Byte svänghjul Audi A4?


#1
10

2017-10-17 20:55

Hej,jag har plockat ner kopplingen på en Audi A4 Q 2005 lamellen var nerkörd till nitarna på svänghjulsidan men svänghjulet ser inte repigt ut däremot så är det missfärgat och flammigt,det är ett dubbelmasse svänghjul så det går att vrida lite fram och tillbaka som det väl ska göra men det glappar dessutom några mm in och ut från motorn sett om man vickar på det,jag undrar nu om det räcker att byta tryckplatta,lager och lamell och köra vidare på svänghjulet så man sparar in en halv månadslön som skiten kostar.
Jag kan skicka lite bilder på mail om det hjälper för att avgöra skicket.
Hälsningar
Göran

Djo

#2
9144 2

2017-10-17 21:58

Det svänghjulet är kört tyvärr.

Bytte på jobbet på en bmw då fanns det ett kitt så det var stelt svänghjul och "vanlig" kopling kanske finns för din bil också?

Funkade finfint på den bilen iallafall.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)
#3
1774

2017-10-23 15:36

Har hört flera som byggt om från dubbelmassesvänghjul till homogent svänghjul.
Dubbelmassesvänghjulen verkar ha begränsad livslängd.
När mitt dubbelmassesvänghjul började låta, och jag fick veta kostnaden för en renovering, bytte jag in bilen på en bilfirma.
Mitt dubbelmassesvänghjul knäppte/smällde/klonkade vid växling.
Kändes i kopplingspedalen.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon