2615
Sök

Vad är "felet" på min nya 244?

5 148 Inlägg
9 oktober 2017
#21
Garanterat dax att byta koppling.. att en trött gammal Volvo med originalmotor släpper på 4-5an finns inte annat än möjligen på is med dåliga däck..

Byt koppling innan du bränner svänghjulet ;-)

Lägger med lite grund för min teori.
Min c320cdi har ca 250HP och 550nm i vrid.
Den släpper på 1-2-3an på blött. Dock är bakvagnen ljusår bättre än på en Volvo med stel axel.
Kollegan hade en Mercedes w123 men trimmad om606 diesel.
Den släppte om man stampa koppling på 5-6an på blött.
Gissningsvis samma effekt som 3st original original b23or och vrid som 4 st.
Hx52 turbo och dieselmeken 8mm pump och 2 bar++ i Ladd.
Senast redigerat av mb_pucken (9 oktober 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

19 Inlägg
9 oktober 2017
Trådstartare
#22
mb_pucken skrev:
Garanterat dax att byta koppling.. att en trött gammal Volvo med originalmotor släpper på 4-5an finns inte annat än möjligen på is med dåliga däck..

Byt koppling innan du bränner svänghjulet ;-)

Lägger med lite grund för min teori.
Min c320cdi har ca 250HP och 550nm i vrid.
Den släpper på 1-2-3an på blött. Dock är bakvagnen ljusår bättre än på en Volvo med stel axel.
Kollegan hade en Mercedes w123 men trimmad om606 diesel.
Den släppte om man stampa koppling på 5-6an på blött.
Gissningsvis samma effekt som 3st original original b23or och vrid som 4 st.
Hx52 turbo och dieselmeken 8mm pump och 2 bar++ i Ladd.

Är bilmekaniker och vet nog skillnaden på hjulspinn och slirande koppling


5 148 Inlägg
9 oktober 2017
#23
Beeenzoo skrev:
mb_pucken skrev:
Garanterat dax att byta koppling.. att en trött gammal Volvo med originalmotor släpper på 4-5an finns inte annat än möjligen på is med dåliga däck..

Byt koppling innan du bränner svänghjulet ;-)

Lägger med lite grund för min teori.
Min c320cdi har ca 250HP och 550nm i vrid.
Den släpper på 1-2-3an på blött. Dock är bakvagnen ljusår bättre än på en Volvo med stel axel.
Kollegan hade en Mercedes w123 men trimmad om606 diesel.
Den släppte om man stampa koppling på 5-6an på blött.
Gissningsvis samma effekt som 3st original original b23or och vrid som 4 st.
Hx52 turbo och dieselmeken 8mm pump och 2 bar++ i Ladd.

Är bilmekaniker och vet nog skillnaden på hjulspinn och slirande koppling

Är också bilmekaniker och vet skillnaden mellan kopplingslir och hjulspinn. Men bevisar du att jag har fel så ska jag erkänna att jag har fel :-)
Måste nog erkänna att jag kommer även  bli mycket imponerad av din bil ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

377 Inlägg
9 oktober 2017
#24
Du har en trasig drivaxel.

7 469 Inlägg
9 oktober 2017
#25
mm aldrig att en sugtrimmad b23 släpper på på4an,, gör knappt en 300 hk turbobil ju,, som tidigare sagt lägg upp bildbevis,, wink min 350 hk bil släppte på gasen på 2an på torr asfalt,, 4 på blöt, med sk lugg, men som sagt 350 ärliga hk,,


19 Inlägg
9 oktober 2017
Trådstartare
#26
granadadr skrev:
mm aldrig att en sugtrimmad b23 släpper på på4an,, gör knappt en 300 hk turbobil ju,, som tidigare sagt lägg upp bildbevis,, wink min 350 hk bil släppte på gasen på 2an på torr asfalt,, 4 på blöt, med sk lugg, men som sagt 350 ärliga hk,,

Tänkte samma sak då säljaren sa att det går att börna på torren på 1-3an men de gick tydligen. Är som sakt inte ens säkert att den är sugtrimmad då han jag köpte den av sa att det kan vara bytt kam
Video kommer upp så fort jag har tid


357 Inlägg
9 oktober 2017
#27
Som tidigare nämnts så är det garanterat en svetsad diff med trasig drivaxel.


10 164 Inlägg
9 oktober 2017
#28
Eller en jäkligt udda utväxling i bakaxeln.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

19 Inlägg
10 oktober 2017
Trådstartare
#29
aF skrev:
Som tidigare nämnts så är det garanterat en svetsad diff med trasig drivaxel.

Kan mycket väl vara så men känns som den diffar ibland och en kompis påstod att han såg den tvåhjula


19 Inlägg
10 oktober 2017
Trådstartare
#30
Djo skrev:
Eller en jäkligt udda utväxling i bakaxeln.

Udda utväxling är det då man i princip står still på 1an och 2an sen varvar den nog över 4000 på 110. Kan vara kombinationen med b230A m47 och 1031a, tidigare skrev någon att den ska ha m47 orginal och kan mycket väl vara så men tror ändå det är bytt till en annan då jag inte har någon hastighetsmätare och om jag inte misstar mig så ska hastighetsvajern gå till växellådan för hittar inget uttag på bakaxeln och hittar inte heller något utag på växellådan som sitter där


1 450 Inlägg
10 oktober 2017
#31
Men ta telefonen och filma . Det är ingen som tror dig annars .
Ja har själv kört av en drivaxel med min gamla 240. Det orkade verkligen inte släppa på 4ans växel ens

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

6 428 Inlägg
10 oktober 2017
#32
Hej!
Klart den kan spinna loss på 4:an...med cykelhjul bak!


7 469 Inlägg
10 oktober 2017
#33
KolGruvan skrev:
Men ta telefonen och filma . Det är ingen som tror dig annars .
Ja har själv kört av en drivaxel med min gamla 240. Det orkade verkligen inte släppa på 4ans växel ens

BEVIS please smile


5 198 Inlägg
13 oktober 2017
#34
Hur går det nu med *spinneriet* ?

19 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#35
Bevis kommer nog i helgen då jag har haft fullt upp då jag jobbar 7-16 plus övertid med mera, bor även ca 1 timme ifrån jobbet och håller samtidigt på att fixa upp den inför bess. Måste bara få med någon som kan filma eller ev. Få tag på en action kamera


7 469 Inlägg
19 oktober 2017
#36
Beeenzoo skrev:
Bevis kommer nog i helgen då jag har haft fullt upp då jag jobbar 7-16 plus övertid med mera, bor även ca 1 timme ifrån jobbet och håller samtidigt på att fixa upp den inför bess. Måste bara få med någon som kan filma eller ev. Få tag på en action kamera

långhelg??


5 198 Inlägg
24 oktober 2017
#37
granadadr skrev:
Beeenzoo skrev:
Bevis kommer nog i helgen då jag har haft fullt upp då jag jobbar 7-16 plus övertid med mera, bor även ca 1 timme ifrån jobbet och håller samtidigt på att fixa upp den inför bess. Måste bara få med någon som kan filma eller ev. Få tag på en action kamera

långhelg??

Mycket lång helg,, går ju alldeles ypperligt att filma med mobilkamera ,,behövs ingen actionkamera direkt,,

Evildan
24 oktober 2017
#38
Har det nämnts om det sitter däck på fälgen?

https://www.legendaryfinds.com/wp-content/uploads/2015/04/to-the-rim-the-hottest-right-rear-wheel-burnout-you-8217-ll-ever-see.jpg

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 oktober 2017
#39
Evildan skrev:
Har det nämnts om det sitter däck på fälgen?

https://www.legendaryfinds.com/wp-conte … er-see.jpg

Även i det ovan illustrerade fallet är det frågan om handhavandefel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

83 Inlägg
24 oktober 2017
#40
Måste fan se vart denna tråden tar vägen big_smile


Sök