Bakluckan går inte att öppna. Skoda Fabia 05

eliasoda
26 december 2016 · 3 Inlägg

Hejsan.
Någon som har kolla på bakluckan på en skoda fabia?
Den går inte att öppna.

Bytte ut spärrklinkan alltså delen som bakluckan klickar fast i. Detta då en av svetsningarna släppt och den var helt trasig. Men det dår fortfarande inte att öppna bagaget utifrån.
Någon som vet vad jag skall byta nu?

Förut var det så att om man tryckte på knappen utifrån hördes ett ljud i luckan Shh schh alltså något mekaniskt som rörde på sig via någon elektronik gissar jag på. Nu hörs inte detta alls.
Men hur går jag vidare och felsöker vilken del det kan vara?

Tack.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 376 Inlägg

eliasoda skrev:
Hejsan.
Någon som har kolla på bakluckan på en skoda fabia?
Den går inte att öppna.

Bytte ut spärrklinkan alltså delen som bakluckan klickar fast i. Detta då en av svetsningarna släppt och den var helt trasig. Men det dår fortfarande inte att öppna bagaget utifrån.
Någon som vet vad jag skall byta nu?

Förut var det så att om man tryckte på knappen utifrån hördes ett ljud i luckan Shh schh alltså något mekaniskt som rörde på sig via någon elektronik gissar jag på. Nu hörs inte detta alls.
Men hur går jag vidare och felsöker vilken del det kan vara?

Tack.

Nej då var det väl knappast detta problemet då den skulle öppnat oavsett om "spärrklinkan" (kul ord) satt kvar.

Du får ta bort all plast i bakluckan och mäta upp om solenoiden drar/fastnar eller om den har spänning över huvud taget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jannefabia
8 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej ja har nu fått samma problem hur gick det med ditt problem var soölenoiden sönder ?

Mossan1
9 mars 2021 · 2 751 Inlägg

Utan att kunna Skoda Fabia i detalj, men rent generellt:

Vanligaste är väl att själva strömbrytaren man trycker på utifrån pajar. Fukt inddom så dom kärvar fast intryckt, eller inte får kontakt.

Det är nog ingen mekanisk koppling mellan handtag och lås, utan en servomotor som öppnar.
Eftersom det lät så för första trådskaparen.

Är det nu helt  tyst, kan man misstänka knappen, motor, eller strömförsörjning.
Säkring eller kabelbrott.

Låter det utan att låsa upp, är det något med själva låset.

Senast redigerat av Mossan1 (9 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang