Skoda Octavia -03: Knackande drivknut, hur göra rent?

Peugeot_Power
28 maj 2017 · 59 Inlägg

Goddag! Jag har i några veckor kört runt med en dålig drivknut höger fram, och har tänkt att göra ett litet bonnmeck för att kolla om det går att rädda!

Min plan är ett tips jag fick från en jobbarkompis:

1: Köpa drivknutsfett och en spruta av nåt slag och hissa upp bilen på OKQ8 GDS hall
2: Dra av damasken lite lätt och göra rent
3: På med damasken och spruta i nytt fett

Min fråga är hur jag ska göra rent? Är inte nåt geni på att mecka, så att ta av den blir nog lite overkill för min del, och vet att det sitter nåt lager med kulor i. Är det nåt jag ska tänka på så att det inte ramlar ut kulor överallt i hallen och bilen blir ståendes? Och ska man använda nåt speciellt medel eller är det bara att ta lite brakecleaner och köra på?

Är medveten om att det är troligtvis försent, men att lägga 50 spänn på lite fett och nya slangklämmor gör jag hellre än att byta hela knuten. Eftersom det inte lät när jag köpte den, och har kanske kört ca 100-200 mil med klonkandet så har jag lite hopp iaf!

Bifogar en halvtaskig bil och hoppas på svar! smile Man ser ju att den läcker

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218468/218468-2c5b2011936462dd0db1e0e6bf1f49b2.jpg

Senast redigerat av Peugeot_Power (28 maj 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Torka bort så mycket fett som möjligt och sen bromsrengjöring.
Har damasken ett hål så måste den lagas . Jag använder snabblim men  det måste vara rent..
Gör du enligt pkt 3 så blir det svårt dock..smile
Först fett SEN damask.  .
Sen hur länge det varar beror väl mest på turen..

Senast redigerat av oljan (28 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Peugeot_Power
2 juni 2017 · 59 Inlägg

oljan skrev:
Torka bort så mycket fett som möjligt och sen bromsrengjöring.
Har damasken ett hål så måste den lagas . Jag använder snabblim men  det måste vara rent..
Gör du enligt pkt 3 så blir det svårt dock..smile
Först fett SEN damask.  .
Sen hur länge det varar beror väl mest på turen..

Tack för tipsen! Hade garanterat gjort damask först SEN fett om jag inte läst ditt svar tongue

Hur mycket fett ska man ha? Köpte en hel tub på ad bildelar, killen där sa att jag skulle ha en hel tub, men då måste jag väl nästan köra i det sista efter jag dragit på damasken, eller?

Senast redigerat av Peugeot_Power (2 juni 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Det är bara till att tömma i allt!
Viktigast är dock att kulorna (smile) får rikligt med fett intryckt bakom så dom inte går torrt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
5 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Det är väl bara slangklämman som lossnat?

Jag skulle göra hjulhuset så rent som möjligt... Typ tvätta, så i gen skit kommer i knuten, när du enligt nedan lossar damasken.

Lossa stora klämmas.
Kränga damasken ut och in, men låta den sitta kvar. Torka ur så mycket fett som möjligt, för att gå bort skit som ev letat sig in via lilländen på damasken.
Använd gummihandskar!
Fyll på med drivknutsfett.
Montera damasken.

Så till det eventuella felet, om det nu inte är knuten.
Dra åt centrummuttern mitt i hjulnavet, som låser drivknuten. Den ska dras ordentligt hårt.
Det minsta knuten kan röra sig i förhållande till drivaxelns splines ger dunkande ljud vid broms o dragläge.

Annars byt knut. Brukar gå smidigt om man gjort det någon gång tidigare. Använder knutavdragare. Tänk på att det du lossar, styrled, spindelled o s v kan påverka hjulinställning.

Någon gång har låsningen mellan knut och drivaxel kilat fast. Då blir det besvärligare, för då gäller det att slipa/kapa upp den yttre delen av knuten, för att få loss denna i delar. Sen brukar jag slipa upp tre spår på sidan av den inre delen. Slipa inte i splinesen på drivaxeln bara. Lägga en ordentlig järnbit (har av räls) under och knacka med en huggmejsel i ett av spåren. Eftersom materialet är härdat, så spricker det lätt.

Simsalabim. Bara att sätta ihop.

Peugeot_Power
5 juni 2017 · 59 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Det är väl bara slangklämman som lossnat?

Jag skulle göra hjulhuset så rent som möjligt... Typ tvätta, så i gen skit kommer i knuten, när du enligt nedan lossar damasken.

Lossa stora klämmas.
Kränga damasken ut och in, men låta den sitta kvar. Torka ur så mycket fett som möjligt, för att gå bort skit som ev letat sig in via lilländen på damasken.
Använd gummihandskar!
Fyll på med drivknutsfett.
Montera damasken.

Så till det eventuella felet, om det nu inte är knuten.
Dra åt centrummuttern mitt i hjulnavet, som låser drivknuten. Den ska dras ordentligt hårt.
Det minsta knuten kan röra sig i förhållande till drivaxelns splines ger dunkande ljud vid broms o dragläge.

Annars byt knut. Brukar gå smidigt om man gjort det någon gång tidigare. Använder knutavdragare. Tänk på att det du lossar, styrled, spindelled o s v kan påverka hjulinställning.

Någon gång har låsningen mellan knut och drivaxel kilat fast. Då blir det besvärligare, för då gäller det att slipa/kapa upp den yttre delen av knuten, för att få loss denna i delar. Sen brukar jag slipa upp tre spår på sidan av den inre delen. Slipa inte i splinesen på drivaxeln bara. Lägga en ordentlig järnbit (har av räls) under och knacka med en huggmejsel i ett av spåren. Eftersom materialet är härdat, så spricker det lätt.

Simsalabim. Bara att sätta ihop.

Dunder! Tack som fan big_smile Bara att ta tag i det antar jag och försöka lösa problemet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang