4961
Sök

Råd gällande bilköp Audi A6 VS Opel Insignia

202 Inlägg
4 augusti 2016
Trådstartare
God kväll har en fråga gällande bilköp beträffande familjebil som ändå är bekväm och rolig att köra.

Min budget är max 150,000kr

Bilarna jag funderat mellan är följande.

Opel Insignia Cosmo
Audi A6 Avant 2.7 TDI

Vill ha en driftsäker bil då jag pendlar till arbete.

Tack på förhand :-)

1 661 Inlägg
5 augusti 2016
Lite fler krav än bara priset kanske du har?
Miltal, växellåda, kombi på opeln?, utrustning(sportstolar m.m).

Insignian tycker jag är riktigt fin och det var ett tag sen Opel verkligen hade en bil som "stack ut". Vet inte hur karosserna är på Opel men många Audi har otroligt stora rostproblem även som nästan nya. Lite som att dom försöker få ut mer pengar för sämre bilar. Opel känns som att dom gick åt andra hållet, mer bil för pengarna för att kunna konkurrera med Audi, passat m fl.

Of World
3 380 Inlägg
5 augusti 2016
Insignia är ju billigare=nyare bil för pengarna samt att det är en kanon fin bil. Rätt bra utrustade också. Välj 160 minst 160 hk motorn.annars 190 bi-turbo

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 Inlägg
14 september 2016
Hm, Du nämner Opel Insignia Cosmo vs Audi A6 Avant 2.7 TDI.
Motor och prestanda talar ju för 2.7TDI, men är det en rättvis jämförelse? Mysig diesel men dyr i allt - förbrukning, skatt, försäkring, service och underhåll i synnerhet om Du måste välja en äldre variant för att komma ner i pris.

Vill Du hålla kostnaderna i schack och få en hyggligt ny kärra med lite lägre miltal på mätaren (än motsvarande Audi), kan Du säkert hitta "business-utrustade" Insignia (GPS/dieselmotorvärmare/drag mm) inom Din budget. Hittar Du en manuell med 160/163hkr diesel (2-hjulsdriven) får Du bra vridmoment med vettig förbrukning och låga kostnader jämfört med Audi. Det fanns också en 140hkr diesel Supermiljöklassad, men dessa hade sällan GPS/skinn mm (om det nu är viktigt, Du var ju inne på cosmo och de är ju lite enklare utrustade).

100 Inlägg
14 september 2016
Jag tycker helt klart att du ska kolla på Insignia inom den prisklassen. Där får du mycket för pengarna. Och som ovanstående skriver en business-utrustad ska du ha. Men hittar du en med "Cosmo" utrustning ska du satsa på det, Cosmo är störst utrustningspaket i dem äldre Insigniorna(?). Inte enkelt utrustade som ovan skriver. Lycka till med letandet.
/R

Avstängd
10 388 Inlägg
14 september 2016
MattiasSE skrev:
Hm, Du nämner Opel Insignia Cosmo vs Audi A6 Avant 2.7 TDI.
Motor och prestanda talar ju för 2.7TDI, men är det en rättvis jämförelse? Mysig diesel men dyr i allt - förbrukning, skatt, försäkring, service och underhåll i synnerhet om Du måste välja en äldre variant för att komma ner i pris.

Vill Du hålla kostnaderna i schack och få en hyggligt ny kärra med lite lägre miltal på mätaren (än motsvarande Audi), kan Du säkert hitta "business-utrustade" Insignia (GPS/dieselmotorvärmare/drag mm) inom Din budget. Hittar Du en manuell med 160/163hkr diesel (2-hjulsdriven) får Du bra vridmoment med vettig förbrukning och låga kostnader jämfört med Audi. Det fanns också en 140hkr diesel Supermiljöklassad, men dessa hade sällan GPS/skinn mm (om det nu är viktigt, Du var ju inne på cosmo och de är ju lite enklare utrustade).

Problemet är snarare att TS måste välja en "äldre" bil för att få 2.7TDi all (då den försvann, vill jag ha för mig, när C7:an kom).

"Nöjer man sig" med en 2.0 (på ~175hk), så hittar man ju 2013-2014 för de pengarna TS vill lägga. Det handlar ju då visserligen inte om några lågmilare vid de årsmodellerna för de pengarna.

Vill man ist "gå upp" till 3.0:an, så får man nog snällt nöja sig med en 2010-11-något för de pengarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök