Vw polo GTI 2008 bromsok bak.

Krillle3
5 januari 2018 · 47 Inlägg

Har haft problem med att handbromsen höger bak ej tar, besiktningen visade att vanliga bromsen fungerade men ej handbroms. När jag sedan lossar oket och drar i armen händer ingenting alls med kolven, kan däremot rubba den med bromsverktyg.
Vad kan vara fel och kan oket behöva bytas? Har kollat lite på skruvat.se och ser att de nämner olika dimensioner t.ex 34, 38 mm, är det själva kolven då?

Hittade vilket bromssystem det är, Lucas. Men bland mina PR nummer kan jag ej få fram de som visas på skruvat. Är det mycket som skiljer de olika emellan?

Tacksam för hjälp.

Muttley
5 januari 2018 ·

Enklaste är att byta då de är kasst invändigt.  Ja det anser kolven.
Om man får igång handbromsen igen så är de bara tidsfråga tills det blir dåligt igen.

Krillle3
5 januari 2018 · 47 Inlägg

Muttley skrev:
Enklaste är att byta då de är kasst invändigt.  Ja det anser kolven.
Om man får igång handbromsen igen så är de bara tidsfråga tills det blir dåligt igen.

Förstod nästan det. Då är ju frågan vad som är skillnaden på de olika oken förutom själva bromssystemet, har Lucas och 34mm kolv, men finns ju iallafall flera att välja på. Ännu svårare då inget av PR-numren som står på produktsidan stämmer in på mina nummer..

Cupra_
5 januari 2018 ·

Det kan vara helt olika storlek på beläggen.
Gå in på autoexperten eller Mekonomen och sök på regnumret.

Sen går du in på Bildelaronline24.se och ser om du hittar samma ok med samma artikelnummer, och köper det från dem för halva priset. Klart!  smile

Krillle3
6 januari 2018 · 47 Inlägg

Cupra_ skrev:
Det kan vara helt olika storlek på beläggen.
Gå in på autoexperten eller Mekonomen och sök på regnumret.

Sen går du in på Bildelaronline24.se och ser om du hittar samma ok med samma artikelnummer, och köper det från dem för halva priset. Klart!  smile

Jaha okej är det vad som skiljer alltså? Yes har provat det men hittar bara en sort utav ok till min bil, och då står det såklart inget märke ens på Mekonomen, autoexperten hade ej till min såvitt jag såg. Skruvat hade enligt kundtjänst inte heller så enda alternativet är Mekonomen, kan väl inte stämma haha?

Cupra_
6 januari 2018 ·

Krillle3 skrev:

Cupra_ skrev:
Det kan vara helt olika storlek på beläggen.
Gå in på autoexperten eller Mekonomen och sök på regnumret.

Sen går du in på Bildelaronline24.se och ser om du hittar samma ok med samma artikelnummer, och köper det från dem för halva priset. Klart!  smile

Jaha okej är det vad som skiljer alltså? Yes har provat det men hittar bara en sort utav ok till min bil, och då står det såklart inget märke ens på Mekonomen, autoexperten hade ej till min såvitt jag såg. Skruvat hade enligt kundtjänst inte heller så enda alternativet är Mekonomen, kan väl inte stämma haha?

Precis, oftast skiljer ju storlek på skiva och belägg när det är gti jämfört med en snikmodell. Då får man försöka leta på nätet, för dina ok sitter garanterat på andra bilar inom Vag också. Så det finns säkerligen att beställa hem.. Kolla alla nummer och märkningar på oket, sök på t.ex. Bildelaronline24.se på ditt reg och jämför så gott det går, inte mycket mer att göra om man inte vill köpa original.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang