Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda och blinkers strax ovanför dem. Det är också den första årsmodellen med de större baklamporna och utsvängda skärmkanter både fram och bak. Projektet har bestått av lite rostlagning och återställning för att montera luftkyld motor igen, tidigare har den besudlats med en vattenkyld opelmotor. Nu är den tillbakareggad och luftkyld igen och så kommer det att förbli, iaf i min ägo. Hade turen att komma över en svensktillverkad campinginredning, byggd av Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, helt i teak och med många smarta lösningar. I övrigt bygger jag en ny motor på 2,1 liter och lite mer effekt än originalet, men ändå en snäll motor för familjevänliga och driftsäkra turer. Under tidens gång renoverar jag smått och hittar på små förbättringar. Hängpå! / Peter
  • 114 Följare
  • 93 793 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2017
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 september 2015 · 3 068 Inlägg

Jepp, men måste ta tag i att montera lite, börjar bli en hög med prylar nu som kräver lite insats för att kunna monteras.

Funderar på om man skulle köpa en uppsättning mercafälgar som jag hittat i varberg.. ser helt ok ut, kräver dock att jag minterar längre pinnskruvar i naven.

För övrigt kommer jag förhoppningsvis kunna sälja växellådan som var tänkt till bubblan snart, den är under uppbyggnad hos Micke.. då ramlar det in några sköna dollars :-) frågan är vad man ska investera i, kul med såna "problem" :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 september 2015 · 3 068 Inlägg

Rövens tråkig dag.. den nya rutan från veterania sprack vid imontering idag.. :-(

Gjorde allt "by the book", den var nästan helt i, ett litet slag med handflata.. krack.. monterade klart skiten iaf och den sitter bra nu, men sprucken..

Har i efterhand läst ganska hård kritik mot listen vi använt oss av och visste man det innan hade jag köpt en tysk originallist direkt.. kostar inte ens mer heller.. tog den jag använt för att jag ändå beställde andra grejer.. svårt att säga om det berodde på listen, otur eller nåt annat.. lika trist oavsett.

Har iaf fått tag i nya fölgar till bussen, det blir cosmic, som är bolt-on på bussen.

Djo
6 september 2015 · 10 160 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Rövens tråkig dag.. den nya rutan från veterania sprack vid imontering idag.. :-(

Gjorde allt "by the book", den var nästan helt i, ett litet slag med handflata.. krack.. monterade klart skiten iaf och den sitter bra nu, men sprucken..

Har i efterhand läst ganska hård kritik mot listen vi använt oss av och visste man det innan hade jag köpt en tysk originallist direkt.. kostar inte ens mer heller.. tog den jag använt för att jag ändå beställde andra grejer.. svårt att säga om det berodde på listen, otur eller nåt annat.. lika trist oavsett.

Har iaf fått tag i nya fölgar till bussen, det blir cosmic, som är bolt-on på bussen.

Trist som fan sad

Min undran är ju dock om rutan sprack av den smällen (verkar ju inte vara så att du våldat hårt när den sprack) Så kan det vara något från rost lagningen som inte är riktigt hundra. Eller beror det enbart på en felaktig list.

Inte för att kritisera ditt jobb men tror du förstår min tanke det är ju så petigt just runt rutor.

Monterat några rutor med list och dom brukar man kunna vålda rätt hårt med när man bankar in det sista så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 september 2015 · 3 068 Inlägg

Tja, jag har mätt före och efter och måtten stämmer iaf.. men kan ju inte svära på att det ändå är 100% identiskt..

Det är lugnt, jag vet att det kan vara en faktor till att det gick dom det gick. Jag kommer iaf inte testa med den listen igen, den har inte många bra recensioner när man kikar runt på forumen.

Hur som är det trist att behöva skaffa en ny ruta igen.. dessutom blir man ju skitnojig inför ett nytt försök.

Stol3n_Identity så äre!
6 september 2015 · 872 Inlägg

Fasen vad trist med rutan! Tycker att det är allmänt nojigt att hålla på med rutor. Var skitnödig i flera timmar medans jag böt baklucka på min golf då rutan skulle flyttas över från den gamla till den "nya'?" Skuffluckan och att skära ut rutar från limmet utan att paja den är läskigt big_smile men jag hade tur allting gick bra och den håller fortfaramde tätt smile

Senast redigerat av SpendeX (6 september 2015)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 september 2015 · 3 068 Inlägg

Helt plana rutor är en barnlek.. det är när de är välvda det blir jobbigt..

Funderar på om man för säkerhets skull ska massera ner kanten lite lite, alternativt slipa bort 0,5-1mm på den nya rutan i nederkant.. för att skapa lite mer svängrum men inte så den glappar.

robertfab
19 september 2015 · 490 Inlägg

Fan också....

Trodde du va list-igare än att ha sönder rutan....

(Gjort samma sak själv)


Men bilderna på "före sänk och "efter sänk.......?   Ett skämt eller? Hemåsänk me en gång!

Detta är inte acceptabelt        hahaha!     smile

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2015 · 3 068 Inlägg

Har skaffat en annan ruta och en ny rutlist. Köpte en tysk denna gången och det är stor skillnad! Den jag köpte från England känns som hårdplast i jämförelse.. Så det ska nog gå vägen.

Kommer inte att sänka mkt mer, bussen blir obrukbar då.. om man inte tubbar hjulhus, kortar framvagn etc.

Fick iaf hem nya fälgarna idag, cosmics 15x5,5" 175/65 fram och 195/65 bak.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11231151_10153137022916636_2941938681558678796_n.jpg?oh=0e39f104e7609d07f5b556c4c93f3597&oe=569FBDE9

Passade även på att montera dit bromsoken, bromsslangar, nya belägg etc.. Men måste ha nya avluftningsnipplar innan jag kan fylla på bromsvätska.

vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

Vad cool den blev utan bumporna! Sen måste du fixa andra gardiner... smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2015 · 3 068 Inlägg

Fast stötfångarna ska dit igen, tycker det är snyggare med dem på buss :-)

Gardinerna är ju fan nya, sydda av min sambo, så de kan INTE bytas ut! :-D De är inte färdigmonterade heller så de sitter inte riktigt som de ska.

Djo
20 september 2015 · 10 160 Inlägg

Blir stiligt det där smile

Passar ju både med och utan stötarna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 september 2015 · 3 068 Inlägg

Tackar, jag tycker det ser bäst ut med dem på :-)

Har fixat med dörrsidor idag, bygger in ett Alpine 6,5" kitsystem i framdörrarna. Ena sidan hann jag färdigt med idag.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=38394&download=0

Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 september 2015)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 september 2015 · 3 068 Inlägg

Tackar! Dock stör jag mig nu i efterhand när jag kollar på fotot.. Jag skulle klätt in svart inuti luftkanalen.. Syns ju bara när dörren är öppen, men det kommer den ju va emellanåt, får fixas :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 oktober 2015 · 3 068 Inlägg

nä.. nu har jag minsann inte gjort nåt med bussen på länge! Har väl iofs känt lite klent med inspiration det senaste och då är det väl lika bra att låta bli ett tag, tills man blir sugen igen..

Jag har iaf gjort klart högtalarinstallation i förardörren också, och det blev snyggare med svart även i luftkanalen (även om det bara syns med öppen dörr).

Fick såklart inte tagit nån bild på det.. men ni får nöja er med att det ser i princip likadant ut som på passagerarsidan :-) Panelen under var iofs något sämre, lite fuktskadad och bruten på ett ställe.. Tyckte dock det funkade bra att styva upp masoniten med silvertape på baksidan, då de klistrar bra och stramar upp över sprickan. Fick även limma fast några clips då hålen var skadade sedan tidigare.

I helgen ska jag hämta växellådan som är färdigbyggd.. dock passar den inte i bussen (den var tänkt till bubblan). Men jag har redan sålt den vidare så det kommer in en slant att spendera på bussen.

Återkommer med lite bilder på det, sen ska jag ladda för att komma igång med inredningen i bussen.
Tanken är att slänga ut rock&roll soffan jag påbörjade och istället bygga en annan, stabilare variant.. nämligen en s.k. Rivieramodell.

jarleb
2 oktober 2015 · 914 Inlägg

Viktig og kose seg med bilen når man er sugen og på hugget - greit å ta pauser smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 oktober 2015 · 3 068 Inlägg

Ja, det är absolut nödvändigt att ta paus ibland.. om det inte börjar bli vår på riktigt förstås.. då blir det alltid stress på slutet haha.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 oktober 2015 · 3 068 Inlägg

Här har det knappt hänt någonting den senaste tiden.. har varit en hel del annat på agendan med utbildningar på jobbet, bowling, dottern, trädklippning och annat.
Men jag har iaf satt ihop bottendelen till kommande 2,1l-motor och har tänkt att bygga vidare på den under vintern.

Fick ett erbjudande om att köpa ett par topplock, så det gjorde jag :-)
vw 041
39/32 mm ventiler
dubbla ventilfjädrar (ska kolla inspänningstryck så de inte är för hårda)
oportade, så jag ska bara putsa till dem lite har jag tänkt.
Dock är de upptagna för 94mm borr, så jag får fixa adapterringar eller byta till 94mm cylindrar/kolvar eller tjockväggiga 92:or.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=38922&download=0


Motorkonceptet blir något i stil med:
AS41 dubbelreducerat block, fullflödesmod och ar-borrat
78mm motviktsvev, cheva journal
5,4" DRD racing I-profil stakar cheva journal
92mm cima/mahle (alt AA tjockväggiga cylindrar +mahle kolvar)
Engle W100 kamaxel med magnum rakskurna drev (onödigt men hade dem redan)
CB dual taper stötstänger
windage stötstångsrör i rostfritt
vw 041 toppar 39/32mm ventiler
1,25:1 vippor skruvade ändar och swivel feet
Avgassystem blir nog 1,1/2" eller nåt, ska helst va ganska tyst, ev bygger jag eget.
Dubbla weber 40, 28mm halsringar, vintage speed gasreglage
Externt filter och ev extern kylare med mocal termostat

Det mesta har jag redan hemma, ja jag vet att det ser ut som f¤n på min bänk.. men då ska ni se rummet intill roll

Tack till Dann förresten som snickrade ihop topplockshållaren åt mig!

Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 oktober 2015)

robertfab
14 oktober 2015 · 490 Inlägg

Dann, du är ToppoLocco!!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 november 2015 · 3 068 Inlägg

Går trögt framåt med bussen... eller egentligen har jag inte gjort nåt sen sist med själva bussen..

Har dock inhandlat lite verktyg och delar till motorn. Bl.a. roterande filar i olika storlek och form. En ny dremel samt en större rakslip av bosch-kopia-modell, verkar funka riktigt bra än så länge.

Mkt bra roterande filar när det är lite trångt, 3mm skaft (kunde varit nån mm tjockare, risk att de böjs) och 6mm huvuden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-09bd0e12c5a2a1d39bbea4a5fc858a27.jpg

Motorblocket har jag monterat ihop med nya lager, 78mm vevaxel, 5,4" smidda I-profilstakar, cheva-journal, ny Engle W100 kam med nya bugpack lyftare och mahle dubbelaxial kamlager. 26mm portad oljepump med fullflödeslock från JayCee. Det blir även oljekyl från typ4 som är större än typ1, fläktkåpan får moddas för detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-65ec14815ac6baab20eeb3dd88b4dc17.jpg

Kom över ett par äkta italienska weber 40 idf med insug och filter, länkage har jag ett Vintage speed som ligger. Priset blev mkt förmånligt, köpta i Usa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6b6a18c90856042d5f020d0208d24398.jpg

Köpte även ett set Scat 1,25:1 vippor med nya swivelball justerskruvar, blir perfekt med 041 topparna och W100 kam.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-da0e79aea3bb5c52e2e1cba31e7d462b.jpg

Jag ska räkna lite på avstämning sen mot kamaxel och varvtal innan jag eventuellt köper trattar till förgasarna.

Det var väl alles för den här gången tror jag.. Har en original rock&roll-soffa liggandes hos farsan också som jag måste få hem snart så att jag kan börja snickra på inredningen bak i bussen.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (4 november 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang