Broms- och abs-problem - Renault Laguna II 2001 1.8

it_mutt Avstängd
3 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Så, min brors svärmors Laguna II från 2001 tycker att bromsarna är lite bråkiga.

Hur yttrar sig då felet;

Ja, vid tändningspåslag (nåja, när man trycker in det icke Jenny Craig-aktiga nyckelkortet) så varnar bilen för abs-fel.

Har här gjort ett försök att mäta upp givarna, men får inget utslag alls på någon av de 4 givarna. Osannolikt att alla 4 skulle ha gett upp samtidigt, så här funderar jag om det helt enkelt inte går att mäta dessa på "traditionellt vis" med multimeter.

ABS-kransar saknas då bak, då dessa är inbyggda i skivan och består av en magnetremsa. Fram antar jag att det antingen sitter på drivknuten eller på samma vis. Dock inget som är trasigt, skitigt eller liknande och därigenom ställer till det.

Vid start tänds då även bromsvarningslampan (för tydlighetens skull; samma lampa som till handbromsen) och texten STOP ploppar upp i displayen.

Kollat runt lite och fått en del förslag som alla är relativt generella;
Elfel
Läckage
Huvudbromcylindern


Min tanke var då helt enkelt att höra om någon sitter på något tips i stil med "detta är väldigt väldigt vanligt..."

Standardsvaret jag själv hade gett hade varit; läs ut felkoderna. Och, det blir då också nästa steg om ingen har något matnyttigt att komma med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang