Dags för nya sommardäck till Priusen - 195/55 R16

Juggen1988
3 januari 2018 · 161 Inlägg

Hejsan,

Då det endast är 3 mm kvar på dom nuvarande sommardäcken känns det bäst att köpa nya innan sommardäcken ska på till våren. Har googlat runt en del efter olika tester men har svårt att hitta bra jämförelser, vet att det finns väldigt bra däck från "bättre" tillverkare och tvärtom. 

Så jag behöver input på vad för däck jag ska kolla på från er.

Då familjen ofta åker med mig så måste däcken framförallt vara säkra, så prioriteringsordningen är enligt nedan:

1. Säkerhet (med säkerhet så menar jag inte att däcken måste vara säkra när jag kör i 150km/tim på ICAs parkering, utan säkra vid andra händelser som man kan råka ut för när man kör normalt under årstiden som däcken ska vara på. Däcken ska trots allt sitta på en Prius)

2. Ekonomi (hur mycket däcken slits/rullmotståndet/kostnad för 4 däck)

3. Däckbuller

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Bmsone Reservdelsnisse
3 januari 2018 · 182 Inlägg

Kan rekommendera Goodyear, de brukar hålla bra och vara tysta.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Evildan
3 januari 2018 ·
Evildan
3 januari 2018 ·

Jag hade dom här eller snarare en äldre variant på min gen 2.
Gick mjukt och tyst samt både bromsade och styrde på vått och torrt.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-252169

Cupra_
3 januari 2018 ·

Kan bara rekommendera Goodyear Efficient grip performance. Normalpris, håller bra och känns trygga i vått och torrt.

Som lite billigare alternativ i inköp men med något sämre hållbarhet tycker jag att Hankook Ventus Prime 3 är vettiga. Kör dem på ena och är helnöjd.

Juggen1988
4 januari 2018 · 161 Inlägg

Tack för alla förslag! Ska ta och titta på alla dom däcken.

Har läst att just Michelin ska vara väldigt hållbara däck, tycker ni att det påståendet stämmer?

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
4 januari 2018 ·

Juggen1988 skrev:
Tack för alla förslag! Ska ta och titta på alla dom däcken.

Har läst att just Michelin ska vara väldigt hållbara däck, tycker ni att det påståendet stämmer?

Yupp.
Dom jag hade på min nöttes inte synbart på dom ~1300mil jag ägde den svarta gen2.
Fransk komfort är svårslagen.

Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)

Cupra_
4 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Tack för alla förslag! Ska ta och titta på alla dom däcken.

Har läst att just Michelin ska vara väldigt hållbara däck, tycker ni att det påståendet stämmer?

Yupp.
Dom jag hade på min nöttes inte synbart på dom ~1300mil jag ägde den svarta gen2.
Fransk komfort är svårslagen.

Men fransk kvalité är lättslagen tongue

Evildan
4 januari 2018 ·

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Tack för alla förslag! Ska ta och titta på alla dom däcken.

Har läst att just Michelin ska vara väldigt hållbara däck, tycker ni att det påståendet stämmer?

Yupp.
Dom jag hade på min nöttes inte synbart på dom ~1300mil jag ägde den svarta gen2.
Fransk komfort är svårslagen.

Men fransk kvalité är lättslagen tongue

Men alla vill ju inte åka asiatiskt.

Cupra_
4 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:

Yupp.
Dom jag hade på min nöttes inte synbart på dom ~1300mil jag ägde den svarta gen2.
Fransk komfort är svårslagen.

Men fransk kvalité är lättslagen tongue

Men alla vill ju inte åka asiatiskt.

Nej så är det.. För att återkoppla till tråden så har jag haft såna där Michelin energy saver på en V70. De höll faktiskt riktigt bra, men det är ju oftast synonymt med hård blandning, så det är väl inga högfartsdäck precis..

Evildan
4 januari 2018 ·

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:

Cupra_ skrev:

Men fransk kvalité är lättslagen tongue

Men alla vill ju inte åka asiatiskt.

Nej så är det.. För att återkoppla till tråden så har jag haft såna där Michelin energy saver på en V70. De höll faktiskt riktigt bra, men det är ju oftast synonymt med hård blandning, så det är väl inga högfartsdäck precis..

Priusen är ju toppfartsbegränsad så det är inga problem. Lagliga inhemska hastigheter är ju inga roplem. Det är ju om Juggen förätit sig på Currywurst och har ett mycket brådskande ärande till någon autobahnbränsletapps sunkiga faciliteter som problemet kan uppstå. wink

Juggen1988
4 januari 2018 · 161 Inlägg

Evildan skrev:

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:

Men alla vill ju inte åka asiatiskt.

Nej så är det.. För att återkoppla till tråden så har jag haft såna där Michelin energy saver på en V70. De höll faktiskt riktigt bra, men det är ju oftast synonymt med hård blandning, så det är väl inga högfartsdäck precis..

Priusen är ju toppfartsbegränsad så det är inga problem. Lagliga inhemska hastigheter är ju inga roplem. Det är ju om Juggen förätit sig på Currywurst och har ett mycket brådskande ärande till någon autobahnbränsletapps sunkiga faciliteter som problemet kan uppstå. wink

Det är lugnt, växt upp med stark juggemat så jag har en mage av stål wink

Kollat med en lokal däckverkstad nära mig och fått ett pris på 1455 kr/däck inkl montering på lättmetallfälgar (totalt 5820 kr) för Michelin energy saver. Har kickat på prisjakt och inkl montering blir det ungefär samma pris.

Tog och skapade en bevakning på prisjakt så att jag får en notis om däcken blir billigare framöver.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang