”Växellåda för varm, anpassa körning” Audi RS5

AudiRS5
18 januari 2018 · 5 Inlägg

Hej

Har på senaste fått upp ett varningsmeddelande på min Audi RS5 2012. Meddelandet säger något i stil med ” växellådan är för varm, anpassa körningen”. Det konstiga är att detta meddelandet kommer 90% av gångerna när jag kör lungt på exempelvis motorväg. Har kollat felkoder och inga sådana. Ibland kan jag köra flera dagar utan att varningen kommer upp, vilket känns konstigt då den kan komma flera gånger på samma dag.

Var över på mekanum och frågade om dom visste vad det kunde vara. Fick en gissning på att det var kopplingen som slirade och att det eventuellt är hela den som behöver bytas.

Någon som varit med om liknande eller kanske vet på rak arm vad felet möjligtvis kan vara?

Tack på förhand!

jaka54
18 januari 2018 · 5 705 Inlägg

Hej!
Har du kollat att du har tillräckligt med olja i lådan?

AudiRS5
18 januari 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att du har tillräckligt med olja i lådan?

Bilen är servad för ett par månader sedan så det borde finnas gott om de, men ska ta och kolla upp det imorgon, tack för svaret!

jaka54
18 januari 2018 · 5 705 Inlägg

Hej!
Litar inte på verkstäder! -Gör jobbet själv!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 januari 2018 · 14 031 Inlägg

AudiRS5 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att du har tillräckligt med olja i lådan?

Bilen är servad för ett par månader sedan så det borde finnas gott om de, men ska ta och kolla upp det imorgon, tack för svaret!

Det är inte säkert att man kollar oljan i växellådan på servicen. Är det automat eller manuell? Gissar att det är manuell eftersom du nämner koppling. Vissa automatlådor kan nog ha koppling oxå och de flesta lådorna har lameller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AudiRS5
18 januari 2018 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

AudiRS5 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att du har tillräckligt med olja i lådan?

Bilen är servad för ett par månader sedan så det borde finnas gott om de, men ska ta och kolla upp det imorgon, tack för svaret!

Det är inte säkert att man kollar oljan i växellådan på servicen. Är det automat eller manuell? Gissar att det är manuell eftersom du nämner koppling. Vissa automatlådor kan nog ha koppling oxå och de flesta lådorna har lameller.

/Benny

Bilen är Automat smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 januari 2018 · 14 031 Inlägg

AudiRS5 skrev:

Vettemannen skrev:

AudiRS5 skrev:

Bilen är servad för ett par månader sedan så det borde finnas gott om de, men ska ta och kolla upp det imorgon, tack för svaret!

Det är inte säkert att man kollar oljan i växellådan på servicen. Är det automat eller manuell? Gissar att det är manuell eftersom du nämner koppling. Vissa automatlådor kan nog ha koppling oxå och de flesta lådorna har lameller.

/Benny

Bilen är Automat smile

Finns det oljesticka för lådan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AudiRS5
18 januari 2018 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

AudiRS5 skrev:

Vettemannen skrev:

Det är inte säkert att man kollar oljan i växellådan på servicen. Är det automat eller manuell? Gissar att det är manuell eftersom du nämner koppling. Vissa automatlådor kan nog ha koppling oxå och de flesta lådorna har lameller.

/Benny

Bilen är Automat smile

Finns det oljesticka för lådan?

/Benny

Ska kolla upp detta imorgon

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 januari 2018 · 14 031 Inlägg

AudiRS5 skrev:

Vettemannen skrev:

AudiRS5 skrev:

Bilen är Automat smile

Finns det oljesticka för lådan?

/Benny

Ska kolla upp detta imorgon

Vet du hur man kollar oljan i lådan? Det kan ju vara speciellt på VAG-bilar, jag är van vid jänkare och Volvo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
18 januari 2018 · 5 705 Inlägg

Hej!
Är det DSG-låda är det bäst du lämnar in till VAG eller någon annan som kan byta olja. Det är svårt att byta på DSG-lådor då desa fodrar att man kopplar in dator...eller åtminstone fyller på olja tills oljan har en viss temperartur.

AudiRS5
18 januari 2018 · 5 Inlägg

Det är S-tronic låda på bilen, har en verkstad som hjälper mig kolla upp och mäta det imon

Senast redigerat av AudiRS5 (18 januari 2018)

xXSammy
18 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Låter mer som en temp. givare inte funkar som den ska

jaka54 skrev:
Hej!
Litar inte på verkstäder! -Gör jobbet själv!

jaka54 skrev:
Hej!
Är det DSG-låda är det bäst du lämnar in till VAG eller någon annan som kan byta olja.

Hur ska du ha det nu?

De/Dem
jaka54
18 januari 2018 · 5 705 Inlägg

Hej!
Både och!  smile Eftersom jag själv kör en gammal manuellt växlad  Audi 100 Avant så fixar jag allt på den själv , inkl svets och lack,  likadant på min Camaro-76:a som har 3-växlad automat, då är det lätt att göra allt själv. Men på min Audi TT Roadster med 3,2lit V6:a och DSG låda så kan jag inte byta växelådsolja själv (även om jag ville) men allt annat på bilen fixar jag själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang