5998
Sök

Köpråd: Volvo 944 2.3 Automat, 131hk, 1992

Forummoderator
18 357 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
Behöver man egentligen kolla något på en sådan bil? Vad har den för sprut? Haft Volvo med Regina förr. Inte kul. Kälken är i nyskick med turbofälgar och solid polisblå lack. Den kan bli hur fin som helst. Rullat 29000 mil. Automaten brukar väl hålla? Antar att det är en AW-låda.

Vad kan en sådan vara värd? Tänkte bjuda 5k. Behöver inte bilen då vi har gott om slädar men en 940 i nyskick... Trots milen. Dessutom automat vilket är kul på vintern. Bra sugen alltså. Och vi pratar ju kaffepengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
1 juli 2018
Besiktad? köp o sälj vidare på vintern^-^ måste fan säga att dom här korvarna har sin lilla charm faktiskt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 juli 2018
En originalare är ju alltid intressant. Det vore väl mysigt att ställa den i malpåse några år och plocka fram när den fyller 30? Inget charmtroll kanske men definitivt kul med oskruvade gamla bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 557 Inlägg
1 juli 2018
Min far hade som bekant en 900-serie - manuell dock bör tilläggas - och för sakens skull, och pga nyfikenhet så kollade jag upp den nu.
Min far hade den länge och avverkade många mil, där det i stort sett bara byttes - förutom slitsaker då förstås - ett bromsok samt kylaren om jag minns rätt.
I dagens datum rullar bilen glatt vidare hos en ny ägare i stan, jag ser den själv ibland, och den har nu rullat en bit över 37 000 mil.

Summar summarum så är det en rejäl vagn. Fantastisk värme på vintern och hyfsad kyla på sommaren. Råkade själv vara ner i diket med den, under en ytterst pinsam händelse, men allt som gick sönder då var tur som nog ett plastskydd under kofångaren bak, och detta var när traktorn drog upp fordonet i fråga efteråt.
Kan därför varmt rekommendera ett köp av en dylik modell. Det är inte utan anledning jag har hört många säga "det är en av de sista Volvobilarna".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 357 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
caromania skrev:
En originalare är ju alltid intressant. Det vore väl mysigt att ställa den i malpåse några år och plocka fram när den fyller 30? Inget charmtroll kanske men definitivt kul med oskruvade gamla bilar.

Jo. Tänkte inte bruka den dagligen. Serva, rekonda och ta ut ibland när det är fint väder. Eller när det snöar... ACC ska tydligen fungera och kyla utmärkt. Ska prova bilen på tisdag.Ägarna är ute med sin husbil just nu.

Nä. Inget charmtroll men man åker gott i dessa gamla traktorer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 525 Inlägg
1 juli 2018
Jag hade en som vinterbil en gång. Tålig kan jag skriva under på, gud i helvete vad många gånger jag satte den  i diket men det vara bara att putta upp och åka vidare, they don't make 'em like that anymore. Men ja, 130hk och 4-växlad automat var nog det segaste och törstigaste jag någonsin kört tror jag.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 256 Inlägg
1 juli 2018
Min far hade också en 940 automat men den hade turbomotor och var före detta polisbil. Jag hatade den på den tiden men idag är det nog en smart bil att köpa och ställa undan till den fyller 30. Det är väl automatlådan som är det negativa, även om den funkar bra drar den ner värdet och körglädjen och upp bränsleförbrukningen.

451 Inlägg
1 juli 2018
Har en sån, som har rullat 71000 mil med samma automatlåda. Men när grannar lånade den och inte märkte att tempmätaren stod på rött så den stackarn fick värmeslag och avled så fick den pension 😪

Forummoderator
18 357 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Min far hade också en 940 automat men den hade turbomotor och var före detta polisbil. Jag hatade den på den tiden men idag är det nog en smart bil att köpa och ställa undan till den fyller 30. Det är väl automatlådan som är det negativa, även om den funkar bra drar den ner värdet och körglädjen och upp bränsleförbrukningen.

Vi kan väl säga såhär: Hade det varit en manuell hade jag inte varit intresserad. Jag vet att den är trött för har haft flera 740 med aut och de hade ju mindre kusar. Föredrar auto. Var inte ens förtjust i att växla när körkortet var nytt på tidigt 90-tal. Inga problem med saken i sig men tycker bara det är tråkigt att växla.

Näväl, vi får se om vi kan mötas på en rimlig nivå. Bilen behöver en rejäl rekond men den saken är ju lätt fixad.

4 283 Inlägg
2 juli 2018
Jag gillar 940 skarpt, väldigt robusta och enkla att meka med. Och sätena är ju bekvämare än dem flesta andra bilar tycker jag.

Dock är dom ju helt katastrofalt dåliga på att ta sig fram när det är snö. Jag har kört fast flera gånger i nedförsbacke...

Men för 5000 kr är det bara köpa, snart skattefri

Forummoderator
18 357 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
zemet skrev:
Jag gillar 940 skarpt, väldigt robusta och enkla att meka med. Och sätena är ju bekvämare än dem flesta andra bilar tycker jag.

Dock är dom ju helt katastrofalt dåliga på att ta sig fram när det är snö
. Jag har kört fast flera gånger i nedförsbacke...

Har aldrig haft problem med detta men har stor körvana. Sen beträffande priset så lär det visa sig imorgon. Jag tycker 5k och kan sträcka mig till 7k. men vill de ha 14k så nej. Jag fick bara en kommentar om att "Ge oss ett rimligt pris"

5 111 Inlägg
2 juli 2018
240 och 940 har aldrig Regina mig veterligen utan det gäller bara 740 91-92 som är belgare allihopa.....

Forummoderator
18 357 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
Knugcab skrev:
240 och 940 har aldrig Regina mig veterligen utan det gäller bara 740 91-92 som är belgare allihopa.....

Gött.Regina sög när det blev kallt ute. Fast hade skiten väl startat så gick de bra.Fast jag var inte så kunnig på 90-talet. Och är väl fortfarande inte på detta område. Men jag antar den har något LH. Vi har datorer på jobbet för detta system så bra. Inte för jag kan något men kollegor kan.

5 111 Inlägg
2 juli 2018
LH 2,4 ska det vara ja.

736 Inlägg
3 juli 2018
På en -92 kan det sitta ZF22-lådan istället för AW71. Den har väl (möjligen oförtjänt) sämre rykte än AW. Jag fick renovera min strax innan 20.000 mil efter att en havererad koppling satte igen guvernören. Problemet med dessa äldre lådor är att man måste byta oljan ibland eftersom det inte finns någon momentbegränsare vid växling är det kopplingarna som tar allt stryk om den växlar vid mycket gaspådrag. I övrigt får man lock-up på ZF:en redan vid ~85 km/h mot runt ~100 km/h på AW (beroende på bakaxel).

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
3 juli 2018
Hybrid_ skrev:
zemet skrev:

Dock är dom ju helt katastrofalt dåliga på att ta sig fram när det är snö
. Jag har kört fast flera gånger i nedförsbacke...

Har aldrig haft problem med detta men har stor körvana. Sen beträffande priset så lär det visa sig imorgon. Jag tycker 5k och kan sträcka mig till 7k. men vill de ha 14k så nej. Jag fick bara en kommentar om att "Ge oss ett rimligt pris"

Hade riktiga problem ett år...  Snö och dåliga sommardäck..  Annars tycker jag det bara är att köra..  Skulle man mot förmodan sätts sig någonstans så är det inget lite våld och handbromsen inte löser..   Fat jag har bara kört totalt fast en gång med bil en sänkt golf som jag försökte ta mig genom en snövall med..   En 4wd bil klara inre ens att dra loss mig.  Men normalt är det nog hur man hanterar en bil som avgör om man fastnar eller inte och att man har riktiga vinterdäck

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
4 juli 2018
Blir en otrolig skillnad beroende på om det är öppen eller bromsad bakdiff. Min 760 turbo med öppen bakdiff och sommardäck kunde jag knappt flytta på uppfarten i vintras med lite snö, bara spann. Min förra vinterbil, och nuvarande vinterbil (945LTT med slungdiffad 1041-axel/965 med bromsad bakaxel) med M+S däck tog sig fram bättre än många 4x4, rena snöplogarna. smile

Sök