Några ideér vad som kan ha orsakat detta? Liten skada på insidan av däcket.

trubbelturbo
14 april 2018 · 1 442 Inlägg

Bytte till sommardäck idag och när jag tog av ena vinterdäcket (Nokian Hakapellitta). Och tyckte mig kunna skönja en liten mörkare rand på insidan av däcket, precis som att det skrapar emot någonting. Men som synes ingen allvarligare skada, symbolerna och märkningarna  har inte blivit bortskrapade etc. utan det är just en rand som är lite mörkare än resten av däcket.

http://i66.tinypic.com/29w5mdi.jpg

Men så tänkte jag att jag skulle ta och kolla lite närmare så jag vred däcket ett halvt varv för att inspektera om jag hittade några fler skador. Och då hittade jag det här, vilket inte ser normalt ut.













.....


















http://i64.tinypic.com/id61sn.jpg


En cirka 25-30cm lång j*vla spricka/reva i däcket, som om något tagit en kniv och skurit upp halva däcket. Ända ner till korden. Detta däcket satt höger fram på bilen, däcket som satt på andra sidan ser helt normalt ut. Däcket är av standarddimension. Har vridit och vänt och känt efter och jag kan inte hitta något i hjulhuset eller hjulupphängning eller dylikt som däcket skulle kunna ha skrapat emot. Aldrig kört med punktering eller för lågt lufttryck eller liknande. Däcket är ifrån 2009 så det är ju inte färskt men ändå inte extremt gammalt och i övrigt fritt från sprickor eller andra ålderstecken. Någon som har en idé om vad orsaken kan vara? Känns en aning olustigt att jag dagligen blåst på i 120 med detta däcket på framaxeln under vintern...

Senast redigerat av trubbelturbo (14 april 2018)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
14 april 2018 ·

Kört över någon skarp trottoarkant eller kantsten av något slag?
Det ser förbaskat otrevligt ut hur som helst. Trist!

Utmarks-Loke
14 april 2018 · 5 813 Inlägg

Den där linjen ser ut ungefär som ett veck som blir när man kört med för lågt lufttryck. Du kanske inte gjort det nu, men om "2009" som står på däcket är tillverkningsår kan det ha hänt tidigare och däcket försvagats just där.

mb_pucken
14 april 2018 · 5 083 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Den där linjen ser ut ungefär som ett veck som blir när man kört med för lågt lufttryck. Du kanske inte gjort det nu, men om "2009" som står på däcket är tillverkningsår kan det ha hänt tidigare och däcket försvagats just där.

Är lite inne på samma sak jag med!

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
14 april 2018 · 7 268 Inlägg

bara skita i det å byta,, dem såg ju endå kassa ut i mönster å dubb wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Blixnabb
14 april 2018 · 245 Inlägg

Kolla så att du inte har haft ett fjäderbrott men var försiktig med att sticka in fingrarna i fjädrarna om det skulle vara trasigt.

trubbelturbo
14 april 2018 · 1 442 Inlägg

Cirka 7mm kvar faktiskt så de är ju inte så j*vla slitna, men de är gammal och dubben är slut så de hade väl ändå gjort sitt. Men hade tänkt att sälja bilen så nu sjönk ju försäljningsvärdet när inga vinterdäck medföljer. Fan tongue

Stämmer nog som ni säger att de rullat med för lågt lufttryck tidigare. Blev en aning förvånad bara då de inte syntes några skador i höstas när jag satte på dom. Men jag antar att börjar det väl spricka så sprider det sig fort, kanske i samband med någon trottoarkant eller potthål eller dylikt, även om jag noggrannerligen (?) brukar undvika sådana.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
trubbelturbo
14 april 2018 · 1 442 Inlägg

Blixnabb skrev:
Kolla så att du inte har haft ett fjäderbrott men var försiktig med att sticka in fingrarna i fjädrarna om det skulle vara trasigt.

Inget jag reagerade på (brukar ju alltid kolla runt lite när hjulet ändå är bortplockat). Men du har rätt, ska nog ta en närmare titt för säkerhets skull.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang