Frågor ang om att sladda/drifta

Hellsing
9 mars 2017 · 22 Inlägg

Tjenare!


Det är så här att efter nu en vecka jag har haft min 940 turbo o sladdat lite runt med den så tycker jag att den är oerhört mycket lättare att sladda runt med än min gamla E36 328i, bägge hade öppen diff och är otrimmade (volvon är otrimmad bara för tillfälligt wink ).

Är det verkligen så att volvos är enklare att kontrollera en sladd med än en Bmw eller de flesta bakhjulsdrivna bilar? Har ingen stor erfarenhet av bakhjulsdrivna bilar men jag kan iaf säga att jag tycker mycket bättre om volvons "styrning" än bmwn då det är fan i mig mycket enklare att rädda en dålig sladd eller något liknande.

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2017 · 26 149 Inlägg

Jag är verkligen ingen expert, men är inte Volvo 900-modellen längre och har längre hjulbas än en BMW E36?
Detta torde tillsammans med att Volvon dessutom kanske väger en aning mer, upplevs att den är enklare att häva en sladd med då kastet kommer långsammare?

Bara spekulerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hellsing
9 mars 2017 · 22 Inlägg

Grejen är att jag känner mig mycket mer självsäker och vågar mycket mer i min 940  än i en bmw. Volvon beter sig på ett sätt så att det kommer sällan överraskningar som Bmwn brukade ha, t.ex det var inte ovanligt att bmwn kunde få en sladd som kom mycket fort vilket leder till att man får lite panik och styr emot och avbryter sladden på ett osmidigt sätt.

Fick även kommentaren av en bekant till mig som talade om att 940n har en lång hjulbas vilket brukar hjälpa till med att få stabilare sladdar och så vidare.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2017 · 7 232 Inlägg

den längre hjulbasen och den stela bakaxeln antar jag är vad som gör att du tycker att det är lättare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
10 mars 2017 · 10 280 Inlägg

Längre hjulbas och den stela axeln, som redan nämnts, gör bilen lugnare i beteendet.

Men egentligen skulle man nog kunna säga att allt beror på att Volvon på sätt  och vis har sämre väghållning, vilket gör att du inte behöver "attackera" lika hårt när du ska få ut den på ställ. Detta i sin tur ger mindre yviga rörelser och lägre fart, vilket gör det enklare att kontrollera sladdarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
10 mars 2017 · 2 160 Inlägg

Sedan brukar BMW ha rätt jämn viktfördelning, medan Volvon väger "ingenting" i baken. Märker enorm skillnad jag med, E39an (som är vinterbilen) kan ha överraskningar på lut när som helst under kastets gång. Vintern jag körde en 945 turbo hade jag inte det problemet överhuvudtaget. Detta , kombinerat med tidigare kommentarer, är egentligen något negativt (sämre väghållning), men ska du ut och sladda, speciellt om du inte är väldigt erfaren, innebär det att 940 är den överlägsna bilen.

På en sommarbil skulle jag däremot säga att det är tvärtom, jag har länge jobbat och klurat på att fä mer grepp på bakhjulen på Lolvon. tongue

Senast redigerat av Mew (10 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 483 Inlägg

Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2017 · 7 232 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

med tanke på smartens hjulbas så är det inget konstigt ..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 483 Inlägg

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

med tanke på smartens hjulbas så är det inget konstigt ..

Nej, menade det. 300C kan man köra med häng konstant om så önskas. En smula längre bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hellsing
13 mars 2017 · 22 Inlägg

Aha, då förstår man varför! Inte konstigt varför jag själv tyckte att volvon var mycket mer lugn under en sladd medans bmwn kunde lätt sladda över eller räta till sig ganska fort. wink

Grymt med en 945 på vintern i alla fall, på sommaren får man nöja sig med att köra stuk eller något liknande wink

Vixhall
13 mars 2017 · 37 Inlägg

Har haft en drös med olika vinterbilar och jag håller med dig angående BMW E36, jag hade en 325a och jag upplevde den som lite lurig att sladda med. Det gick fint och så men man var tvungen att anstränga sig mycket mer än i t.ex Volvo 740/940. Det som BMWn var riktigt bra på var att sladda i höga hastigheter (över 90km/h) då kändes den riktigt stabil jämfört med Volvon. Jag tror inte att hjulbasen spelar någon större roll i detta fall, E36 och 940 har ju nästan samma 270 resp. 277cm.

IceEyes Varningar: För många..
13 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Har ingen erfarenhet av BMW men tycker personligen att Volvo 7/940 är allmänt klumpiga och ostabila att sladda med.

Mercedes 190 däremot, som ett renodlat lyckopiller.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang