Köpråd: BMW 335i eller Audi S4 B8

virre3
7 maj 2017 · 16 Inlägg

Tjena!

Nu är det dags för mig att köpa en bil och det är dessa två jag har fastnat för.
Just nu lutar det lite mer till Audin eftersom den låter lite bättre samt har bättre effekt, men BMWn ser lite bättre ut enligt mig. Vad hade ni valt?

Slänger upp en bild på varje på hur de ska se ut, tagna från google:

BMW 335:
fram: https://i.gyazo.com/d3134cacdefb98e7a19241290e68bbd4.png
bak: https://i.gyazo.com/94620bf8b0094af8058eeda98a619372.png

Audi s4 b8:
fram: https://gyazo.com/530a8c14dde569e8ec4d4b41e77c9a02.png
bak: https://gyazo.com/c1d653599ad36859226a468466ad202b.png

Audi S4 B8 (2009)
Richtenb
10 maj 2017 · 1 359 Inlägg

BMW:n är snyggare. Förmodligen mer tillförlitlig och garanterat mer lättmekad vad gäller slitagedelar

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zemet
10 maj 2017 · 4 037 Inlägg

Bmwn. Bakhjulsdrift är mycket trevligare än audis understyrande.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jokabsson
10 maj 2017 · 1 175 Inlägg

Bmw för vägegenskaper och prestanda

Audi för glidarbil eller vardagsåk

Utseende är subjektivt, men jag väljer definitivt Bmw.

Senast redigerat av Cracksoup (10 maj 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
virre3
10 maj 2017 · 16 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bmw för vägegenskaper och prestanda

Audi för glidarbil eller vardagsåk

Utseende är subjektivt, men jag väljer definitivt Bmw.

Prestenda, Audin tar väl priset på prestandan? smile

Audi S4 B8 (2009)
Utmarks-Loke
10 maj 2017 · 5 833 Inlägg

Hade varit mer rättvist att jämföra med A5/S5, nu vinner BMW utan tvekan

Janneutanb
10 maj 2017 · 7 271 Inlägg

Bmwn alla dagar i veckan. Går väl att få en jäkla fart på den med enkla medel dessutom.

Jokabsson
10 maj 2017 · 1 175 Inlägg

virre3 skrev:

Cracksoup skrev:
Bmw för vägegenskaper och prestanda

Audi för glidarbil eller vardagsåk

Utseende är subjektivt, men jag väljer definitivt Bmw.

Prestenda, Audin tar väl priset på prestandan? smile

Rakt fram vinner Audin ja, men i kurvorna sätter jag mina pengar på BMWn smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
virre3
10 maj 2017 · 16 Inlägg

Alla säger BMWn alltså smile
Jag som är helt inne på S4an. Kan ni förklara mer varför ni väljer 335an framför S4an?

Audi S4 B8 (2009)
Utmarks-Loke
11 maj 2017 · 5 833 Inlägg

* Snyggare
* Bakhjulsdriven
* Tvådörrars
* Rak sexa
* Bättre väghållning

Jokabsson
11 maj 2017 · 1 175 Inlägg

virre3 skrev:
Alla säger BMWn alltså smile
Jag som är helt inne på S4an. Kan ni förklara mer varför ni väljer 335an framför S4an?

BMW känns betydligt mer som en renodlad sportbil. Viktfördelningen är nära 50/50, medan Audi har en tung V8 som hänger ut långt fram i nosen. Att BMW placerar motorerna så långt in gör det lite krabbigare att jobba på dem, men det är det värt. Audin är säkert jättetrevlig och 99% av gångerna lär du inte märka att den understyr som en säl på torra land, men den dagen du vill köra fort och svänga samtidigt och känna lite G-krafter så är du glad att du valde BMW wink

Man kan byta till svindyra däck och coilovers för att få en S4 att också krama vägen, men det är kostsamt och bilen blir ej användbar utanför en bana.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
11 maj 2017 ·

Cracksoup skrev:

virre3 skrev:
Alla säger BMWn alltså smile
Jag som är helt inne på S4an. Kan ni förklara mer varför ni väljer 335an framför S4an?

BMW känns betydligt mer som en renodlad sportbil. Viktfördelningen är nära 50/50, medan Audi har en tung V8 som hänger ut långt fram i nosen. Att BMW placerar motorerna så långt in gör det lite krabbigare att jobba på dem, men det är det värt. Audin är säkert jättetrevlig och 99% av gångerna lär du inte märka att den understyr som en säl på torra land, men den dagen du vill köra fort och svänga samtidigt och känna lite G-krafter så är du glad att du valde BMW wink

Man kan byta till svindyra däck och coilovers för att få en S4 att också krama vägen, men det är kostsamt och bilen blir ej användbar utanför en bana.

Den S4 som TS vill ha köpråd om har ingen V8 utan en kompressormatad treliters V6.

virre3
11 maj 2017 · 16 Inlägg

Cracksoup skrev:

virre3 skrev:
Alla säger BMWn alltså smile
Jag som är helt inne på S4an. Kan ni förklara mer varför ni väljer 335an framför S4an?

BMW känns betydligt mer som en renodlad sportbil. Viktfördelningen är nära 50/50, medan Audi har en tung V8 som hänger ut långt fram i nosen. Att BMW placerar motorerna så långt in gör det lite krabbigare att jobba på dem, men det är det värt. Audin är säkert jättetrevlig och 99% av gångerna lär du inte märka att den understyr som en säl på torra land, men den dagen du vill köra fort och svänga samtidigt och känna lite G-krafter så är du glad att du valde BMW wink

Man kan byta till svindyra däck och coilovers för att få en S4 att också krama vägen, men det är kostsamt och bilen blir ej användbar utanför en bana.

V8an sitter i S5 modellen, och det är stor skillnad på den och S4an som har V6T kompressor smile

Audi S4 B8 (2009)
maharadjan
11 maj 2017 · 15 Inlägg

Vad är det som gör att du är mer inne på S4an? Är det enbart ljudet och effekten?

Jokabsson
11 maj 2017 · 1 175 Inlägg

virre3 skrev:

Cracksoup skrev:

virre3 skrev:
Alla säger BMWn alltså smile
Jag som är helt inne på S4an. Kan ni förklara mer varför ni väljer 335an framför S4an?

BMW känns betydligt mer som en renodlad sportbil. Viktfördelningen är nära 50/50, medan Audi har en tung V8 som hänger ut långt fram i nosen. Att BMW placerar motorerna så långt in gör det lite krabbigare att jobba på dem, men det är det värt. Audin är säkert jättetrevlig och 99% av gångerna lär du inte märka att den understyr som en säl på torra land, men den dagen du vill köra fort och svänga samtidigt och känna lite G-krafter så är du glad att du valde BMW wink

Man kan byta till svindyra däck och coilovers för att få en S4 att också krama vägen, men det är kostsamt och bilen blir ej användbar utanför en bana.

V8an sitter i S5 modellen, och det är stor skillnad på den och S4an som har V6T kompressor smile

Det är sak samma när det kommer till Audi och understyrning. Det var mer det jag ville belysa snarare än att det är V8 eller V6 men ni har ju rätt. 2008< blev det kompressormatad V6a i stället för V8.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
virre3
11 maj 2017 · 16 Inlägg

maharadjan skrev:
Vad är det som gör att du är mer inne på S4an? Är det enbart ljudet och effekten?

Tycker att det mesta på Audin överglänser. Inredning, v6 ljudet med kompressor, kan utan problem optimeras till 440hk osv. Förstår inte riktigt varför alla skriver 335an smile

Audi S4 B8 (2009)
maharadjan
11 maj 2017 · 15 Inlägg

virre3 skrev:

maharadjan skrev:
Vad är det som gör att du är mer inne på S4an? Är det enbart ljudet och effekten?

Tycker att det mesta på Audin överglänser. Inredning, v6 ljudet med kompressor, kan utan problem optimeras till 440hk osv. Förstår inte riktigt varför alla skriver 335an smile

Okej. Det känns ju lite som att du redan bestämt dig, tror du blivit nöjdare om du köpt S4an just för att du verkar vilja ha den mer. Stod i valet och kvalet mellan en Audi och BMW i somras, dock i en helt annan prisklass, men av okänd anledning har jag alltid älskat Audis inredning, mätare etc. och jag är lika nöjd fortfarande. Jag tror du sitter lite i samma båt, du verkar som sagt hellre vilja ha en S4 så därför är mitt råd S4.

Richtenb
17 maj 2017 · 1 359 Inlägg

Audi har ju historiskt haft en hel del SVINDYRA problem, styrsystem osv. Mitt råd är att läsa på om just denna modell har några sådana kända fel.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang