Kopplingspedal tar långt ner Volvo 740 M90

Hebbe95
27 november 2014 · 85 Inlägg

Hejsan! Jag böt till M90 låda på min 745a igår, satt M47 innan. Jag tog låda, svänghjul, koppling, tryckplatta och kardan från samma bil och monterade allt tillsammans med slavcylinder som satt med M47 lådan för att slippa lufta systemet då jag gjorde det ensam. Sagt och gjort. När jag skulle backa ut ur garaget så märkte jag att kopplingen tog bara någon centimeter från golvet och luftade systemet iaf. Det blev ingen som helst skillnad, nu har jag luftat säkert 10 ggr och det blir inte bättre så jag tänkte att jag skulle ta slavcylindern som satt på M90 lådan innan och det blev inte heller bättre så jag förlängde stången som sitter mellan kopplingsarmen och cylinder 10mm men det blev ingen skillnad då heller. Jag har googlat som en idiot för att få svar men i alla trådar står det bara olika förslag men "ägarna" till trådarna skriver bara att dom löst problemet men inte hur. V-lådan med alla komponenter fungerade utmärkt på bilen det kom ifrån. Det ända som inte är bytt är huvudcylindern, är det någonting som skiljer sig mellan en från M47 och M90 cylindrarna kanske? Och eftersom att allt fungerade innan det satt på min bil ska jag ju inte behöva shimsa ut kulan därkopplingarmen sitter eftersom det inte krävdes på bilen där allt satt innan. Innan jag monterade allt så slipade jag av tryckplattan och svänghulet med ett 120 papper tills ytorna blev rena och fina men det blir ju inte en tiondels mm så det kan ju inte ha någon betydelse? Mvh

GasGlad1337
27 november 2014 · 460 Inlägg

Slangen till slavcylindern som är för mjuk? har själv haft det problemet!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
simlar
27 november 2014 · 5 524 Inlägg

Det är inte så att det är kortare arm på M47-slacvylindern jämfört med M90-slavcylindern?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
27 november 2014 · 2 250 Inlägg

Eller att diametern på huvudcylindrarna inte är samma. Är den liten i förhållande till den slav du bytte till, så innebär det att det inte trycks fram lika mycket vätska.... och slaven går inte lika långt.

Arly165 Bakhjulsdriven
27 november 2014 · 335 Inlägg

Pinnen mellan slavcylinder och kopplingsgaffel är kortare på M46/M47. Låter som att du behöver en pinne från en bil med M90. När jag monterade M90 på min 740 så satte jag en mutter på kopplingsgaffeln som pinnen nu trycker på, för att slippa byta pinne då jag inte hade någon.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Hebbe95
27 november 2014 · 85 Inlägg

Arly165 skrev:
Pinnen mellan slavcylinder och kopplingsgaffel är kortare på M46/M47. Låter som att du behöver en pinne från en bil med M90. När jag monterade M90 på min 740 så satte jag en mutter på kopplingsgaffeln som pinnen nu trycker på, för att slippa byta pinne då jag inte hade någon.

Jag mätte "pinnen" från både M47 cylindern och M90 cylindern som sitter mellan kopplingsarmen och slavcylindern dom var lika långa men gjorde en ny som var 10mm längre men efter ha funderat lite så påverkar det ingenting att pinnen är längre eftersom att slavcylinderns kolv backar bara mer om man förlänger pinnen. Men jag gjorde som många andra verkar ha gjort. Jag tog ner lådan igen och shimsade ut kulan som kopplingsarmen vilar mot ca 3mm och nu tar kopplingen mycket högre upp men inte så högt som den borde. Jag har även fått ett vinande ljud från lådan, urtrampningslagret som ligger mot solfjädern hela tiden kanske? Sen beter sig pedalen lite konstigt, när jag trampar ner pedalen så känns det som vanligt men när jag släpper upp den går det bra nästa hela vägen upp men precis innan pedalen nått sitt översta läge så klickar det till från huvudcylindern, klicket känns väldigt bra i pedalen men huvudcylindern ska väl inte påverkas av varken shimsning eller förlängd pinne? Kolven i huvudcylindern flyttas ju inte av att jag förlänger pinnen eller shimsar? Någon som har några ideer? Mvh

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
25 mars 2016 · 1 325 Inlägg

Hebbe95 skrev:

Arly165 skrev:
Pinnen mellan slavcylinder och kopplingsgaffel är kortare på M46/M47. Låter som att du behöver en pinne från en bil med M90. När jag monterade M90 på min 740 så satte jag en mutter på kopplingsgaffeln som pinnen nu trycker på, för att slippa byta pinne då jag inte hade någon.

Jag mätte "pinnen" från både M47 cylindern och M90 cylindern som sitter mellan kopplingsarmen och slavcylindern dom var lika långa men gjorde en ny som var 10mm längre men efter ha funderat lite så påverkar det ingenting att pinnen är längre eftersom att slavcylinderns kolv backar bara mer om man förlänger pinnen. Men jag gjorde som många andra verkar ha gjort. Jag tog ner lådan igen och shimsade ut kulan som kopplingsarmen vilar mot ca 3mm och nu tar kopplingen mycket högre upp men inte så högt som den borde. Jag har även fått ett vinande ljud från lådan, urtrampningslagret som ligger mot solfjädern hela tiden kanske? Sen beter sig pedalen lite konstigt, när jag trampar ner pedalen så känns det som vanligt men när jag släpper upp den går det bra nästa hela vägen upp men precis innan pedalen nått sitt översta läge så klickar det till från huvudcylindern, klicket känns väldigt bra i pedalen men huvudcylindern ska väl inte påverkas av varken shimsning eller förlängd pinne? Kolven i huvudcylindern flyttas ju inte av att jag förlänger pinnen eller shimsar? Någon som har några ideer? Mvh

Löste du problemet?
Jag har typ samma problem nämligen tongue

jaka54
25 mars 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Låter som om fjädern i slavcylindern är av!

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
25 mars 2016 · 1 325 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låter som om fjädern i slavcylindern är av!

Verkar dock som att mitt problem är att cylindern är fel, skiljer sig mella m90 och m46 slavcylinder.
Förlänger pinnen på min slavcylinder så skall det lösa problemet tills jag skaffar en som ska vara till m90!

lewwan Överladdad gröngöling
8 april 2016 · 1 302 Inlägg

Jag var med om att pinnen från slavcylinder "pluppade" ut från själv slavcylinder eftersom jag inte hade schimsat ut kulan i lådan, eller rättare sagt hade inte rätt längd. Men nu har även jag chimsat ut kulan 2-3mm och förlängt pinnen. Om inte det fungerar så ska jag göra en ful lösning. Svetsa en mutter på kopplingsarmen där själva pinnen ligger och trycker, det bör väl fungera? Kör 765platta och keplamell, m90

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
birka76 BASS GLAD
21 november 2018 · 1 381 Inlägg

var de någo som löste detta problem


mvh

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang