Era erfarenheter av "året runt däck "?

Hextall
25 maj 2017 · 81 Inlägg

Tittar lite på 4WD jeep och liknande. Vad har ni för erfarenheter av att köra lite större bilar som Jeep Cherokee, Bmw X5, Volvo Xc90 osv med året runt däck? Blir det väldigt svajigt med dessa däck på sommaren?

xXSammy
26 maj 2017 · 6 569 Inlägg

Dubbfria vinterdäck, som det heter.

Upplever jag som bilen kränger med däcken först när du svänger.. Känns bara mjukt och väldigt ostabilt när det är blött ute, de var Continental däck

De/Dem
caromania Forummoderator
26 maj 2017 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:
Dubbfria vinterdäck, som det heter.

Upplever jag som bilen kränger med däcken först när du svänger.. Känns bara mjukt och väldigt ostabilt när det är blött ute, de var Continental däck

Nja, det skulle jag nog inte säga är samma sak. Jag tycker det är skillnad på vinterdäck och allround-däck.. Vinterdäck, dör på nolltid i sommarvärme. De är gjorda för kallt väder. Sk "Allround-däck" är avsedda att kunna användas året runt med hårdare gummiblandning.

Min erfarenhet av allround-däck är att de är helt värdelösa i alla lägen. De duger bara till en sak, nämligen att de är lagliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2017 · 17 470 Inlägg

Hade en XC90 med dessa däck. Svajade som en packad anka på motorvägen i 100 km/h... Nya fälgar och däck så gick den som tåget sen. Undvik dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
26 maj 2017 ·

caromania skrev:

xXSammy skrev:
Dubbfria vinterdäck, som det heter.

Upplever jag som bilen kränger med däcken först när du svänger.. Känns bara mjukt och väldigt ostabilt när det är blött ute, de var Continental däck

Nja, det skulle jag nog inte säga är samma sak. Jag tycker det är skillnad på vinterdäck och allround-däck.. Vinterdäck, dör på nolltid i sommarvärme. De är gjorda för kallt väder. Sk "Allround-däck" är avsedda att kunna användas året runt med hårdare gummiblandning.

Min erfarenhet av allround-däck är att de är helt värdelösa i alla lägen. De duger bara till en sak, nämligen att de är lagliga.

Nu är du orättvis då däcken är alldeles strålande att bruka till detta.
http://www.gungstallning.com/wp-content/gallery/gungor/gunga_17.jpg

Soulman
26 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Tror jag minns en av mina bilar som hade dessa monterade vid köpet. Riktigt bullrigt och obehaglig vägkänsla. I teorin är det naturligtvis helt omöjligt att ett däck ska ha samma bra egenskaper för -20 som +30 samt snö, is och blöt asfalt.

Ställ av bilen tills du har råd att köpa riktiga däck om det är problemet.

Senast redigerat av Soulman (26 maj 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Samuel3
26 maj 2017 · 360 Inlägg

Kan hålla med xXSammy, händer ofta när jag bromsar ner och ska svänga av från en större väg att däcken inte riktigt hänger med på att jag svänger... Kan bara tänka mig hur det blir mot vått väglag under de kommande sommarmånaderna.

NIzmO Ollikkala Racing
27 maj 2017 · 1 724 Inlägg

Nja finns inget som heter allround däck längre utan är just dubbfria vinterdäck.
Det närmaste är dubbfria europa däck som är direkt olämpliga i riktigt vinterväglag, dom är till för att funka mer i höst/mild vinter.

På samma sätt är dubbfria vinterdäck direkt olämpliga i sommartid, däcket jobbar helt utanför sitt tänkta område då.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Hextall
27 maj 2017 · 81 Inlägg

Anledningen till att jag frågar är att många jeep grand cherokee endast har sk året runt  däck.  Här själv ingen erfarenhet.

Christian S
28 maj 2017 · 4 816 Inlägg

Hextall skrev:
Tittar lite på 4WD jeep och liknande. Vad har ni för erfarenheter av att köra lite större bilar som Jeep Cherokee, Bmw X5, Volvo Xc90 osv med året runt däck? Blir det väldigt svajigt med dessa däck på sommaren?

kan inte svart för hur däcken ser ut på Jeep & BMW men har sett på jobbet att på en del Volvo XC90 och andra XC modeller för den delen så sitter det sommardäck med någon form av allroudmönster då halva däcket ser ut som sommardäck och andra halvan som ett dubbfritt vinterdäck och dessa skulle jag inte rekommendera att köra med på vintern.

Hextall skrev:
Anledningen till att jag frågar är att många jeep grand cherokee endast har sk året runt  däck.  Här själv ingen erfarenhet.

det finns som sagt inget som heter året runt däck.

på den Subaru Impreza jag hade satt det Japanska all seson däck på när jag köpte den och kan ju säga att det såg verkligen inte ut som något "året runt däck"/vintedäck utan när man tittade på mönstret så var det klart och tydligt ett sommardäck, hade varit väldigt spännande att köra med dom däcken på vintern.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
29 maj 2017 · 7 234 Inlägg

[u]Valet av däck är väl avhängigt var och hur man kör.
Tar man t ex ett A/T-däck så är det stabilare och tystare än ett M/T-däck.
SUV-däck är ju bara förstorade pv-däck för kombin på styltor med sorgkanter längs hjulhuskanterna och "hasplåtar" av plastfolie samt AWD-dekaler på bakluckan.
AT-däck går att köra fortare med genom cirkulationsplatser än med M/T-däck, dock inte så fort som med SUV-däck.
Michelin X-ICE är ett odubbat däck som är godkänt för vinterbruk.
Det är mycket mjukare och tystare än ett A/T-däck.
Sämre i terrängen än A/T och otroligt mycket sämre i t ex lera, men bättre i sand och på nakna berghällar.
Michelin X-ICE kan vara ett alldeles utmärkt åretruntdäck om man är medveten om däckens brister och förtjänster och rättar körningen därefter.
Har haft 16 olika 4x4-bilar sedan slutet å 90-talet och provat 20-talet olika A/T och M/T-däck.
Dimensioner från 175/82-16" till 35/12½-15".
Alla däck passar inte på alla bilar.
Super Swamper TSL Diagonal passar t ex G-Wagen och Samurai men inte Defender.
Kumho M/T är värdelöst på alla bilar - TOYO Open Country M/T vill jag klassa som bäst.

F n kör jag Cooper Discovery A/T på en bil, Michelin X-ICE på en annan, TOYO Open Country M/T på en tredje samt Michelin X på njutningsmedlet.

Men på CR-V -16 byter vi mellan sommar- och dubbade vinterdäck för husfridens skull.
[/u]

Ursäkta understrykningen, hur tar man bort den????

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang