Vad är "felet" på min nya 244?

Beeenzoo
8 oktober 2017 · 19 Inlägg

Tjenare, införskaffade mig en vinterbil häromdagen(volvo 244 -85 B230A), lådan är bytt till m47 och inget mer än så viste säljaren fast eventuelt bytt kam. Då jag körde hem märkte jag att bilen var speciell.. vi satt 3 i bilen och hjulen släppte på 2an på torr asfalt utan probem, hade inte ens tänkt börna utan gasade bara. Sen när jag kom till stan så hade det regnat och tänkte jag kolla vad bilen gick för, slutade med att jag kom börnandes med full bil på 1an, 2an, 3an och tro det eller ej 4an. Utan broms allt jag gjorse var växla och gasa och inte ens full gas utan jag var och pumpade på gasen eftersom den avgassmäller och spottar eld ibland och skulle visa det för kompisen bakom. Ingen i stan trodde på mig och inte heller folk som haft b230a förr Nu när jag kollade under bilen så såg jag att det var en 1031a men måste väll vara bytt mer än så? Kan tilläga att kopplingen är slut då den tar längs upp men misstänker att det bara är slavcylindern

Vet inte om det passar i denna kategori men eftersom vi misstänker att det är något med utväxlingen att göra så la jag den i denna kategori

Senast redigerat av Beeenzoo (8 oktober 2017)

BMW 525ia (2001)
siiimooon Påstängd
8 oktober 2017 · 1 194 Inlägg

240 har väl ingen slav, är väl vajer på 99%?
Du drog inte en ordentlig kopplingsbörn bara? big_smile

Beeenzoo
8 oktober 2017 · 19 Inlägg

siiimooon skrev:
240 har väl ingen slav, är väl vajer på 99%?
Du drog inte en ordentlig kopplingsbörn bara? big_smile

Kan vara så att det bara är vajer men då är det ju bara att spänna den, är faktiskt säker då man både hörde däcken och kompisen såg att det spann.
Alla som sätt mig börna säger att det är jesus då den vandrar på vattnet och därför går det så lätt. Kan även tillägga att motorn utseende mässigt ser orginal ut med strombergare, orginal insug osv

BMW 525ia (2001)
mrmercedes
8 oktober 2017 · 118 Inlägg

svetsdiffad?

Utmarks-Loke
8 oktober 2017 · 5 836 Inlägg

Är däcken samtida med bilen kanske?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

M47 är orginal på en 240 85...    Säker

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 oktober 2017 · 14 055 Inlägg

Beeenzoo skrev:
Tjenare, införskaffade mig en vinterbil häromdagen(volvo 244 -85 B230A), lådan är bytt till m47 och inget mer än så viste säljaren fast eventuelt bytt kam. Då jag körde hem märkte jag att bilen var speciell.. vi satt 3 i bilen och hjulen släppte på 2an på torr asfalt utan probem, hade inte ens tänkt börna utan gasade bara. Sen när jag kom till stan så hade det regnat och tänkte jag kolla vad bilen gick för, slutade med att jag kom börnandes med full bil på 1an, 2an, 3an och tro det eller ej 4an. Utan broms allt jag gjorse var växla och gasa och inte ens full gas utan jag var och pumpade på gasen eftersom den avgassmäller och spottar eld ibland och skulle visa det för kompisen bakom. Ingen i stan trodde på mig och inte heller folk som haft b230a förr Nu när jag kollade under bilen så såg jag att det var en 1031a men måste väll vara bytt mer än så? Kan tilläga att kopplingen är slut då den tar längs upp men misstänker att det bara är slavcylindern

Vet inte om det passar i denna kategori men eftersom vi misstänker att det är något med utväxlingen att göra så la jag den i denna kategori

Driver du med oss eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KolGruvan
8 oktober 2017 · 1 450 Inlägg

Släng upp en video . Vi vill se

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Djo
8 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Har utan problem med en orginal b230F stått still utan broms på 4an med hjulspinn det regnade och var förmodligen diesel utsläpp vid rödljuset så visst allting går och med dåliga däck är det hur lätt som helst.

1031 sitter orginal på vissa 240is så inget konstigt med det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Samuel3
8 oktober 2017 · 360 Inlägg

Hur går det när du svänger och backar med bilen? Låter ju högst osannoligt med hjulspinn på höga växlar på en i stort sätt original 240? Röstar annars på däcken/trähjulen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:

Beeenzoo skrev:
Tjenare, införskaffade mig en vinterbil häromdagen(volvo 244 -85 B230A), lådan är bytt till m47 och inget mer än så viste säljaren fast eventuelt bytt kam. Då jag körde hem märkte jag att bilen var speciell.. vi satt 3 i bilen och hjulen släppte på 2an på torr asfalt utan probem, hade inte ens tänkt börna utan gasade bara. Sen när jag kom till stan så hade det regnat och tänkte jag kolla vad bilen gick för, slutade med att jag kom börnandes med full bil på 1an, 2an, 3an och tro det eller ej 4an. Utan broms allt jag gjorse var växla och gasa och inte ens full gas utan jag var och pumpade på gasen eftersom den avgassmäller och spottar eld ibland och skulle visa det för kompisen bakom. Ingen i stan trodde på mig och inte heller folk som haft b230a förr Nu när jag kollade under bilen så såg jag att det var en 1031a men måste väll vara bytt mer än så? Kan tilläga att kopplingen är slut då den tar längs upp men misstänker att det bara är slavcylindern

Vet inte om det passar i denna kategori men eftersom vi misstänker att det är något med utväxlingen att göra så la jag den i denna kategori

Driver du med oss eller?

/Benny

När jag provkörde min 740turbo så släppte den lätt på 4an    svetsdiff och en trasig drivaxel..    Fränt nej..  Kosta mig ett helt nytt vinterdäck.. Men förra ägaren hade rätt att den spann på alla växlar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
8 oktober 2017 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:
M47 är orginal på en 240 85...    Säker

Kunde man inte välja 4vxl/5vxl eller overdrive under flera år där?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Följer denna tråd. Hmm...

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2017 · 26 149 Inlägg

Följer också den här tråden med spänning.
Får lite underliga vibbar men hoppas på att jag har fel.


Trådskaparen - välkommen hit för övrigt - får mer än gärna presentera hur detta fenomen
ter sig, med bild eller till exempel film.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Beeenzoo
9 oktober 2017 · 19 Inlägg

Kan komma med video senare då jag jobbar mycket nu, är inte svetsdiff så driver oftast bara på ena hjulet. Märkte även att om jag ligger på 3an med full gas på låga varv så börjar det spinna runt 3-4 tusen varv.

BMW 525ia (2001)
granadadr
9 oktober 2017 · 7 289 Inlägg

åkte baken ut när det spann?,, håller meden fd talare om att det låter som lamellburn,,  men kan ju ej jag säga så här,, krävs mkt effekt för en bil ska orka dra lös däcken på 4an

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
M47 är orginal på en 240 85...    Säker

Kunde man inte välja 4vxl/5vxl eller overdrive under flera år där?

Nja    240 med b23a har m46  medans dom med b21 hade m45    den 85 är första året med b230a   då kom den berömda M47 som rasade hela tiden   men tror att Dl hade m45

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Beeenzoo
9 oktober 2017 · 19 Inlägg

Kan även tilläga att jag påväg till jobbet idag låg i uppförsbacke i ca80(varvar så mycket så kör inte så fort) då började den sega ner så växlade ner till 4an å fick direkt hjulspinn, växlade sedan upp till 5an och även hjulspinn där. Ja den får lätt sladd då det spinner men eftersom den oftast enhjular så blir det inte mycket och då man släpper gasen känner man att däcken får grepp igen

BMW 525ia (2001)
caromania Forummoderator
9 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Beeenzoo skrev:
Kan även tilläga att jag påväg till jobbet idag låg i uppförsbacke i ca80(varvar så mycket så kör inte så fort) då började den sega ner så växlade ner till 4an å fick direkt hjulspinn, växlade sedan upp till 5an och även hjulspinn där. Ja den får lätt sladd då det spinner men eftersom den oftast enhjular så blir det inte mycket och då man släpper gasen känner man att däcken får grepp igen

Fullt möjligt om du kör på is. Annars nej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Beeenzoo
9 oktober 2017 · 19 Inlägg

caromania skrev:

Beeenzoo skrev:
Kan även tilläga att jag påväg till jobbet idag låg i uppförsbacke i ca80(varvar så mycket så kör inte så fort) då började den sega ner så växlade ner till 4an å fick direkt hjulspinn, växlade sedan upp till 5an och även hjulspinn där. Ja den får lätt sladd då det spinner men eftersom den oftast enhjular så blir det inte mycket och då man släpper gasen känner man att däcken får grepp igen

Fullt möjligt om du kör på is. Annars nej.

Bevis kommer

BMW 525ia (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang