Ljud från hjullager eller drivknut???

jaka54
14 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det låter från vänster  hjulcentrum  på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a.
Det hörs ett lätt skorrande ljud när man snurrar på hjulet. Är det hjulagret eller drivknuten? Till saken hör att när vi hissade upp bilen i lördags såg vi att yttre drivknutsdamasken vara sprucken. Vill gärna tro att det är drivknuten för den är betydligt lättare att byta än hjullagret, men vad tror ni?

Senast redigerat av jaka54 (14 maj 2018)

caromania Forummoderator
14 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Drivknut brukar ju snarare knacka vid hjulutslag så det lutar väl tyvärr åt hjullager. Är bilen körbar i övrigt så kan ni ju köra/rulla den i cirklar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
14 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Den är helt körbar! Det blir väl att vi får ta bort drivaxeln och finns då ljudet kvar så vet vi att det är fel på hjullagret.

Cassius Hobbymekaniker
15 maj 2018 · 470 Inlägg

Hör ni ljudet vid körning? Ett lager brukar vina lite lätt, enklare att höra med sommardäcken på då ljudet påminner om vinterdäcks vinandet.

Ljudet ökar då också med hastigheten.

Är de drivknuten så brukar det som sagt klonka/knacka. Och det hörs enklast genom att köra sakta och vrida fullt på ratten åt ett håll först, sen åt det andra. Klonket ökar då, framförallt om man accelererar med fullt rattutslag.

Ett lätt skorrande ljud kan dock också vara relaterat till bromsskivan/bromsskölden/bromsklossarna. Jag hade börjat med att kolla så de inte kommit in en sten eller liknande där som kan ge ett skorrande ljud. Om det är lugnt hade min gissning legat på lagret, ett lager kan dock låta Riktigt jävla illa innan det börjar vara akut att byta! Om det knappt hörs vid normal körning har ni nog 500-1000 mils körning kvar i lagret smile Och dom är faktiskt inte så hemska att byta på de bilarna, håll koll på låsringarna och ta antingen loss fjäderbenet och låna en press, eller åk till Biltema och köp deras special verktygssats för ~1000kr. Har själv en sån sats som jag bytt ett tiotal lager med nu (bl a på en C4 kaross som ju är väldigt lik C3 chassiemässigt) utan konstigheter smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang