Bromskolv åkt ut, akut hjälp tack

Blaster86
30 januari 2018 · 10 Inlägg

Behöver hjälp med min Audi A3 -08. Skulle byta bromsbelägg bak på vänster sida och gick bra tills jag skulle trycka tillbaka bromskolven. Eftersom de skulle skruvas tillbaka började jag göra det medsols som jag sett på instruktionerna. Tyckte inte det hände så mycket förrän kolven plötsligt lossnade, hade alltså skruvat åt fel håll… Nu hänger den i gummidamaskern och jag får inte tillbaka den. Har ni något tips hur man gör? Om man får tillbaka den, behöver man lufta bromsarna? Om jag inte får tillbaka den och måste lämna till verkstan förmodar jag att jag måste bärga och inte kan köra dit själv, så fort jag bromsar kommer väl all bromsvätska åka ur och de andra 3 bromsarna inte fungera alls.

Tacksam snar hjälp.

Senast redigerat av Blaster86 (30 januari 2018)

Mrsaab99turbo
30 januari 2018 · 103 Inlägg

Prova att ta bort damasken, smörj kolven och o-ringen med bromsolja och skruva sakta in den i cylindern. Ta det försiktigt när o-ringen går in i cylindern så den inte skadas.
Montera tillbaka damasken och därefter bromsoket och lufta.

Lyckas du inte så köp nytt eller begagnat ok och byt själv så undviker du bogsering och verkstad.
Inte lämpligt att köra med ett defekt ok och få frätande bromsolja på bilen dessutom mycket tveksam bromsverkan.

jaka54
30 januari 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Naturligtvis måste du lufta bromsarna efter att du skruvat tillbaka kolven.
Du har väl ett "skruv-verktyg" så du kan pressaa in kolven samtidigt som du skruvar?

spillolja
30 januari 2018 · 4 025 Inlägg

Biltemas verktyg ska fungera för detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016991/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
30 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Äsch. Det duger bra med ett sådant verktyg man byter klinga på en vinkelslip med. Däremot kan det ju behövas att man skruvar av locket på behållaren och lindar några varv torkpapper runt så det inte sprutar hej vilt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Blaster86
30 januari 2018 · 10 Inlägg

Tack för bra svar! Jag fick till slut in kolven igen efter att ha lossat luftventilen och att själva cylindern tömdes på bromsvätska helt. Förmodar att cylindern samt ledningar fylls med bromsvätska om jag luftar dem? Såg dessutom att gummidamaskern blev lite skadad, blev ett litet hål. Är detta ok att köra med eller behöver jag byta damaskern?

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2018 · 10 279 Inlägg

Blaster86 skrev:
Tack för bra svar! Jag fick till slut in kolven igen efter att ha lossat luftventilen och att själva cylindern tömdes på bromsvätska helt. Förmodar att cylindern samt ledningar fylls med bromsvätska om jag luftar dem? Såg dessutom att gummidamaskern blev lite skadad, blev ett litet hål. Är detta ok att köra med eller behöver jag byta damaskern?

Du behöver tveklöst byta damasken tyvärr.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang