Självspännande parkeringsbroms ligger an på Ford Mondeo 2001 (MK 3)

M-M
2 april 2016 · 26 Inlägg

Hej!

Jag har en Ford Mondeo 2001, som har problem med anliggande handbroms igen. Vad jag förstår har många bytt från självspännande parkeringsbroms till handbromsspak med manuell justering. Det är tydligen ett typfel på MK3. Konstruktionen med självspännande handbroms fanns bara på MK 3 t.o.m. augusti 2002, då Ford bytte till manuell justering av handbromsen. Så senare MK3:or har manuell justering av handbromsen. Är det någon som vet vad det kostar att byta från självspännande handbroms till manuell handbroms inklusive alla andra delar som behöver bytas på en verkstad? Är det dyrt?

Jag har sett uppgifter på nätet att man kan återanvända handbromswirarna som satt på den självspännande parkeringsbromsen till en manuell parkeringsbroms. Tror ni att det stämmer?

Bilder på skillnaden mellan självspännande parkeringsbroms och manuellt justerad parkeringsbroms finns längst ned till höger på den här sidan (bild 11 och 12): https://www.hk-auto.de/Reparaturanleitu … se_3.html. I och för sig på tyska, men bilderna går ju att titta på.

M-M
9 augusti 2016 · 26 Inlägg

Hej!

Jag tänkte berätta hur detta problem löstes. Jag köpte helt enkelt en icke självspännande handbromsspak, som finns på senare MK 3:or. Den självspännande handbromsspaken fanns på MK 3 t.o.m. augusti 2002. När jag skulle köpa min handbromsspak hade den lokala bilskroten ingen begagnad handbromsspak inne, så jag köpte en ny på Ford. Det kostade drygt 1 300 kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang