Luftning av koppling

MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

Hej, jag och pappa har bytt bromsvätska och luftat bromsarna på hans Volvo S80 2.5T 2005, men nu efter 5 dagar så tar kopplingen lågt och växlarna går inte in så bra. Jag tänkte lufta kopplingen och undrar  hur man ska gå tillväga. Är det nippeln i bifogad bild som man ska lossa på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100433/100433-326c13aa8b2dfdf53abbc35a9d50e68a.jpg

Senast redigerat av MasterCar (14 januari 2018)

xXSammy
14 januari 2018 · 6 566 Inlägg

om ni inte rört något och bara fotat så ser det ut som slavcylindern gått läck.

luftar koppling likadant som bromsar.

De/Dem
MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

Har lossat lite så det är därför det är blött. Var snustorrt innan. När jag lufta kopplingen och starta bilen så flög bilen rakt fram utan att bromsarna fungera då pedalen fastnat i högsta läget. Vad ska jag göra???

Evildan
14 januari 2018 ·

MasterCar skrev:
Har lossat lite så det är därför det är blött. Var snustorrt innan. När jag lufta kopplingen och starta bilen så flög bilen rakt fram utan att bromsarna fungera då pedalen fastnat i högsta läget. Vad ska jag göra???

Lämna bort jobbet innan någon avlider.

jaka54
14 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Lufta slavcylindern först! Använd mekonomens "slang och lock" där du tar tryck från ett av däcken! -Du har väl kompressor hemma?

MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lufta slavcylindern först! Använd mekonomens "slang och lock" där du tar tryck från ett av däcken! -Du har väl kompressor hemma?

Japp, du menar att jag skruvar på ena änden på bromsvätskebehållaren och andra i vänster fram däck så att det finns ett konstant tryck i behållaren, eller hur?

Sedan öppnar jag slavcylindern (behövs det igen nu när jag lufta slavcylindern sist?). Jag behöver inte pumpa på kopplingen nu när jag har ett tryck utan går och öppnar nippeln och låter det sippra ut, men hur ska jag veta när jag ska stänga och veta att kopplingen är bra?

MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

Evildan skrev:

MasterCar skrev:
Har lossat lite så det är därför det är blött. Var snustorrt innan. När jag lufta kopplingen och starta bilen så flög bilen rakt fram utan att bromsarna fungera då pedalen fastnat i högsta läget. Vad ska jag göra???

Lämna bort jobbet innan någon avlider.

Man lär sig  smile

Senast redigerat av MasterCar (14 januari 2018)

Evildan
14 januari 2018 ·

MasterCar skrev:

Evildan skrev:

MasterCar skrev:
Har lossat lite så det är därför det är blött. Var snustorrt innan. När jag lufta kopplingen och starta bilen så flög bilen rakt fram utan att bromsarna fungera då pedalen fastnat i högsta läget. Vad ska jag göra???

Lämna bort jobbet innan någon avlider.

Man lär sig  smile

Det är bra att lära sig och ännu bättre att ha vissa väldigt grundläggande kunskaper innan såsom att inte ha växeln i när man vrider på nyckeln. Tur att det gick bra iaf.

MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

Evildan skrev:

MasterCar skrev:

Evildan skrev:

Lämna bort jobbet innan någon avlider.

Man lär sig  smile

Det är bra att lära sig och ännu bättre att ha vissa väldigt grundläggande kunskaper innan såsom att inte ha växeln i när man vrider på nyckeln. Tur att det gick bra iaf.

Har gott om grundläggande kunskaper men nu blev det som det blev. Inget att grina över

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Herredumildejesus, man blir lite chockad när man läser vad som höll på att ske..
Vet man inte ens om att man inte ska ha växeln ur och handbromsen åtdragen INNAN man vridet om nyckeln då ska man inte befatta sig med bromsarna öht!
Mycket bra svar vilden!
Tur ingen avled..smile

Senast redigerat av insatsen (14 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

insatsen skrev:
Herredumildejesus, man blir lite chockad när man läser vad som höll på att ske..
Vet man inte ens om att man inte ska ha växeln ur och handbromsen åtdragen INNAN man vridet om nyckeln då ska man inte befatta sig med bromsarna öht!
Mycket bra svar vilden!
Tur ingen avled..smile

Min tomt är gigantisk med absolut ingen i närheten, bara att frikopplat så var det över efter 4 meter, har ni ngt mer att tillägga?  smile

Senast redigerat av MasterCar (14 januari 2018)

jaka54
14 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
För att övergå till luftningen...
Ja! Du skruvar på  locket med mekonomens slang på  bromsvätskebehållaren och andra änden på slangen till vänster däck! Se till att du har åtminstone 1liter bromsvästska hemma och låt bromsvätskan  rinna ur slavcylinderns nippel tills du inte längre ser några luftbubblor (du kopplar på en slang på nipeln som går ner i en burk/flaska, så du kan se när bubblorna slutar komma) och du fått bort all gammal orange  bromsvätska .

Senast redigerat av jaka54 (14 januari 2018)

Evildan
14 januari 2018 ·

MasterCar skrev:

Evildan skrev:

MasterCar skrev:

Man lär sig  smile

Det är bra att lära sig och ännu bättre att ha vissa väldigt grundläggande kunskaper innan såsom att inte ha växeln i när man vrider på nyckeln. Tur att det gick bra iaf.

Har gott om grundläggande kunskaper men nu blev det som det blev. Inget att grina över

Nja njäe jag vill nog inte hålla med dig då jag sett dina tidigare trådar. Lycka till med mekandet, jag har inga fortsatta råd att ge dig.

Hilmer
14 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Det enklaste metoden att lufta kopplingen är att ta en bit slang och en oljekanna eller "hästaspruta", öppna nippeln och tryck bromsvätskan baklänges.
På de äldre bilarna åtminstone så var man tvungen att fylla kärlet till bredden för att det skulle rinna över till kopplingens avdelning, många som missar det och det blir ett gissel att lufta.
Därför är det enklare att trycka det baklänges.

jaka54
14 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men då får man ju upp all gammal bromsvätska i bromsvätskekärlet!?
Nej! Enklaste sättet är att lufta med Mekonomens "lock med slang" där man tar tryck från ett av däcken.

spillolja
14 januari 2018 · 4 014 Inlägg

När jag luftar kopplingen så sätter jag en slang på nippeln och suger, att sätta behållaren under tryck är olämpligt pga. av lågt motstånd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MasterCar
14 januari 2018 · 390 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
För att övergå till luftningen...
Ja! Du skruvar på  locket med mekonomens slang på  bromsvätskebehållaren och andra änden på slangen till vänster däck! Se till att du har åtminstone 1liter bromsvästska hemma och låt bromsvätskan  rinna ur slavcylinderns nippel tills du inte längre ser några luftbubblor (du kopplar på en slang på nipeln som går ner i en burk/flaska, så du kan se när bubblorna slutar komma) och du fått bort all gammal orange  bromsvätska .

Yes, är med i svängarna. Det konstanta trycket gör så att jag ej behöver arbeta med kopplingen utan  behöver endast fokusera på nippeln, men man måste samtidigt hålla koll på behållaren så att vätskan inte tar slut och under processen fylla på med nytt om det behövs. Men den bifogade bilden visar slavcylinder, bara för att vara säker att jag har arbetat med rätt nippel.
För bromsarna så börjar jag alltid med att lufta höger bak och arbetar mig till vänster fram däck. Men eftersom bromspedalen står fast ganska högt nu så undrar jag hur jag ska lätta på trycket för att få ner den....räcker det med att lufta bromsarna som vanligt  efteråt ?

Hilmer
15 januari 2018 · 1 776 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men då får man ju upp all gammal bromsvätska i bromsvätskekärlet!?
Nej! Enklaste sättet är att lufta med Mekonomens "lock med slang" där man tar tryck från ett av däcken.

Eftersom de luftat bromsar och kopplingen tidigare så förutsatte jag att det var fräsch vätska i systemet redan och skrev inget om den biten därav.
För att sedan kunna lufta kopplingen ordentligt så bör man göra så som jag skrev tidigare.

MasterCar
15 januari 2018 · 390 Inlägg

Hilmer skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Men då får man ju upp all gammal bromsvätska i bromsvätskekärlet!?
Nej! Enklaste sättet är att lufta med Mekonomens "lock med slang" där man tar tryck från ett av däcken.

Eftersom de luftat bromsar och kopplingen tidigare så förutsatte jag att det var fräsch vätska i systemet redan och skrev inget om den biten därav.
För att sedan kunna lufta kopplingen ordentligt så bör man göra så som jag skrev tidigare.

Japp, bromsarna luftades förra veckan men i lördags tog kopplingen för lågt ner helt plötsligt, vilket medförde brist på tryck vid växling. Men efter luftning av koppling så känns den ändå slapp på ngt sätt och bromspedalen står fast väldigt högt..varför blev det så egentligen?
Ska kolla på den idag återigen.

Hilmer
15 januari 2018 · 1 776 Inlägg

MasterCar skrev:

Hilmer skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Men då får man ju upp all gammal bromsvätska i bromsvätskekärlet!?
Nej! Enklaste sättet är att lufta med Mekonomens "lock med slang" där man tar tryck från ett av däcken.

Eftersom de luftat bromsar och kopplingen tidigare så förutsatte jag att det var fräsch vätska i systemet redan och skrev inget om den biten därav.
För att sedan kunna lufta kopplingen ordentligt så bör man göra så som jag skrev tidigare.

Japp, bromsarna luftades förra veckan men i lördags tog kopplingen för lågt ner helt plötsligt, vilket medförde brist på tryck vid växling. Men efter luftning av koppling så känns den ändå slapp på ngt sätt och bromspedalen står fast väldigt högt..varför blev det så egentligen?
Ska kolla på den idag återigen.

Att kopplingspedalen fortfarande känns slapp beror förmodligen på att det trots luftning finns luft kvar i systemet.

Är bromspedalen helt stum!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang