Beslut om dieseln? Bara trams?

-Akerfeldt-
27 november 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
Jag drabbas inte, jag tankar alltid för en hundring. wink

Nåväl, 2004 hade jag ofta konventionella omoderna fossilbilar och körde runt med.
En fyllnadsmängd på 65 liter kostade då 650kr och räckte ca 65mil.
Nu fyller jag full tank om 45liter för 640kr, då bensinen kostar ca 14.20. På den mängden kör jag utan extern laddning ca 125mil.

Det blir alltså 0,36l/mil om du tankar 45l och kör 125 mil, det är inte dåligt alls. Antar det är normalkörning som dessa siffror grundar sig på? Dvs inte ligga och puttra efter lastbil i 85 på motorvägen med klimat avstängd osv? wink

Det är blandad körning.
Den 2010 hybriden jag hade förbrukade under ca 1300mil 0.37 i snitt, helt enligt angiven förbrukning i körcykeln. Folk gnäller på att körcykeln är felaktig, jag är övertygad om att felet sitter bakom ratten i många fall.
Exempel : vi har strax för bostaden enfiligt som delar sig 150 meter före en korsning till tvåfiligt. När man då 200 meter före korsningen ser att det precis slår om till rött tycker åtminstone jag att det är läge att släppa på gasen strax, när det blir tvåfiligt är det nästan alltid ngn som i den andra filen känner sig nödgad att fräsa förbi i en bra bit över skyltad hastighet för att sedan tvärnita...det var visst rött. Ser väldigt mycket av dylikt kasst körbeteende och då är det inte konstigt att bilarna förbrukar 20% över angiven förbrukning.
Jag har till och med lyckats köra Skoda Diesel(gate) på angiven förbrukning och ägaren likaså men det gäller ju att köra bilen och inte sitta som ett lallande iPhone fån och göra andra saker.

Men jo Priusarna är snälla på dropparna för den som aktivt kör den på rätt vis. För bildrullarna ovan beskrivna vill dom ofta ha halvlitern.  wink

Man ser ju ofta priusar ligga och trycka 3 meter bakom lastbilar så var tvungen att fråga, det är ju oftast högre fart som gör att förbrukningen drar iväg. Men sen håller jag med om det till stor del handlar om körsätt, beteende samt om planering wink

Jag är dock tveksam till att jag skulle få en prius att dra 0,37 i snitt med min pendlarväg. Först 6km genom samhälle i 30-70km/h, sen 11km motorväg i 120km/h för att sen avsluta med 1km stadskörning. Om jag inte kör dieselvärmaren på vintern hinner superben knappt få upp full temp på dem 18km jag pendlar. Har en snittförbrukning på 0,72 på superben, men då har jag 19" med breda däck på, dubbel effekt, awd samt 400kg mer i tjänstevikt om jag jämför mot en prius 2010:a. Sen har jag har aldrig någonsin varit i närheten av de 5,1l/100km blandad körning som superben är angiven till, inte ens vid långkörning hmm

Confidence
27 november 2017 · 62 Inlägg

Finns en risk att fler städer än Stockholm förbjuder diesel euro 5 centralt. Fler borde bli upprörda eftersom politiker och tillverkare lurats.

Risken finnns också att bensinare äldre än 2009 förbjuds centralt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang