V70n 2.4 Fjäder urled och anliggande bromsbackar (NYA!)

Seaberg
2 april 2018 · 2 Inlägg

Gaah panik!

Jag har bytt bak på bilen: bromsbackar, skivor, belägg, bromsok och och hjullager hö bak samt bromssköld på hö bak.

För att få loss hjullagret och kunna byta alla bultarna fick jag lossa länk/bärarmen (samma förfarande som vinfjäderbyte. Nu är problemet att fjädern inte vill ligga kvar vid stoppklacken utan den hoppar ur när jag spänner upp länkarmen. Jag har inte använt mig av fjäderspännare, skulle det lösa problemet?

När jag sätter på de nya skivorna över de nya bromsbackarna så skrapar det lite när jag roterar skivan på vänster. På vä försvinner det nog. Men på höger ligger bromsbackarna helt på skivan och skivan går knapp runt.  VAD ÄR FEL!!!?!?

Varför lämnade jag inte in bilen för! Haha! 😅😅😅

Tack på förhand!

ottorb
2 april 2018 · 320 Inlägg

hej
på dom bilarna när man byter backar (handbroms) släpper man wire vid handbromsspaken och självjusteringen vid backar, du får kolla att självjusteringen rör sig lätt
angående fjädern, jag aldrig använt fjäderspännare , sätt under en domkraft eller pelarluft och lossar den inre bulten släpper loss fjädern , mont omvänd ordning

Seaberg
2 april 2018 · 2 Inlägg

ottorb skrev:
hej
på dom bilarna när man byter backar (handbroms) släpper man wire vid handbromsspaken och självjusteringen vid backar, du får kolla att självjusteringen rör sig lätt
angående fjädern, jag aldrig använt fjäderspännare , sätt under en domkraft eller pelarluft och lossar den inre bulten släpper loss fjädern , mont omvänd ordning

Hej! Tack för svar!

Jag har släppt allt var jag orkar på reglermuttern vid spaken. Jag ser ju att backarna har dragit ihop sig helt men men... på vä rullar skivan fint men inte hö.

Jag har gjort så och försöker med domkraft trycka tillbaka länkarmen men då hoppar fjädern ur nedre skålens fjäderstopp. Som den vridit sig i övre sätet. Men fjädern ligger emot gummit i övre fjädersätet. Kan man snurra fjädern eller finns det ett stopp i övre chassit?

ottorb
3 april 2018 · 320 Inlägg

jag kollar imorgon vad vida säger , men om jag minns rätt fjädern ska stämma i nedre skålen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang