Köpråd BMW 528i -00

andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Tjena!

Behöver köpråd gällande en BMW 528 -00, bilen har i nuläget gått 38k mil, därför jag är osäker!

Lite info jag fått:

3 Ägare (Inklusive nuvarande)
Fullstämplad servicebok fram till 32k mil
Nyligen bytt olja (helsyntet)
19" Asa fälgar med fina sommardäck
16" Vinterhjul med bra dunlop däck
Xenon orginal i halvljus
Allt bytt till LED utanpå bilen
Enda rosten är fram nere i vänster tröskel från ett stenskott.
Helskinn
M Front
M Ratt (Multifunktionsratt)

Skall få mer/bättre bilder när han slutat jobbet, går enligt honom som en klocka och märks knappt att den gått 38k mil, men så är det väl alltid? wink
Något mer man bör tänka på? Hört att krånglande vanos kan bli en dyr historia?

Vad hade ni gett för ungefärligt pris med en infon ni fått och från det ni sätt på bilderna?

Tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-5d8f845543cf2cfd0becbc795748deef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-a7bf887fc766c655aef152c49cc7779c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-3d14697df7b16c742a3027c1f591a5d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-e5f53d85938c9abe438d5d6b323fa4af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-6b12a4caf70542d4798b997cc7775a1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-fe293de5c44a168974c9a1e6c85cf9eb.jpg

Senast redigerat av andreasantonsson (5 januari 2016)

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 januari 2016 · 10 427 Inlägg

Såg trevlig ut!

Enligt diverse forumstrådar så kan dubbelvanos-enheten (sitter på M52TU-motorerna som din 528 bör ha) bli dålig ganska fort, men det kanske är amerikaner som är extra paranoida tongue Bottendraget bör bli sämre om vanos inte funkar som det ska. Man kan köpa satser med viton-oringar m.m. för att renovera vanos-enheterna, verkar vara lite pyssel men kanske är lönt om bilen gått långt med samma vanos.

M52TU är som en M54 med dubbelvanos osv men har inte lågfriktionskolvar som kan orsaka att motorn drar olja. Nämnvärt är att M52TU även har gasvajer från pedalen till gasspjället - viktigt om man är bakåtsträvare som gillar rätt känsla i pedalen wink

Skulle nog försäkra mig extra om att komponenterna i kylsystemet är utbytta någon eller några gånger. Typ vattenpump, kylare osv. Blev lite extra skraj själv här när expansionskärlet sprack på min E46:a på väg in till Bilprovningen. Höll i 16 år / 19200 mil om det nu inte är odokumenterat bytt innan tongue


Vet inte riktigt vad man ska betala. 25000 kanske? Kanske lite beroende på skick på däck och fälgar hehe

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Tack för seriöst svar! smile

Kan man på något sätt "höra" om vanos är dåligt? T.ex på en film eller något? Bilen ligger 4h från mig, så litter krångligt att åka dit och bli besviken tongue

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
Dentar
5 januari 2016 · 131 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=AStNPqRJo64 är en E46 men motorerna är lika smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
5 januari 2016 · 517 Inlägg

Är den svensksåld? Vad är bytt genom åren? Hur ser det ut under huven? Manuell eller Automat - är den manuell är det ganska säkert inte direkt "myskörd", och med tanke på miltalen skulle jag nog tänka efter en extra gång. Men den ser ju onekligen fin ut på dessa bilder.

Jag hade inte gett mer än 20 med tanke på miltalen i vilket fall, kanske mindre beroende på låda, skick under huven och vad som är bytt.

I övrigt är inte vanos så dyrt att byta. Ganska lätt gjort om du vill pröva själv.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Yes den är svensksåld, manuell.

Fick ett riktpris på 25k med 19" fälgarna och 20k utan dom.

Det han har bytt under sin ägo är skivor & belägg bak, sen short shift.

Han skulle försöka & fixa en bild på motorn när han fick tid, även en film, fick lite bilder på inredning iaf & tycker det ser hyfsat bra ut.
Var tydligen inga missljud från motor & låda, bussningar är fräscha.
Även regnsensor, farthållare, färddator & temperatur etc!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-469b328359ded4e4edba1ea9d04694e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-64778e68350cf73138b2eefbac55d70a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-ecd7789994033947d1eae7afc6d5ee03.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-cf2eb7f0edfa3863161a6fb277964aef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-ef4f0e78a5c748204a1a12c104b1bcd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-055ade1ee5d960f68b6e9910546e26e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-3155057df1f27c0a6615a217bf08906c.jpg

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
5 januari 2016 · 517 Inlägg

Ser ju välskött ut. Avvakta och se över motorrummet. När du åker dit och kollar (om det nu blir så) kolla runt insugsbälgen och övriga gummidetaljer, brukar bli torra och fnasiga. Lyssna så tomgången går bra, kan kärva i tomgångsmotorn eller helt enkelt vara en liten vakuumläcka. När du provkör kan du även bromsa några gånger, vibrerar det i ratten och han inte vet varför (eftetrsom skivorna ju är nya) så är det framvagnsbussningarna som är dåliga, även det ett vanligt fel.

Annars är det nog bara slå till. Mycket bil för pengarna om du får loss den för 20.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Okej tack! Fick en utrustningslista av honom också


https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-edd5a1c1bf665ec2d959781bb537ee77.jpg

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
Utmarks-Loke
5 januari 2016 · 5 833 Inlägg

Jag skulle inte vara så orolig för motorn faktiskt, det finns massor av dom att köpa billigt från skroten eller på blocket om det skulle bli aktuellt. Så ett eventuellt ras innebär bara en massa jobb, det är inte ekonomisk storkatastrof.

andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Ja okej, men tänkte mer på att så det inte är några konstigheter för tillfället, tar ju ändå nästan 5 timmar för mig att åka till Kalmar smile

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
andreasantonsson
5 januari 2016 · 38 Inlägg

Fick denna videon, låter väl bra? Ursäkta om det blir för mycket dumma frågor!

http://www.garaget.org/video/150906

https://www.youtube.com/watch?v=vS4uc7JCyTk

Samt bilden på motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212377/212377-907db67184af60b7f1777aaccebb48d9.jpg

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
Low
5 januari 2016 · 3 306 Inlägg

Vilken schysst säljare som ger bilder o videon!

Evildan
5 januari 2016 ·

Low skrev:
Vilken schysst säljare som ger bilder o videon!

Eller riktigt desperat att kränga den?

SportPilot Ubåtsingenjör
5 januari 2016 · 7 229 Inlägg

Evildan skrev:

Low skrev:
Vilken schysst säljare som ger bilder o videon!

Eller riktigt desperat att kränga den?

det hade jag också gjort om köparen verkar seriös och har långt att åka ... man kan ju va lite tillmötesgående smile

bilen ser på bilderna fräsch och fin ut, tycker 20k är i högsta laget med tanke på milen. Ett par tusen ska du nog kunna få ner den !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
5 januari 2016 · 4 250 Inlägg

du behöver inte vara orolig faktiskt för motorn. min 528 gick 30k mil innan jag sålde till en familje medlem och den funkar perfekt idag fortfarande. Bara slitdelar som bytts. Ganska mycket pengar egentligen för att åka så långt för den också..har sett massor med 525-528 för samma pris och mycket mindre mil. Var inte orolig för det kryllar med 100 tals e39 på blocket, välj bara nån som är närmare dig så du kan kolla och provköra i lugn och ro, åker du så långt och det visar sig att han har döljt en massa skit för dig kommer det kännas jobbigt sen.

Mvh

Turbovin Turbo lover
5 januari 2016 · 555 Inlägg

Främst är jag ju rätt skeptisk till att en E39 med det miltalet skulle va så pass rostfri som det låter, men konstigare saker har ju hänt.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Evildan
5 januari 2016 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:
Vilken schysst säljare som ger bilder o videon!

Eller riktigt desperat att kränga den?

det hade jag också gjort om köparen verkar seriös och har långt att åka ... man kan ju va lite tillmötesgående smile

bilen ser på bilderna fräsch och fin ut, tycker 20k är i högsta laget med tanke på milen. Ett par tusen ska du nog kunna få ner den !

Jag har aldrig behövt göra det när jag sålt bil, rätt pris på bilen så behöver man inte anstränga sig för att få sälja. Jag anser som du att den är för dyr även om den ser ok ut på bilderna. Verkligheten brukar vara annorlunda när man ser den på plats.
Det finns mängder med e39 för en spekulant att välja emellan för betydligt mindre pengar.
Jag exempelvis köpte en 528ia touring för några år sedan, mkt  utrustning för 12kr inkl spritt nya V-Eker 236 hjul med run flat. 
Ligger under gamla bilar för den nyfikna att studera.

andreasantonsson
6 januari 2016 · 38 Inlägg

Jo jag vet att det kryllar av dom, men känns som jag kanske har en aning för höga krav, eller så är jag dålig på & leta.. MÅSTE vara M Front, M Ratt (multifunktionsratt) & helskinn samt minimalt med rost & denna bilen verkar ju uppfylla dom kraven, men kan ju mycket väl vara så att den gör sig väldigt bra på bild & att det finns dolda fel smile

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
Low
6 januari 2016 · 3 306 Inlägg

andreasantonsson skrev:
Jo jag vet att det kryllar av dom, men känns som jag kanske har en aning för höga krav, eller så är jag dålig på & leta.. MÅSTE vara M Front, M Ratt (multifunktionsratt) & helskinn samt minimalt med rost & denna bilen verkar ju uppfylla dom kraven, men kan ju mycket väl vara så att den gör sig väldigt bra på bild & att det finns dolda fel smile

Har du tid o leta så gör det.  Bilder säger inget oftas. Msn kan få vilken bil som helst att se bra ur.

panda666
6 januari 2016 · 4 250 Inlägg

andreasantonsson skrev:
Jo jag vet att det kryllar av dom, men känns som jag kanske har en aning för höga krav, eller så är jag dålig på & leta.. MÅSTE vara M Front, M Ratt (multifunktionsratt) & helskinn samt minimalt med rost & denna bilen verkar ju uppfylla dom kraven, men kan ju mycket väl vara så att den gör sig väldigt bra på bild & att det finns dolda fel smile

Jag har sett flertal e39 523-528 med full m paket in och ut, för runt 30 k högst. samt miltal runt 20k-+ i bra skick samt några från bilhandlare. Dom är jättebilliga i inköp nu så var inte rädd för att vänta lite. Om den inte har m front så kan montera en själv i efterhand, dom kostar runt 2000, sen är bara att lacka^^Svårt att hitta en utan rost, min är 03 me 19k mil och har rost endå. nedre dörrar samt baklucka.


kolla några exempel..

http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_5 … 11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e39 … 11&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang