Fråga om strömkablar och fördelningsblock

VolvoPetter
7 april 2018 · 4 Inlägg

Hej hej!

Har köpt och ska koppla in ett monosteg (1000W RMS i 1 ohm) och baslåda 2x12" framöver.
Hade tänkt mig 33mm2 men det får bara plats 21mm2 i steget.

Om jag kör 33mm2 från batteriet och sedan använder ett fördelningsblock så att det blir 21mm2 på slutet, får steget mer kräm då jämfört med om det går 21mm2 hela vägen från batteriet?

Och skulle det egentligen bli nån skillnad med att ha ett block som förminskar 33mm2 till 21mm2 istället för snikvarianten att kapa kardeler precis innan steget? Blir inte det exakt samma sak?

mrmercedes
7 april 2018 · 118 Inlägg

Väldigt onödigt att dra fram en grövre kabel än vad som får plats i slutsteget. Grövre kabel med fördelningsblock använder man om man har flera slutsteg.

En kabel på 21 mm2 räcker till ditt slutsteg. Istället för att lägga pengar på en grövre kabel och ett fördelningsblock blir det mycket bättre om du köper en bra 21 mm2 kabel. Med bra menar jag en kabel med syrefri koppar (OFC). Den klarar av att leda mer ström än kablar med kopplarbelagd aluminium som ofta brukar användas. Spänningsnivån blir även bättre.

Se till att jordningspunkten är bra, slipa ner till plåtren yta i jordningspunkten i chassit.

Finns lite annat också som du kan fixa. En starkare generator. Byta ut pluskabeln mellan generator och batteri och jordkablarna mellan chassi, generator, batteri och motor. Slipa rent kontaktytorna samtidigt. Ett så stort AGM-batteri som du får plats med. Detta kanske är lite överkurs däremot...

Jory
7 april 2018 · 75 Inlägg

Inte helt rätt.

mrmercedes skrev:
Väldigt onödigt att dra fram en grövre kabel än vad som får plats i slutsteget.

Nej, det är inte väldigt onödigt.
En grövre kabel som görs mindre på slutet kommer att ha lägre resistans och därmed kunna leverera en större ström än en smal kabel med samma dimension hela vägen.
Därmed inte sagt att TS behöver en grövre kabel.

mrmercedes skrev:
Med bra menar jag en kabel med syrefri koppar (OFC).
Den klarar av att leda mer ström än kablar med kopplarbelagd aluminium som ofta brukar användas.

Korrekt. Koppar har ungefär halva resistansen jämfört med aluminium.
Du kan därför ha halva tvärsnittsarean om kabeln är ren koppar, jämfört med aluminum.

Känner du till hur mycket ström ditt slutsteg förbrukar så kan du beräkna kabelarean med detta verktyg:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Utmarks-Loke
7 april 2018 · 5 841 Inlägg

Jory skrev:
En grövre kabel som görs mindre på slutet kommer att ha lägre resistans och därmed kunna leverera en större ström än en smal kabel med samma dimension hela vägen.
Därmed inte sagt att TS behöver en grövre kabel.

Korrekt men en del av vinsten försvinner i resistans i övergången i det där fördelningsblocket, eller egentligen de två övergångar som blir. Så frågan blir hur mycket man egentligen tjänar till syvende och sist...

Jory
7 april 2018 · 75 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Jory skrev:
En grövre kabel som görs mindre på slutet kommer att ha lägre resistans och därmed kunna leverera en större ström än en smal kabel med samma dimension hela vägen.
Därmed inte sagt att TS behöver en grövre kabel.

Korrekt men en del av vinsten försvinner i resistans i övergången i det där fördelningsblocket, eller egentligen de två övergångar som blir. Så frågan blir hur mycket man egentligen tjänar till syvende och sist...

Det beror huvudsakligen på hur lång kabeln är.
Är det en mycket lång kabel så kan det absolut vara en bra lösning.
Utöver övergången i kabeln (som givetvis är dålig), så har du en mer eller mindre dålig anslutning av kabeln i steget.
Sedan har du en rad anslutningar inuti steget som garanterat har en mycket mindre motsvarande tvärsnittsarea.
Väldigt många variabler här smile

Hardalday
7 april 2018 · 5 Inlägg

Jag håller med Jory här.
Om man tittar på ett vägguttag i en fastighet 230v 10A så är standard 1,5mm2 men om man går över 70 meter så blir det så mycket spänningsfall så man får inte ut rätt effekt.
Ett uttag ska man kunna belasta med 2300w (230v X 10A)
då får man gå upp till 2,5mm2 för att kunna belasta uttaget som tänkt, annars kan man räkna med att säkringen löser.
Så med andra ord är det bra med en grövre kabel för att undvika spänningbortfall på avståndet men å andra sidan är det inte så långa avstånd i en bil.

mrmercedes
8 april 2018 · 118 Inlägg

Räknar du på det i teorin är det bättre med en grövre kabel. Borde kanske rekommendera honom att dra en 70 mm2 kabel fram till slutsteget som han kan skala ner till 21 mm2?

I verkligheten är det i alla fall bättre att dra en bra 21 mm2 kabel och lägga pengar på det andra jag skrev som gör en mycket större skillnad än några teoretiska µV i spänningsfall. Vi talar om en kabellängd på fem meter.

Däremot är det ju aldrig fel att köpa en grövre strömkabel direkt. Det brukar oftast inte dröja speciellt länge till man uppgraderar till kraftigare slutsteg med strömplintar på 50 eller 70 mm2.

Men för att svara på hans fråga så... Nej, slutsteget får inte mer ström om du har en 33 mm2 kabel istället för en på 21 mm2.

Jory
8 april 2018 · 75 Inlägg

mrmercedes skrev:
Räknar du på det i teorin är det bättre med en grövre kabel. Borde kanske rekommendera honom att dra en 70 mm2 kabel fram till slutsteget som han kan skala ner till 21 mm2?

I verkligheten är det i alla fall bättre att dra en bra 21 mm2 kabel och lägga pengar på det andra jag skrev som gör en mycket större skillnad än några teoretiska µV i spänningsfall. Vi talar om en kabellängd på fem meter.

Däremot är det ju aldrig fel att köpa en grövre strömkabel direkt. Det brukar oftast inte dröja speciellt länge till man uppgraderar till kraftigare slutsteg med strömplintar på 50 eller 70 mm2.

Men för att svara på hans fråga så... Nej, slutsteget får inte mer ström om du har en 33 mm2 kabel istället för en på 21 mm2.

Fast nu upprepade du samma fel igen..

För att svara ordentligt på hans fråga så:
Ja, slutsteget kan få mer ström med en grövre kabel.
Nej, det bästa för dig är att satsa på en 21mm2 kabel i koppar.

Spänningsfallet blir för uppåt en volt i ett någorlunda realistisk scenario.

mrmercedes
8 april 2018 · 118 Inlägg

Vet att jag "upprepar" samma fel. Det är just det som är poängen. Teori vs. Verklighet.

Kör själv med 21 mm2 kabel. Spänningen vid slutsteget ligger på 14,3V. Får inga spänningsfall vid spelning på hög volym heller. Om jag byter strömkabel till en som är aningen grövre, blir det någon skillnad? Kommer jag uppleva en förbättring av ljudet? Mitt svar är nej, du kommer säkert att svara ja...

Utmarks-Loke
8 april 2018 · 5 841 Inlägg

Jory skrev:
Fast nu upprepade du samma fel igen..

För att svara ordentligt på hans fråga så:
Ja, slutsteget kan få mer ström med en grövre kabel.
Nej, det bästa för dig är att satsa på en 21mm2 kabel i koppar.

Spänningsfallet blir för uppåt en volt i ett någorlunda realistisk scenario.

En volt spänningsfall?

Resistansen i en 5m lång kabel på 21mm2 är 41mΩ vid 20 grader. För att få ett spänningsfall på 1V krävs en ström på 244A.  Räknat på 12V är det en effekt på cirka 3000W. Vet inte hur realistiskt det scenariot egentligen är?

Jory
8 april 2018 · 75 Inlägg

mrmercedes skrev:
Mitt svar är nej, du kommer säkert att svara ja...

Nej, givetvis ska du inte byta.
Just därför även jag rekommenderade 21mm2 koppar till ts.
Jag rättade det felaktiga påståendet du gav.

Svarte_Orm skrev:
En volt spänningsfall?

Hmh. Korrekt. Runt 0,4V blir det. Inte 1V.
Räknade fel sad

Senast redigerat av Jory (8 april 2018)

VolvoPetter
8 april 2018 · 4 Inlägg

Jag tackar och bockar för svaren!

Kan tillägga att jag har en 16mm2-kabel sedan tidigare men antar att den iaf är i minsta laget.

Tror att generatorn är på 100 A, bilen är en Volvo 850 -96. Batteriet bara på 62 Ah, här velar jag lite om jag ska uppgradera...

Steget: DLS D-1000
Rekommenderade kabelareor för DC-matning
1,5 - 5 m: 21 mm2
> 5 m: 33 mm2

Kabeln kommer vara ca 5 m.

Strömförbrukning Max 97 A

Det står även att rekommenderad huvudsäkring är 80 A och att max för 21 mm2 är 100 A. Vad blir skillnaden i praktiken mellan 80 A och 100 A?

Utmarks-Loke
8 april 2018 · 5 841 Inlägg

VolvoPetter skrev:
Det står även att rekommenderad huvudsäkring är 80 A och att max för 21 mm2 är 100 A. Vad blir skillnaden i praktiken mellan 80 A och 100 A?

En säkring på 80A brinner inte av direkt när man uppnår den strömmen, den klarar tillfälliga strömtoppar på betydligt mer. Och steget kommer inte dra 100A kontinuerligt, det gör det bara vid extremt hårda basstötar vid max volym, när allting stämmer exakt. Vid normalt spelande kommer det dra långt, långt under 100A eller ens 80A.

VolvoPetter
13 april 2018 · 4 Inlägg

Det blidde 35mm2 i ren koppar smile

Har kopplat in grejerna nu. Dock luktar det (bränt?) när jag drar på en del. Är det normalt för nya basar innan de är inspelade eller kan det snarare bero på nåt annat? Förra basarna (klenare) luktade också bränt innan dom gav upp, höll i 10 år.

Satte jorden här nu, med förra baslådan satt den i en bult i hatthyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227756/227756-64d0d928126200890c3ff62087d7971c.jpg

VolvoPetter
17 april 2018 · 4 Inlägg

Edit: Nja, det luktar nog inte bränt ändå tror jag, snarare ny baslåda. Men lite svårt att avgöra tycker jag...

Ingen som har något att tillföra? smile Tacksam för all kunskap man kan få.

Sen undrar jag även (dum fråga kanske): lådan har bara en högtalarkanal ut, men steget har ju två kanaler. Spelar det nån roll hur jag kopplar in? Står att steget är internt parallellkopplat så jag antar att det inte gör det...?

Jory
17 april 2018 · 75 Inlägg

VolvoPetter skrev:
Edit: Nja, det luktar nog inte bränt ändå tror jag, snarare ny baslåda. Men lite svårt att avgöra tycker jag...

Svårt att svara något på en upplevd lukt.
Elektronik kan ju ibland lukta utan att något är fel.


Sen undrar jag även (dum fråga kanske): lådan har bara en högtalarkanal ut, men steget har ju två kanaler. Spelar det nån roll hur jag kopplar in? Står att steget är internt parallellkopplat så jag antar att det inte gör det...?

Är utgångarna parallellkopplade internt så är det samma utgång, två gånger.
Det ska då inte spela någon roll vilken av dem du nyttjar.

Bassiehof
17 april 2018 · 1 777 Inlägg

Jory skrev:

VolvoPetter skrev:
Edit: Nja, det luktar nog inte bränt ändå tror jag, snarare ny baslåda. Men lite svårt att avgöra tycker jag...

Svårt att svara något på en upplevd lukt.
Elektronik kan ju ibland lukta utan att något är fel.

Och vad är det för elektronik i en baslåda då?

Jory
17 april 2018 · 75 Inlägg

Bassiehof skrev:
Och vad är det för elektronik i en baslåda då?

Lågpassfilter

Bassiehof
17 april 2018 · 1 777 Inlägg

Jory skrev:

Bassiehof skrev:
Och vad är det för elektronik i en baslåda då?

Lågpassfilter

Det brukar inte finnas i baslådan utan i slutsteget.

Jory
17 april 2018 · 75 Inlägg

Bassiehof skrev:

Jory skrev:

Bassiehof skrev:
Och vad är det för elektronik i en baslåda då?

Lågpassfilter

Det brukar inte finnas i baslådan utan i slutsteget.

Så pass? Då är det inte mycket mer än talspolen som kan utveckla värme.
Det låter dock lite märkligt..

Edit: Det specificerades dock inte att det var just basarna som luktade.
Slutsteg och annat kan såklart gå lite varmt de med.

Senast redigerat av Jory (17 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang