V-60 vänster fram däck slits på utsidan

Cooltrigger
26 juni 2018 · 4 Inlägg

Hej.
Undrar om ni har någon idé vad det kan vara som gör att min Volvo v-60 årsmodell -14 och fyrhjulsdriven gör att endast vänster fram däck slits på utsidan? Köpte nya däck för ett par veckor sen och redan nu börjar man se att det börjar slitas ner på utsidan. Har lämnat in bilen  för koll på om det krävs fyrhjulsinställning men mekaniken säger att allt ser bra ut. Så snälla har ni någon tips vad det kan vara som är fel. Mvh Cooltrigger

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2018 · 13 742 Inlägg

Vadå koll?   Har dom gjort en riktig mätning av fram och bakvagn eller har han bara tittat på bilen?     Oftast är det ju något som är dåligt eller att man fläska i något potthål eller likande som stökar med inställningen.  Men man bör göra en framvagninställning vart annat år

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
26 juni 2018 · 7 238 Inlägg

Förmodar fel hjullutning/ cambervinkel på vänster framhjul.
Hade BÅDA framhjulen slitits på utsidan hade jag gissat på fel hjulskränkning/"toe-in".

Cooltrigger
26 juni 2018 · 4 Inlägg

Growe skrev:
Vadå koll?   Har dom gjort en riktig mätning av fram och bakvagn eller har han bara tittat på bilen?     Oftast är det ju något som är dåligt eller att man fläska i något potthål eller likande som stökar med inställningen.  Men man bör göra en framvagninställning vart annat år

De har gjort en mätning både fram och bak alltså och allt är som det ska vara. De bytte till nya däck och gjorde mätning. Men ändå ser man nu att vänster fram börjar bli sliten.

Cooltrigger
26 juni 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Förmodar fel hjullutning/ cambervinkel på vänster framhjul.
Hade BÅDA framhjulen slitits på utsidan hade jag gissat på fel hjulskränkning/"toe-in".

Bilen ska in imorgon igen. Ska passa på att höra med han om hjullutning/cambervinkel då. Tack för tipset 👍

Aronson
26 juni 2018 · 914 Inlägg

Volvo S&V60 är otroligt känsliga på felaktiga hjulvinklar.
Något står garanterat fel om du får slitage på detta vis.
En felaktig toe bak kan göra att bilen "går snett"och belastar framdäcket fel.

Cooltrigger
26 juni 2018 · 4 Inlägg

Aronson skrev:
Volvo S&V60 är otroligt känsliga på felaktiga hjulvinklar.
Något står garanterat fel om du får slitage på detta vis.
En felaktig toe bak kan göra att bilen "går snett"och belastar framdäcket fel.

Tja. Ok tack då ska jag påpeka det imorgon till den som tar min bil till verkstaden. Mvh Cooltrigger

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang