Volvo 740 kopplingen är inte som den ska vara.

DeadAssZack
2 april 2018 · 3 Inlägg

Tjena, behöver lite hjälp/råd med min Volvo 740. Tänker bara säga att :
1. Jag har aldrig postat någonting på detta forumet/hemsidan. (Så ursäkta om jag fuckar upp något)
2. Jag har inte mycket erfarenhet när det kommer till bilar. Men jag försöker lära mig så mycket jag kan, för jag kan tycka det är hyfsat intressant.

Alright. Så jag bestämde mig under påsklovet att det var en bra idé att plocka ner min växellåda (m47) för behövde bytas pga att den skrapade och allmänt gick dåligt. Så nu har jag satt i den nya (också en m47), och allting är påsatt som det ska vara (90% säker iallafall).
Men när jag satt dit kopplingen igen så känndes den slapp. väldigt slapp. Riktigt jävla slapp faktiskt. Så jag gick in i bilen för o kolla om allting såg rätt ut. Nej. Det gjorde det verkligen inte. Kopplingspedalen är helt intryckt ner till golvet. Den spänns typ inte. Jag har absolut ingen aning om vad felet kan vara och jag skulle kunna behöva lite råd/hjälp med detta.
P.S - Förklara saker för mig som att ni pratar med någon som är 5 år gammal
(Jag har endast skruvat med bilar i drygt 2 veckor. Så detta kanske är jätte enkelt men som sagt har inte mycket erfarenhet)

Volvo 744 GL - 1987
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227750/227750-e8b6d918ca458f368d104ca0abaf7e00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227750/227750-8d0136b5af07604f9824a8a717f3bd49.jpg

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 april 2018 · 5 138 Inlägg

Vart är gummi distansen i hålet för kopplingsvajern ser lite slappt ut wink

DeadAssZack
2 april 2018 · 3 Inlägg

Den skall vara där i, det är väl endast 1 enda gummi distans right? eller har jag råkat tappat någonting?

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 april 2018 · 5 138 Inlägg

DeadAssZack skrev:
Den skall vara där i, det är väl endast 1 enda gummi distans right? eller har jag råkat tappat någonting?

Ser ut som att den fattas på bilden nere vid kopplingsarmen

DeadAssZack
2 april 2018 · 3 Inlägg

Ok men märkte att jag hade tappat någonting i växellådan som var relaterat till kopplingen i lådan, hade tappat något till lammelen så.. yeah var bara dum o kollade inte om allt var insatt som det skulle vara. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang