Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 614 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
wBes
4 september 2016 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Går bilen rent och riktigt när du väl fått igång den? Laddar fullt, inga misständningar m.m.?

Ja, går hur bra som helst OM den väl kommer igång... Ska köpa en biltema felkodläsare idag så får vi se vad den säger... Trött på skiten nu... Har du några tips om den går bra då?

Vissa säger startspärren

Då kan du utesluta soppapump och triggergivare iallafall. Känns som att det är något typ av elfel, startmotor, startspärr, dålig jord eller liknande.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
4 september 2016 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Går bilen rent och riktigt när du väl fått igång den? Laddar fullt, inga misständningar m.m.?

Ja, går hur bra som helst OM den väl kommer igång... Ska köpa en biltema felkodläsare idag så får vi se vad den säger... Trött på skiten nu... Har du några tips om den går bra då?

Vissa säger startspärren

Då kan du utesluta soppapump och triggergivare iallafall. Känns som att det är något typ av elfel, startmotor, startspärr, dålig jord eller liknande.

Ja pumpen låter ju, men det stod 99L/100km i förbrukning när jag väl fick igång bilen..

Sjuka är att igår vid 6 när jag kom hem funkade bilen. Sen när jag hade vilat hemma en stund så gick jag ut och då startade den inte. Att det bara kan hända plötsligt liksom. Jordning låter inte så roligt, vad innebär det? Bilen har gått 19000 mil. Startmotorn låter ju när jag vrider om nyckeln. "cranks engine but doesent start"  skrev en kille på ett engelskt forum utan att ha fått en lösning på problemet. En felkodläsare bör kunna visa vad det är, hoppas jag... Startspärr kanske räcker att byta relä eller?

cevapcici
7 september 2016 · 690 Inlägg

Bilen är igång igen.

Vad ska jag köpa för spännande avgassystem? Den låter inte lika bra som den ser ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-564a02ca359a8918041b3aea3c479d53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a7d80119c2f102506f5bcd6371802670.jpg

wBes
7 september 2016 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:
Bilen är igång igen.

Vad ska jag köpa för spännande avgassystem? Den låter inte lika bra som den ser ut smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-564a02ca359a8918041b3aea3c479d53.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a7d80119c2f102506f5bcd6371802670.jpg

Ferrita, inget snack om saken. Tänk på att det är olika Avgassystem till nuvarande kjolpaket och 04-05 Aero kjolpaket, så har du planer på att byta köp ett som passar från början smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
amazinjoey
7 september 2016 · 1 139 Inlägg

Hur löste du de ? smile

Angående ACC , skit i felkoden den fixar sig själv smile min gjorde det.

Avgas system så är ferritas grymt annars finns de A-alt avgas smile min personliga smak är att ha avgas med diffuser smile Dvs som JKDesign gjorde med sin röda smile

JKDesign
8 september 2016 · 4 442 Inlägg

Om du inte skall bygga själv så röstar jag på JT 3" med en dämpare, relativt billigt. Men låter riktigt grymt!

Eller försöka hitta ett bättre beg sportsystem.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
8 september 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Om du inte skall bygga själv så röstar jag på JT 3" med en dämpare, relativt billigt. Men låter riktigt grymt!

Eller försöka hitta ett bättre beg sportsystem.

Ja om man får tag på ett så! haha smile

cevapcici
8 september 2016 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:
Bilen är igång igen.

Vad ska jag köpa för spännande avgassystem? Den låter inte lika bra som den ser ut smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-564a02ca359a8918041b3aea3c479d53.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a7d80119c2f102506f5bcd6371802670.jpg

Ferrita, inget snack om saken. Tänk på att det är olika Avgassystem till nuvarande kjolpaket och 04-05 Aero kjolpaket, så har du planer på att byta köp ett som passar från början smile

Tack, ja du har rätt. Jag kommer att försöka hitta samma kjolpaket som JkDesign har på sin aero original har jag för mig.

På skroten eller något sen får man väl lacka om om man inte hittar samma färg smile

cevapcici
8 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:
Hur löste du de ? smile

Angående ACC , skit i felkoden den fixar sig själv smile min gjorde det.

Avgas system så är ferritas grymt annars finns de A-alt avgas smile min personliga smak är att ha avgas med diffuser smile Dvs som JKDesign gjorde med sin röda smile

Det var inget som var fel på bilen, jag kom på sedan att jag under dagen hade matat vatten i några minuter med högtryckstvätten rakt på grillen, för att få bort plasti dip.

Tror att det kommit in så pass mkt vatten att något helt enkelt inte kunnat "fungera". Sedan ösregnade det hela dagen också, tror inte det har något samband men den har funkat 4 dagar nu utan problem.

amazinjoey
10 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:
Hur löste du de ? smile

Angående ACC , skit i felkoden den fixar sig själv smile min gjorde det.

Avgas system så är ferritas grymt annars finns de A-alt avgas smile min personliga smak är att ha avgas med diffuser smile Dvs som JKDesign gjorde med sin röda smile

Det var inget som var fel på bilen, jag kom på sedan att jag under dagen hade matat vatten i några minuter med högtryckstvätten rakt på grillen, för att få bort plasti dip.

Tror att det kommit in så pass mkt vatten att något helt enkelt inte kunnat "fungera". Sedan ösregnade det hela dagen också, tror inte det har något samband men den har funkat 4 dagar nu utan problem.

Shit happens tongue glad att bilen börja funka igen för dig smile

cevapcici
11 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:
Hur löste du de ? smile

Angående ACC , skit i felkoden den fixar sig själv smile min gjorde det.

Avgas system så är ferritas grymt annars finns de A-alt avgas smile min personliga smak är att ha avgas med diffuser smile Dvs som JKDesign gjorde med sin röda smile

Det var inget som var fel på bilen, jag kom på sedan att jag under dagen hade matat vatten i några minuter med högtryckstvätten rakt på grillen, för att få bort plasti dip.

Tror att det kommit in så pass mkt vatten att något helt enkelt inte kunnat "fungera". Sedan ösregnade det hela dagen också, tror inte det har något samband men den har funkat 4 dagar nu utan problem.

Shit happens tongue glad att bilen börja funka igen för dig smile

Tack! smile Har fått upp ögonen för en Audi A7 som jag funderar på att köpa... Så sviker nog saab snart tongue Tänkte köpa en 9-5 NG men lutar åt Audin.

Vill liksom göra så mycket mer med saaben men känner att den börjar bli lite väl "Sliten" och kommer att kosta en hel del i reparationer inom de närmsta 3-4 åren.

amazinjoey
11 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

Det var inget som var fel på bilen, jag kom på sedan att jag under dagen hade matat vatten i några minuter med högtryckstvätten rakt på grillen, för att få bort plasti dip.

Tror att det kommit in så pass mkt vatten att något helt enkelt inte kunnat "fungera". Sedan ösregnade det hela dagen också, tror inte det har något samband men den har funkat 4 dagar nu utan problem.

Shit happens tongue glad att bilen börja funka igen för dig smile

Tack! smile Har fått upp ögonen för en Audi A7 som jag funderar på att köpa... Så sviker nog saab snart tongue Tänkte köpa en 9-5 NG men lutar åt Audin.

Vill liksom göra så mycket mer med saaben men känner att den börjar bli lite väl "Sliten" och kommer att kosta en hel del i reparationer inom de närmsta 3-4 åren.

Känner samma men lär har kvar saaben som projektbil smile tänker själv på VW phaeton , Audi A4 2008+ , Mercedes C63 lr E serie smile

cevapcici
11 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

Shit happens tongue glad att bilen börja funka igen för dig smile

Tack! smile Har fått upp ögonen för en Audi A7 som jag funderar på att köpa... Så sviker nog saab snart tongue Tänkte köpa en 9-5 NG men lutar åt Audin.

Vill liksom göra så mycket mer med saaben men känner att den börjar bli lite väl "Sliten" och kommer att kosta en hel del i reparationer inom de närmsta 3-4 åren.

Känner samma men lär har kvar saaben som projektbil smile tänker själv på VW phaeton , Audi A4 2008+ , Mercedes C63 lr E serie smile

Kollade också på en C63a häromdagen. Men känns inte som "jag" tongue Audin lockar mer.

Saaben får man inte så mkt pengar för så den lär bli kvar så jag kan fortsätta göra roliga saker på den. smile En av de bättre bilarna jag haft smile

amazinjoey
11 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

Tack! smile Har fått upp ögonen för en Audi A7 som jag funderar på att köpa... Så sviker nog saab snart tongue Tänkte köpa en 9-5 NG men lutar åt Audin.

Vill liksom göra så mycket mer med saaben men känner att den börjar bli lite väl "Sliten" och kommer att kosta en hel del i reparationer inom de närmsta 3-4 åren.

Känner samma men lär har kvar saaben som projektbil smile tänker själv på VW phaeton , Audi A4 2008+ , Mercedes C63 lr E serie smile

Kollade också på en C63a häromdagen. Men känns inte som "jag" tongue Audin lockar mer.

Saaben får man inte så mkt pengar för så den lär bli kvar så jag kan fortsätta göra roliga saker på den. smile En av de bättre bilarna jag haft smile

Saaben är tanken att ha som vinterbil för mig och projektbil smile dock om jag ska vara helt ärlig så är den nog billigare än en nyare bil att fixa för mycket kan man göra själv och de är egentligen inte så mycket problem om man tar hand om den smile

cevapcici
11 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

Känner samma men lär har kvar saaben som projektbil smile tänker själv på VW phaeton , Audi A4 2008+ , Mercedes C63 lr E serie smile

Kollade också på en C63a häromdagen. Men känns inte som "jag" tongue Audin lockar mer.

Saaben får man inte så mkt pengar för så den lär bli kvar så jag kan fortsätta göra roliga saker på den. smile En av de bättre bilarna jag haft smile

Saaben är tanken att ha som vinterbil för mig och projektbil smile dock om jag ska vara helt ärlig så är den nog billigare än en nyare bil att fixa för mycket kan man göra själv och de är egentligen inte så mycket problem om man tar hand om den smile

Håller helt med smile

amazinjoey
11 september 2016 · 1 139 Inlägg

http://i.imgur.com/5HvFF5K.jpg

glömde lägga upp vad som behövs för att byta sid till de nyare versionerna smile Här är hur stiften ska vara smile

creds till Simon svanberg på FB smile

cevapcici
12 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:
http://i.imgur.com/5HvFF5K.jpg

glömde lägga upp vad som behövs för att byta sid till de nyare versionerna smile Här är hur stiften ska vara smile

creds till Simon svanberg på FB smile

Nice vad schysst!

Du menar alltså hastighetsmätaren, radio osv?

Så stift 5 i gamla modellen (längst upp vänster) blir stift 1 på 04-05? Ursäkta om jag är trög men fattar inte tongue haha.

Länka gärna till resten om det finns en guide smile

Senast redigerat av cevapcici (12 september 2016)

cevapcici
12 september 2016 · 690 Inlägg

Provade att göra en meshgrill.

Köpte det mörkare nätet från biltema för 159 kr. Fattar inte hur alla som gjort en grill själva här på forumet kan dela på chromet och plastet bakom, sedan pressa ihop skiten igen med det nya grillnätet emellan. För jag fick det inte att sitta ordentligt.

Verkar som att jag måste kapa av de gamla "räfflornna" i plasten med en dremel sen limma på grillnätet bakom allting.


Sitter lite snett men ska göra om allt och även hela grillen
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-3da84aaf962d5abcd1deb8ed7ef539b9.jpg

cevapcici
13 september 2016 · 690 Inlägg

Fick felkod p1334 igår så tror att det var det som strulade häromdagen när bilen inte ville starta.

Är tändkassetten påväg att pajja då eller? Stiften är rätt sorts ngk dessutom..

Ligger på runt 20l bränsle per 100 km. Vilket stämmer överens med vad andra skriver om felkoderna. Vevhusventilen ser okej ut men byter nog den också i samma veva. Vad tror folket?

Senast redigerat av cevapcici (13 september 2016)

JKDesign
13 september 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Fick felkod p1334 igår så tror att det var det som strulade häromdagen när bilen inte ville starta.

Är tändkassetten påväg att pajja då eller? Stiften är rätt sorts ngk dessutom..

Ligger på runt 20l bränsle per 100 km. Vilket stämmer överens med vad andra skriver om felkoderna. Vevhusventilen ser okej ut men byter nog den också i samma veva. Vad tror folket?

Ett tips är att inte stirra dig blind på tändstift och tändkassett.

bränsle/luft blandningen måste vara ok för att slippa misständningar.

Billigast är att kolla över alla vakuum slangar, typ 3ggr, för det är så lätt att missa en liten spricka eller slang som hoppat av.

Du tvättade inte motorn med högtryck hoppas ja?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang