Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

Ibanezman Skåning
5 november 2015 · 739 Inlägg

Efter att ha läst detta så måste jag säga detta:
OM603 och speciellt OM606.

Inte direkt tänkta som ekonomimotorer.
Och om någon tvivlar på deras potentinal för effekt, kolla upp det.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Muttley
5 november 2015 ·

Aquilla skrev:
min skrytbil är cosworthen o skulle du sitta i den skulle du skita på dig vid 8000 rpm, det kan du fetglömma göra i dina syra dieselbilar om du nu har någon!

Tror inte det faktiskt.
Mitt mål är att köra billigt som tusan.  Men ingen diesel idag faktiskt, blir med stor säkerhet el istället. De är manligt det.

Muttley
5 november 2015 ·

Vad är ditt syfte med att försöka idiotförklara människor som väljer diesel?
Och dessutom kalla en Q7 något tramsigt?

Vi ger upp sen här smile

Muttley
5 november 2015 ·

Aquilla skrev:
det här ett forum o ett forum blir inget forum utan tycken o smak o diskussioner o lite pajkastning adderat på det. att skriva något sånt gör jag ju att man får igång en ordentlig diskussion. simple as that wink

Och ställer jag en fråga på ett forum så vore de bra om du svarade sakligt på frågorna cool
De två sista då. Jag vill ha ett fullt ärligt svar utan att du menar på att du hatar diesel.

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

Fast nu har jag inte idiotförklarat någon som kör diesel. mer uttryckt mig frågande varför så många ''bilentusiaster'' väljer att åka diesel och ifrågasatt vridmomentets betydelse för hur snabbt en bil går. Läs rubriken o första inlägget. säg en tråd här på garaget som inte spårar ur eller halkar iväg på ett bananskal?
Q7 tycker jag är tramsigt ifall det inte är någon rik hästfamilj eller liknade som äger som ger blanka fan i om de sitter 20 eller 22" fälgar på bilen eller vilken motor den har, de tycker helt enkelt bara att den är bra att dra hästkärra med och går köra med bland hästskiten samt rymmer lite hästsadlar osv. kostymnissar som köper en Q7 för att glänsa utanför krogen med chromefälgar o menar på att det är bra att ha då vi har sommarstuga 1 mil ifrån stan eftersom det faktiskt är grusväg dit tycker jag är fjollor och patetiskt trams. Isåfall behöver dom lära sig köra bil och skaffa dubbdäck.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Bilnorden
5 november 2015 · 294 Inlägg

Bilnorden skrev:

Aquilla skrev:
Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

Avkall på effekt, motorljud och underhållning? Skulle inte tro det. Eller vad är underhållning för dig?

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=&ved=0CFQQiE4wDGoVChMI9fWD8eT5yAIVh2QsCh1o_QpV&usg=AFQjCNF1sHlk2z9QIx28jtvfnGP_UlkifA&sig2=bkIPMLK07vKLK8AMMt3BBQ

Ser ganska tråkigt ut, men jag skulle nog härda ut.....

Sushikocken Sleeper
6 november 2015 · 3 084 Inlägg

Gäsp* Nu har jag läst igenom hela tråden!
Jag håller med TS om att det är bättre att sniffa bensin än diesel
Dessutom så smäller bensin mer när man fjuttar på!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2015 · 26 136 Inlägg

Många inlägg antingen redigerade eller borttagna på grund av påhopp och allmänt trams.
Man behöver INTE utöva pajkastning för att få igång en diskussion på ett forum.

ETT tramsigt inlägg till och tråden blir låst.

Med vänlig hälsning Mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2015 · 17 464 Inlägg

Mack skrev:
Många inlägg antingen redigerade eller borttagna på grund av påhopp och allmänt trams.
Man behöver INTE utöva pajkastning för att få igång en diskussion på ett forum.

ETT tramsigt inlägg till och tråden blir låst.

Med vänlig hälsning Mod.

Gott!

Men jag har idag faktiskt sålt min Volvo V70N bensin aut -02 och börjat bruka min V70N D5 aut -02. Det är en förbaskat stor skillnad. Skulle köra om en bil idag på en 80-väg och min vana trogen så tryckte jag ner gasen rejält och följden blev att D5:an varvade till och spann på framhjulen en knapp sekund innan antispinn fick ordning på den saken och jag for om med rätt bra fart. Lite förvånad då detta aldrig inträffade i bensinaren.

En modern diesel mår bra av en automatlåda, först blir det ketchup-effekt men sen drar den på med fullt turbotryck då man slipper lätta på gasen. För när man gör det kommer ett klart markerat dump-ljud från maskinrummet. Sen undrar jag förvisso hur mycket ladd bilen ger... Lite svårkörd i samhället då gasen fungerar som en av-på knapp :-)

Den kolsvarta röken som får bakomvarande trafikanter att hastigt lägga sig långt bakom vid en omkörning skyller jag på mamma, hon har kört bilen i ett antal månader och troligen aldrig över 80 km/h :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
6 november 2015 ·

Aquilla skrev:
Fast nu har jag inte idiotförklarat någon som kör diesel. mer uttryckt mig frågande varför så många ''bilentusiaster'' väljer att åka diesel och ifrågasatt vridmomentets betydelse för hur snabbt en bil går.

Q7 tycker jag är tramsigt ifall det inte är någon rik hästfamilj eller liknade som äger som ger blanka fan i om de sitter 20 eller 22" fälgar på bilen eller vilken motor den har, de tycker helt enkelt bara att den är bra att dra hästkärra med och går köra med bland hästskiten samt rymmer lite hästsadlar osv. kostymnissar som köper en Q7 för att glänsa utanför krogen med chromefälgar o menar på att det är bra att ha då vi har sommarstuga 1 mil ifrån stan eftersom det faktiskt är grusväg dit tycker jag är fjollor och patetiskt trams. Isåfall behöver dom lära sig köra bil och skaffa dubbdäck.

Jag gissar att många kör diesel för de är ekonomiskt försvarbart vid många mil per år.  Och så slipper man ju tanka så ofta.

Angående Q7 så må jag nog säga att i de södra delarna (mer syd än Linköping) så kör nog hästägare med helt annat än Audi wink
Nu skall vi ju hålla tråden ren. Men jämförelsen mellan att ha en Q7 eller en bil med 600 hästar är hårfin.

Men jag kan åtminstone berätta att jag gillar absolut diesel. Då jag kört en v70 ca 45000 mil har jag ju lite erfarenhet av diesel.
Tanka var 100-110e mil, bra acceleration och det förenat med en automat var de guld att köra många mil.

T-RÖD Hifi Freak
16 december 2015 · 462 Inlägg

Beror väll på vad man ska ha bilen till. Ung nytaget körkort då är vi väll alla gas glada. Och då vill man ju givetvis ha något övertrimmat junk.

Men man blir äldre. Kanske skaffar barn. Då vill man kanske inte åka och elda gummi på stan. Eller ligga i 200 blås på E4.an. Och kör du 3000 mil per år. Ja då blir det betydligt billigare med Diesel.

Och jämför du ex en Saab 9-5 185hk bensin med en volvo V70 D5 185hk Diesel. Så har inte Saaben en chans. Visst du får väll inte en häst spark i röven som med en kompressor mattad Bmw M5.a

Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.

Och du kan få en diesel o dra i från vilken bensin motor som helst. Blir bara jävligt mycket dyrare trimning.

Muttley
16 december 2015 ·

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.
.

Fast nu måste jag nog motsäga dig.

"Sackar" gör de inte när jag drar släp med bensin heller. Tysklandsresa har jag gjort med både en passat 1,8t -01 och en xc70 -05

Med passaten var de inget "sackande" när man stod halvvägs upp på rampen till översta bilplan fullastad till båten inte.

Men håller med dig om du har för liten motor i bilen blir de segt.

T-RÖD Hifi Freak
16 december 2015 · 462 Inlägg

tkd_rille skrev:

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.
.

Fast nu måste jag nog motsäga dig.

"Sackar" gör de inte när jag drar släp med bensin heller. Tysklandsresa har jag gjort med både en passat 1,8t -01 och en xc70 -05

Med passaten var de inget "sackande" när man stod halvvägs upp på rampen till översta bilplan fullastad till båten inte.

Men håller med dig om du har för liten motor i bilen blir de segt.

Det ja menar är att om du ska dra släp med 2 bilar. Bil 1 är 185hk bensin och bil 2 är 185hk Diesel. Så kommer Diesel bilen ha mycket mer kraft pga att den har mycket högre vrid. Så då kommer givetvis bensin bilen sacka mer än Diesel bilen.

Muttley
16 december 2015 ·

T-RÖD skrev:

tkd_rille skrev:

T-RÖD skrev:
Men har man engång haft diesel så vill man inte ha bensin. Dra släp med bensin och den sackar med tomt släp. Diesel sackar inte när släpet är fullastat ens.
.

Fast nu måste jag nog motsäga dig.

"Sackar" gör de inte när jag drar släp med bensin heller. Tysklandsresa har jag gjort med både en passat 1,8t -01 och en xc70 -05

Med passaten var de inget "sackande" när man stod halvvägs upp på rampen till översta bilplan fullastad till båten inte.

Men håller med dig om du har för liten motor i bilen blir de segt.

Det ja menar är att om du ska dra släp med 2 bilar. Bil 1 är 185hk bensin och bil 2 är 185hk Diesel. Så kommer Diesel bilen ha mycket mer kraft pga att den har mycket högre vrid. Så då kommer givetvis bensin bilen sacka mer än Diesel bilen.

Ja visst är det så. Men om du inte kör med mycket övervikt så kommer inte bensin heller "sacka"
Vi kör inte med övervikt wink
Men om du kör tex en 940 gl med skåpsläp och lastar 150 kilo så får du växla ner och ge fullgas för att komma över en liten kulle.  De har jag däremot testat smile

Cupra_
16 december 2015 ·

För att bidra med ett någorlunda sakligt inlägg:

Jag har två bilar, en bensin och en diesel.

I min "roliga" bil ville jag ha bensin för ljudet, känslan och registret.
Den bilen tar jag även till jobbet ibland (seaten). Jag är mest van vid bensin och trivs med det.

I min andra bil (passaten) är det diesel.
Den bilen körs betydligt mer, värmare var i princip standard men framförallt är den otroligt mycket billigare i drift, och vridet är skönt när man drar släp och ska iväg.

Passaten är automat, men hade en v70 diesel manuell förut.
Vid manuell låda föredrar jag bensin. Med automat spelar det ingen roll tycker jag. Men jag har aldrig gillat automat egentligen..

Poängen är att jag tycker det beror på vad bilen ska användas till och hur mycket. En bensin-kombi vore för mig otänkbart.. Ville jag bränna en liter milen dagligen hade jag lika gärna kunnat sätta dragkrok på seaten och ha den som vardagsbil.

M123
16 december 2015 · 962 Inlägg

Man kan inte jämföra bara ett bränsle mot ett annat som vissa lagt fram här.
Ska det vara på något vis rättvisande så ta åtminstone ta en bil med samma vikt, storlek på motor, utväxling samt växellåda men framförallt samma antal hk, lägg sedan till verkningsgrad så kan vi diskutera vad som är bäst! wink

Senast redigerat av M123 (16 december 2015)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
dfine BMW entusiast
16 december 2015 · 579 Inlägg

Hade du skrivit den här tråden för 10 år sen hade jag förmodligen hållit med dig, men just nu är du helt ute och cyklar smile

Du kan omöjligt ha provkört en vettig bil som är yngre än 10 år..

xXSammy
17 december 2015 · 6 569 Inlägg

T-RÖD skrev:
Och jämför du ex en Saab 9-5 185hk bensin med en volvo V70 D5 185hk Diesel. Så har inte Saaben en chans. Visst du får väll inte en häst spark i röven som med en kompressor mattad Bmw M5.a .

http://www.zeperfs.com/en/match344-1413.htm

Inte ens chans i förbrukning håller jag med om, men så länge Saaben inte ska tävla på 4-5 växlen från 80kmh så har den lite mer chans wink

M123 skrev:
Man kan inte jämföra bara ett bränsle mot ett annat som vissa lagt fram här.
Ska det vara på något vis rättvisande så ta åtminstone ta en bil med samma vikt, storlek på motor, utväxling samt växellåda men framförallt samma antal hk, lägg sedan till verkningsgrad så kan vi diskutera vad som är bäst! wink

http://www.zeperfs.com/en/match2760-1708.htm

Närmsta vi kommer? Subaru Impreza med 2 liters motor på 150hk

De/Dem
dawwe ...has left the building...
17 december 2015 · 4 474 Inlägg

Moderna dieslar går bra, tex BMW M550d snudd på M5 prestanda efter "chipning" ju. Att en diesel inte kan varva lika mycket som en bensinare beror på att diesel "brinner" långsammare, dvs dieslar är (väl?) ofta long- stroke motorer, o ju mer long-stroke desto högre kolvhastighet vid ett givet varvtal. Har inte hundra koll men kan tänka mig att kolvhastigheter på över 30m/s är nog ingen hit alls...De gamla F1 motorerna vilka varvade uppåt 20000 rpm var rejält "kort slagiga" (short-stroke big_smile )

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2015 · 17 464 Inlägg

dawwe skrev:
Moderna dieslar går bra, tex BMW M550d snudd på M5 prestanda efter "chipning" ju. Att en diesel inte kan varva lika mycket som en bensinare beror på att diesel "brinner" långsammare, dvs dieslar är (väl?) ofta long- stroke motorer, o ju mer long-stroke desto högre kolvhastighet vid ett givet varvtal. Har inte hundra koll men kan tänka mig att kolvhastigheter på över 30m/s är nog ingen hit alls...De gamla F1 motorerna vilka varvade uppåt 20000 rpm var rejält "kort slagiga" (short-stroke big_smile )

Kolvhastighet? Inget jag ens funderat på. Men morgonen ska vikas av lite tid för googling på detta. Intressant. En diesel har ju rejält högre komp jämfört med en bensinare. Räcker bara jag tittar in i vår D5. Toppvarv 4500 rpm och när den är kall och ovillig att växla så kan varvtalet "skena iväg" upp till 2500 rpm...

Nu måste jag ta och veva igång dieseln för jag ska åka ner till ICA och köpa mina morgonfrallor :-) Återkommer.

EDIT: Nu tog jag en titt på varvräknaren när jag var och handlade. Mellan 1300-2000 rpm vill surdieseln (automat) ha för att röra sig i normal hastighet. Kall bil. Lite lägre på hemvägen då den får stå och gå när jag handlar, annars tar nog batteriet slut rätt fort :-). 4 minuter till affären.

Det är väl vridet i maskin som gör att detta räcker, man hör förvisso turbon vina vid vissa tillfällen.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (17 december 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang