Opel Manta GSi 1986 "Airride"

En bil att glida i. Skall inte trimmas direkt utan mer försökas få till ett bättre skick med skapligt stuk. Första luftfjädrade mantan i Sverige vad jag vet.

CCRobin

  • 55 Följare
  • 15 066 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november
_Budda_
1 april · 185 Inlägg
#41

Fasiken så frän den blir! Väcks ett väldigt starkt ha begär inom mig big_smile

CCRobin
1 april · 577 Inlägg
#42

_Budda_ skrev:
Fasiken så frän den blir! Väcks ett väldigt starkt ha begär inom mig big_smile

Tack! Kul att du gillar den smile

CCRobin
3 april · 577 Inlägg
#43

Det där med att oljetrycket försvann var riktigt klurigt, kollade allting jag kunde komma på och det fanns inget som hjälpte. Bytte locket till pumpen och det blev faktiskt bara sämre ju mer jag höll på så i ren frustration så hängde jag ur motorn och kollade alla lager igen men det syntes inget som var dåligt.

Så då gav jag upp på den här motorn och släpade fram en 2,2 som jag införskaffade mig i helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a4c5e44a685fc2efcb793e6c2afefd6a.jpg

Slog isär motorn som hade suttit i och plockade bort kam och lyftare för att blåsa rent alla kanaler och tvätta då jag hittade lite spån i oljan. Kollade även över den en extra gång och inspekterade noga alla kanaler och lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1afa9275b81a8626c24096057f61cd13.jpg

Sen så lyfte jag ner 2,0 från stativet och upp med 2,2 för att inspektera den noggrannare och insåg att lagrena var lite slitna, inte repiga eller så utan mer att dom har nog gått ett tag så nu ikväll beställde jag hem nya ramlager + vevlager för att byta i den bottendelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0f721f595a2cf9298132fd3a33227805.jpg

Börjar bli mycket skit som ligger och skräpar i verkstaden nu....


Så nu är tanken att lyfta över 2,0 toppen till 2,2an för att få upp kompet lite och kanske vinna några hästar, har kört med ett liknande recept förr och det funkade rätt bra. Och den här ska ju verkligen inte behöva vara någon raket smile

Senast redigerat av CCRobin (3 april )

CCRobin
29 april · 577 Inlägg
#44

Det har ju gått ett tag sedan sist så det är väl dags att uppdatera. Hittade en liten spricka i första kamaxellagret på 2,0 toppen så jag petade på den och då ramlade bort en bit så troligtvis var det där oljetrycket försvann. Tyckte ju att den såg bra ut vid första inspektion men efter en ordentlig rengöring kom det fram.

Lite halvdesperat på att få igång bilen så hade polaren en bonnportad 1900 topp liggandes som vi visste fungerade så jag fick hämta den och kasta på.

La på lite färg och målade upp en passande ventilkåpa nu när den har fått sig hiskeligt stor cylindervolym big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-46ceb79c0d95fa61a348420019913a93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ce4297e935a17b596d855cb4514e20dd.jpg

Och typ såhär såg den ut i bilen, dock lite mer städat i motorutrymmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-662cc4802e74f41a4070fc64eb5440ac.jpg

En första provkörning gjordes på ca. 2 mil, tyckte den var väldigt svårstartad och det kändes som att jag hade ett vakuumläckage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-83a8f060042d8f59563c841cd5261a8a.jpg

Hade haft en del problem med tändning och insprutning så jag la all fokus där, sprayade hela motorn med startgas utan att hitta något och började lattja runt med tändinställningen. Tog iallafall den hem och hade fått till skaplig tomgång och den gick skapligt förövrigt och vågade mig på att åka till jobbet med den.

Först kom jag ca. 1km sen var den stendöd så då började jag vrida på fördelaren tills jag fick igång den och hade tomgång på ca. 1000varv. Sen kom jag 2 mil till och tappade tomgången helt och justerade tändningen igen så jag fick bra tomgång. När jag skulle åka hem från jobbet på kvällen så hade jag tomgång på ca. 2000varv igen och den var svårstartad.

Efter lite huvudkli när jag kom hem så väntade jag till nästa dag och startade den kall igen. då nöp jag ihop slangen till tomgångsventilen och då fick jag helt plötsligt normal tändning. Att det kan bli så mycket extrajobb när man väl har snöat in på att man har problem på ett ställa så man inte tänker på andra faktorer big_smile

Bytte iallafall tomgångsventil då den var helt vidöppen hela tiden och då blev den betydligt bättre på att starta och hade mycket bättre tomgång. Den startade tillochmed på två varv imorse när det var 0 gradigt trots avsaknad av kallstartsventil smile


Blaskade av den lite hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-98a32478c9621697b3ea08dc873b878a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c0ac9cca6eaa2a22544ce490ddfa699e.jpg

Det är ju synd att min mobil inte tar så bra bilder men det blev faktiskt riktigt grymt i mörkret med dom här lamporna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-88a0d8789023dc32aaf36336e9c91b9d.jpg

Sen har jag även fått på jalusit, lite delade meningar om det. Ibland tycker jag det är skitsnyggt och ibland tvekar jag. Men det får nog sitta på nu när det väl har hamnat där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-195c0b83a0fd75300ba048a301352357.jpg


Nu körs det så mycket som möjligt med den för att reda ut problem längs vägen. Har hittat lite som jag får se om jag orkar ta tag i.
- Det låter som att en lyftare inte riktigt hänger med, låter lite tråkigt men det går ju att åka med.
- Har ett litet grenrörsläckage låter det som, får se om jag orkar bry mig om det just nu, troligtvis får man knäcka till extraktorröret lite för att få det helt plant.
- Oljefiltret jag beställde hem hade för stor gänga, av någon mystisk anledning har det här bröstet mycket mindre gänga till filtret. Måste ta reda på gängan så jag kan byta till ett fräscht.

CCRobin
2 juni · 577 Inlägg
#45

Nu har jag kört med den en hel del och fixat lite saker. Jag köpte ett oljefilter till Saab 9-5 på biltema och det passade bra så nu har jag äntligen kunnat byta olja och filter.
Jag har även fixat lite avgasläckage och bytt slangar till avluftningen på tanken men det luktar fortfarande bensin när man har tankat fullt.

Nu i helgen var det träff på Böda sand så det blev ju ungefär 37 mil enkel resa. Det har gått riktigt smärtfritt faktiskt, inga större problem men jag har ju fortfarande ett luftläckage på framsystemet vilket leder till att man får höja den lite då och då.

På vägen hem så mätte jag upp snittet på bränsleförbrukningen till 0,75l/mil så det är ju en riktig miljöbil big_smile

Bjuder på några bilder därifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a0aa3b1be0a67be2e94b2b0e2bc2c56c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c8c72f4c8de0e90e3101e160b3f1ff53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-84090252a95bb033039d6f37da45c814.jpg

När semestern väl kommer så tänkte jag försöka hinna med att sänka fjäderskålarna bak och byta till kortare dämpare runt om så att det går att lägga ner den mer på backen, den är lite väl hög nu i lägsta läget.

Men just nu så är väl suget mer att skruva lite på min andra med turbo för att få ut den på vägen iallafall till nästa år och då blir det väl att ligga i lite smile

CCRobin
3 juni · 577 Inlägg
#46

Beställde hem lite grejer till en kompis som bygger 2,4 och passade på att plocka med ett luftfilter till den här som jag bytte igår så nu kan den nog andas lite bättre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-51e864ad0b489cf3ddea6a8b31840df9.jpg

CCRobin
7 juli · 577 Inlägg
#47

Ja då har ju semestern kommit och halvvägs gått igen så jag tänkte ju att jag skulle ta tag i det här att den är så "hög" bak i lägsta läget eftersom bälgarna är lite långa.

Tanken var då att sänka fjäderskålarna på bakaxeln för att få ner dom en bit och så blev det också.

Hittade ett lämpligt rör i tillräckligt stor innerdiameter för att få plats med nedre delen av bälgen i.https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1266163331afc55c5ccff3384db698bc.jpg

Stack av det röret i svarven så jag fick två stycken 35mm höga ringar sen tog jag tillfället till att pröva en hyfsad ny investering i verkstaden. Plasmaskärare, förvisso billig sak från Tyskland (Läs made in China) men den gjorde sitt jobb. Synd bara att man är så ostadig på handen big_smile Gjorde en botten till ringarna så jag fick en ordentlig skål som svetsades ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1dbede51d24e177636762fdde62d9f3d.jpg

Skar ur fjäderskålen på bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2dcfdba68d6fefe97cd32d2cc6d19fd9.jpg

Fila upp hålet det sista och trädde in skålen en bit för att få det mer stabilt sen mätte in den skapligt rakt och punkta dit den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e4a370585cce18301e20d435203f3984.jpg

Prövade så att allt funkade sen helsvetsade bägge sidor och måla på färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5e914808aa4eb847318e37e73e30d439.jpg

Här ser vi då lite skillnad, nu är ju bälgen i "ledigt" läge och ligger under bakaxeln i höjd och den blir ju ännu lägre ihoptryckt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e211f5ca1eaadb468165d2b15f477b63.jpg

Nu blev det såhär lågt bak istället. Ser kanske inte så mycket skillnad såhär på bild men nu ligger bakaxeln mot karossen, plockade genomslagsgummina också så det verkligen ligger rakt på, ska den bli lägre så måste jag alltså kapa i karossen och det orkar jag nog inte... big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e3f73f0833f3d00dc3aa7285c9bc65e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5f41d77e7ce5be4a4297cdf3380dccc1.jpg

Satte spacers bak med för att få skaplig "fitment"
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f79cdf75d82516e476780d720dfdaf62.jpg

Nu var ju det avklarat och då kan jag ju ta upp den saken som jag egentligen åkte till verkstaden för att fixa innan det slutade med att skära upp fjäderskålar... Näst sista veckan innan semestern så fick jag ett roligt metalliskt missljud vid ca. 2000 varv påväg till jobbet som jag inte riktigt kunde sätta fingret på. när jag var hemma igen så öppna jag huven och testade köra lite och det visade sig vara lager i generatorn som var dåligt så precis vid 2000 varv så drog han in sig och slog vingbladen i huset.

Ja med andra ord så var lagrena sopslut. Hitta en annan som var funktionell men inte mer än så och bytte till medans jag lämnade iväg den här på renovering.

Två bilder för att illustrera det axiellaglappet jag hade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d77fff6921cb76ada8d8d5785945a449.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-368af1282895704c4ecff0510857640c.jpg

Sen så fick jag ju hem den renoverade och bytte igen så nu ser det ju betydligt roligare ut. Blir som ny och kostar inte allt för mycket big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b15ffae414ca4fd75b7854c67d7dc2df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8956784363e6a9d3eb81c4b5eec9e977.jpg

InTheWhite
7 juli · 1 767 Inlägg
#48

Väldigt trevligt projekt, jättefin du fått bilen! smile

Gillar den detaljerade documentationen och de många bilderna, skoj läsning!

zzr94092
7 juli · 2 946 Inlägg
#49

Angående oljefiltret,har för mig att jag körde på Volvo filter,c:a 40 år sen ,kan ha fel,men tror inte det....

CCRobin
7 juli · 577 Inlägg
#50

InTheWhite skrev:
Väldigt trevligt projekt, jättefin du fått bilen! smile

Gillar den detaljerade documentationen och de många bilderna, skoj läsning!

Tack så mycket, kul att du gillar det! smile

zzr94092 skrev:
Angående oljefiltret,har för mig att jag körde på Volvo filter,c:a 40 år sen ,kan ha fel,men tror inte det....

Ja det kan säkert funka, är ju rätt standard gänga även om jag inte har koll på vad volvo filtren har. Men nu funkar det ju med det här till saab iallafall smile

zzr94092
8 juli · 2 946 Inlägg
#51

Var nog filter till b18/20, dom femcylidriska motorerna fanns inte när jag åkte Ascona....

ro
19 juli · 2 Inlägg
#52

Schysst projekt tråd, tråkigt med motgångar men du verkar ju lösa det smile

CCRobin
20 juli · 577 Inlägg
#53

ro skrev:
Schysst projekt tråd, tråkigt med motgångar men du verkar ju lösa det smile

Tack!

Det va nog rätt bra idé att sänka fjäderskålarna måste jag säga, eftersom jag nu har mer luft i bak när jag har den i körläge så går den ju ännu mjukare cool

CCRobin
22 september · 577 Inlägg
#54

Nu har det ju inte hänt så mycket här sedan sist. Har mest kört med den till och från jobbet utan några större konstigheter och varit på lite olika träffar.

Igår var jag på sista träffen för det här året, lite småkyligt på kvällen blev det smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e9e5fe62b29c3eeb2108cb3ea2a8a93d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-12422e95838d4db60f4038e305d7f192.jpg

Nu är den dock inställd på förvaring och väntar på nästa säsong smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-de86c79c99330af58b4d93d1ebfc5896.jpg

Berglund_89
23 september · 1 047 Inlägg
#55

nu vill jag ha en gamal Opel... :p

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
CCRobin
27 september · 577 Inlägg
#56

Berglund_89 skrev:
nu vill jag ha en gamal Opel... :p

Låter som ett bra betyg big_smile

CCRobin
27 oktober · 577 Inlägg
#57

Skapligt trött på det fula utblåset som jag blev när jag byggde ihop avgassystemet så nu kom jag över ett simons system istället där bakdämparen var skaplig på, blir nog lite skillnad smile synd bara att jag inte kan använda resten av systemet eftersom den blir för låg när den står lufttom big_smile

https://www1.garaget.org/archive/115/114121/323101/323101-3943161.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-36c3c134987c2537b48e9c3ffa08954b.jpg

Det planeras just nu en "liten" resa i vår där det kommer bli nödvändigt att ha med takbox eftersom det är någon idiot som fyllt skuffen med lufttank och skit så ett takräcke testades, funkade bra så nu ska bara en lämplig takbox införskaffas. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-00c40846bac4e445f5e124de5a44f806.jpg

Och eftersom den ska ut på liten utflykt så kommer det ju behövas fixas en del saker så jag har beställt hem lite delar som måste göras under vintern/våren. Får hoppas det går ihop sig smile

CCRobin
28 oktober · 577 Inlägg
#58

Kom hem från jobbet idag och fick ett ryck, den andra mantan är kvar hos burbyggaren och jag va trött på att bygga motor så denna ställdes på och kördes ut till verkstaden även fast det blev lite kyligt utan kupefläkt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9f2f2b83021b7007334d4d1ce9b3339b.jpg

Började med lite småplock och bytte kupefläkt så man iallafall har det fixat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d3648a3e8f13246a13fb607bc5b37e1e.jpg

Sen plockades vingen av för att försöka göra någonting åt den flagnande färgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-179a5ef3ce94502405760fb85cb2fba2.jpg


Var även tvungen att prova och visst gick det bra att få på det simons systemet jag köpte, det va ju 2" och gjort för original byxrör så jag får svetsa på en mellanbit. En stegmuff hade ju varit att föredra men det blev så tajt så det skulle aldrig gå att få dit. Fick plats och tog inte i något överjävligt varken nersänkt max eller fullt höjd smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8b0eaefc562ac4accd9c696eb4be5497.jpg


Nu ser det mycket bättre ut bakifrån tycker jag big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5df89a4e3a5d18d5980f79acb9f90d97.jpg

Senast redigerat av CCRobin (28 oktober )

CCRobin
3 november · 577 Inlägg
#59

Idag har jag pillat mycket på småsaker som inte har varit värt att ta kort på men en hel del punkter på att göra listan är klara iallafall så det är ju skönt.

Hade något missljud och det lät som att det kom ifrån urtrampningslagret så ett nytt sådant och ett nytt nållager till veven beställdes hem och byttes i samma veva, det va långt ifrån skitkul att byta just det lagret smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-70a486b517d83006cc9101db2c665bf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c8fefd404c108a71e1b223858ccbe38b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5a14940b80a60047d818c63fe4deec31.jpg

Ska dock svarva av svänghjulet innan jag stoppar tillbaka allt och förhoppningsvis kan jag hinna  göra det imorgon.

Jag har även varit och införskaffat ett par riktigt snygga takräcken på biltema och lyckades dessutom hitta en begagnad takbox som inte var 2,10 lång big_smile Ska givetvis få fylla sin funktion i vår så det sitter inte bara för syns skull.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fd615f369615c7edc11e90540b54a072.jpg

alex_v
3 november · 242 Inlägg
#60

grymt jäkla snygg för att vara en opel:D när du slipade hela golvet vad körde du med då?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang