Broms höger bak ligger på lite och vänster bak tar för lite?

Chewgum
4 december 2017 · 79 Inlägg

Som titeln säger så har jag detta problem på min Opel Vectra B -01. Vad kan vara den mest sannolika orsaken? Det är nya bromsok + skiva + belägg + bromsbackar bak sedan förra året. Kan det vara en bromsslang som är trasig invändigt? Bromsrören bak som går under bensintanken är ganska slitna men fortfarande hela.
Kan det vara luft i systemet/abs enheten? Vet att det kan vara svårt att få ut luft ur abs enheten om man inte har rätt verktyg, jag fick ju byta bromsrören fram till den i somras.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade börjat med att lufta först.
Sen en service/justering/smörjning av den som ligger emot.
Inte roligt nu med slikt elände vintertid..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2017 · 13 734 Inlägg

förhårt spänd handbroms..  där skulle jag börja för antar att du har handbromsen i oken.

går inte handbroms reglaget tillbaka helt i oken fungerar inte oken som det är tänkt
där skulle jag börja  det är lättaste att titta på. 

att den ena tar mindre än den andra beror nog snarare på att det är anliggande på den som bromsar bäst

går handbromsen tillbaka testa att öppna nippeln till luftningen på höger oket så märker du om du har tryck där eller ej

allt rengjort ordenkligt?  så inte bromssadeln hänger upp bromsbeläggen?   har ju ingen erfarenhet av opel men mina ideer är mer generella

Senast redigerat av Growe (4 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Chewgum
4 december 2017 · 79 Inlägg

Growe skrev:
förhåt spänd handbroms..  där skulle jag börja för antar att du har handbromsen i oken.

går inte handbroms reglaget tillbaka helt i oken fungerar inte oken som det är tänkt
där skulle jag börja  det är lättaste att titta på. 

att den ena tar mindre än den andra beror nog snarare på att det är anliggande på den som bromsar bäst

går handbromsen tillbaka testa att öppna nippeln till luftningen på höger oket så märker du om du har tryck där eller ej

allt rengjort ordenkligt?  så inte bromssadeln hänger upp bromsbeläggen?   har ju ingen erfarenhet av opel men mina ideer är mer generella

handbromsen sitter inte i oket utan liknar en trumbroms

man får väl skicka in den på verkstaden där dom har riktiga verktyg så får dom testa. det jag kan tänka mig är att det är något tokigt med trycket/abs enheten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2017 · 13 734 Inlägg

isånt fall så bör trycket släppa direkt om du öppnar luftningsnippeln.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang