Rostfläck på min Audi A5 - behöver tips

Stereo100
7 juli 2018 · 28 Inlägg

Hej,
Jag hoppas jag skriver i rätt forum... - jag har precis upptäckt en rostfläck på höger sida längst fram på tröskellådan, ser nästa ut att gå upp lite på dörren också....

Där sitter en plastbit jag skulle behöva få tips om hur jag får bort och även vad jag kan göra åt fläcken.
Kan någon tipsa om hur jag reparerar denna skada vore jag mycket tacksam!
http://i67.tinypic.com/10mpyu0.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips - jag behöver ha denna bilen flera år till..
Tack!

Weaksauce
7 juli 2018 · 158 Inlägg

Stereo100 skrev:
Hej,
Jag hoppas jag skriver i rätt forum... - jag har precis upptäckt en rostfläck på höger sida längst fram på tröskellådan, ser nästa ut att gå upp lite på dörren också....

Där sitter en plastbit jag skulle behöva få tips om hur jag får bort och även vad jag kan göra åt fläcken.
Kan någon tipsa om hur jag reparerar denna skada vore jag mycket tacksam!
http://i67.tinypic.com/10mpyu0.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips - jag behöver ha denna bilen flera år till..
Tack!

Bäst är att blästra området med en punktbläster, se till att få bort all rost.

Spackla, och grunda med något bra typ Hagmans caprimer, därefter kan du måla.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Stereo100
7 juli 2018 · 28 Inlägg

Okey,
ska försöka göra det - kan nog vara svårt att komma åt dock, verkar som att rosten smiter in mellan tröskel och skärm.
Är det svårt att ta bort skärmen? - det kostar väl en förmögenhet att lämna in bilen sad
Sedan försöker jag få bort plastbiten oxå, den sitter numera med detta clip:
Nån som vet hur man tar bort det?
http://i63.tinypic.com/2q8djz7.jpg

Senast redigerat av Stereo100 (7 juli 2018)

Weaksauce
7 juli 2018 · 158 Inlägg

Stereo100 skrev:
Okey,
ska försöka göra det - kan nog vara svårt att komma åt dock, verkar som att rosten smiter in mellan tröskel och skärm.
Är det svårt att ta bort skärmen? - det kostar väl en förmögenhet att lämna in bilen sad
Sedan försöker jag få bort plastbiten oxå, den sitter numera med detta clip:
Nån som vet hur man tar bort det?
http://i63.tinypic.com/2q8djz7.jpg

Pilla loss det bara. I värsta fall får du väl köpa ett nytt clips om det nuvarande går sönder.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Stereo100
7 juli 2018 · 28 Inlägg

Det verkar vara vikt runt skärmkanten, antar att det bara är till för att hålla plastbiten på plats och tight mot skärmen.
Inte bra med en massa sådant som vara samlar smuts med rost och elända som följd..
Ska damma av min punktbläster och köpa:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … er-621013/

Sedan får jag väl köra med lackstift över detta och hålla koll i framtiden så det inte sprider sig..

Stereo100
8 juli 2018 · 28 Inlägg

Pilla loss det bara. I värsta fall får du väl köpa ett nytt clips om det nuvarande går sönder.

Var köper man sådana?
Jag har oxå en skriv till kåpan uppe vid spolarvätskan som saknas sen senaste service jag skulle behöva köpa - är det VAG som gäller då?

Finns det någon on-line handlare med sprängskisser (till Audi) man kan handla av så blir det lite smidigare..?

Weaksauce
8 juli 2018 · 158 Inlägg

Stereo100 skrev:

Pilla loss det bara. I värsta fall får du väl köpa ett nytt clips om det nuvarande går sönder.

Var köper man sådana?
Jag har oxå en skriv till kåpan uppe vid spolarvätskan som saknas sen senaste service jag skulle behöva köpa - är det VAG som gäller då?

Finns det någon on-line handlare med sprängskisser (till Audi) man kan handla av så blir det lite smidigare..?

Ring din lokala vag handlare.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Stereo100
8 juli 2018 · 28 Inlägg

Okey - följer ditt råd!7
Tack

Naslund93
8 juli 2018 · 297 Inlägg

Vad är det för årsmodell? Kolla så det inte går på rostskyddsgaranti/goodwill.

Low
8 juli 2018 · 3 311 Inlägg

Naslund93 skrev:
Vad är det för årsmodell? Kolla så det inte går på rostskyddsgaranti/goodwill.

Ser inte ut som det är genomgående rost.

Stereo100
9 juli 2018 · 28 Inlägg

Hej
Det är en 2010 så tror inte de fixar något.
Det är inte genomrostat heller, det var ytrost men min erfarenhet är att det går fort när det börjat..

Hur lång garanti har man egentligen?

CC72
9 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Efter du lagat rostfläcken tycker jag du ska köra en ordentlig tvätt med kallavfettning och en syrabaserad avfettning så du får bort alla tjärfläckar och flygrosten (gula prickarna).

Stereo100
10 juli 2018 · 28 Inlägg

Efter du lagat rostfläcken tycker jag du ska köra en ordentlig tvätt med kallavfettning och en syrabaserad avfettning så du får bort alla tjärfläckar och flygrosten (gula prickarna)

Bra idé - hur gör jag det på bästa sätt?

Kan jag med bra resultat göra det själv, maskintvätt eller lämna in någonstans?

Low
10 juli 2018 · 3 311 Inlägg

Stereo100 skrev:
Hej
Det är en 2010 så tror inte de fixar något.
Det är inte genomrostat heller, det var ytrost men min erfarenhet är att det går fort när det börjat..

Hur lång garanti har man egentligen?

12 år?

Vi hade en Audi a6 Fr 2002  och de bytte båda framskärmar. Deras test var att trycka med en skruvmejsel för se om det går igenom. Detta var 2011. Rostsskyddsgarantin gällde dock inte överallt väldigt speciella regler.

Men jag tycker du ska åka till Audi och höra med dem.  Rör inget förens du gjort det.

jaka54
10 juli 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Punktbläster funkar inte så bra, tyvärr! Plasten måste bort! Mer rost finns säkert bakom den.
Antingen lämnar du bort bilen till en blästringsfirma eller så köper du kemiskt rostborttagare  (på Mekonomen). Kemisk rostborttagare funkar faktiskt bra men räkna med att det tar några dagar att få bort all rost om du använder sånt! Sen måste plåten lackas med 2-komponent grundfärg, 2-komp sprutspackeloch slutligen 2-komp lack! (och en j...massa slipande emellan)

caromania Forummoderator
10 juli 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Punktbläster funkar inte så bra, tyvärr! Plasten måste bort! Mer rost finns säkert bakom den.
Antingen lämnar du bort bilen till en blästringsfirma eller så köper du kemiskt rostborttagare  (på Mekonomen). Kemisk rostborttagare funkar faktiskt bra men räkna med att det tar några dagar att få bort all rost om du använder sånt! Sen måste plåten lackas med 2-komponent grundfärg, 2-komp sprutspackeloch slutligen 2-komp lack! (och en j...massa slipande emellan)

Punktbläster funkar ju kanon. Även de lite enklare blästerpistolerna brukar ha med olika munstycken för att samla sanden även vid skarvar, hörn etc. I övrigt håller jag med, rätt sorts färg och en hel del slipa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stereo100
10 juli 2018 · 28 Inlägg

Nu har jag sprayat på enkomponentsfärg och resultatet ser bra ut.
Eftersom det verkar som att jag tog en genväg får jag väl hålla koll och se vad som händer och göra det tätt och ordentligt nästa gång.
Vad som förbryllar mig är att Biltema säljer sina enkomponents sprayburkar (grund, lack och klarlack) till bilar när det inte fungerar till att laga en liten rostfläck.
Känner mig lite lurad!

CC72
10 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Hur tog du bort rosten? Och tog du bort plasten runtom?

Ang. Fläckarna så kan du antingen kolla med streetpower rekond så får dom plocka ihop två flaskor åt dig.

Vill du köpa från Pingens (bilvårdsföretag även de) är det acid clean gel och deras kallavfettning.

Finns medel på biltema också eller tar du Sonax som du hittar på i princip varje mack.

caromania Forummoderator
10 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Stereo100 skrev:
Nu har jag sprayat på enkomponentsfärg och resultatet ser bra ut.
Eftersom det verkar som att jag tog en genväg får jag väl hålla koll och se vad som händer och göra det tätt och ordentligt nästa gång.
Vad som förbryllar mig är att Biltema säljer sina enkomponents sprayburkar (grund, lack och klarlack) till bilar när det inte fungerar till att laga en liten rostfläck.
Känner mig lite lurad!

Det är ju så att det visst duger med de billiga enkomponent. Det blir inte lika hållbart och ytan blir inte lika hård men för hobbymannen med en rostfläck så funkar det. Lite som en billigare vara på Lidl istället för Hötorgshallen. Så: Var nöjd med din insats, nästa gång (om det blir någon nästa) så har du övat och kommer göra det bättre.

Om det är någon tröst så lackade jag en kofångare igår och trots att jag gjort det en miljon gånger innan så blev det apelsinskal och bara skit. Men det får duga för nu! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hamax
24 juli 2018 · 7 Inlägg

"Om det är någon tröst så lackade jag en kofångare igår och trots att jag gjort det en miljon gånger innan så blev det apelsinskal och bara skit. Men det får duga för nu!"

Kan inte låta bli att berätta att en granne en gång lackade en hel bil med en eldriven sprutpistol som han lånat av mig. Jag hade aldrig vågat använda den.
Det blev apelsinskal överallt, tjockt och rinningar.
Jag kom inte på nån bättre kommentar än "du har fått struktur på färgen"  i stället för tex, "haha vilken skitmålning". Jag erhöll ett tveksamt beröm för kommentaren, inför hans fru som såg liknöjd ut.

Men annars har jag, med tanke på ämnet, använt citronsyra från närmaste affär  (15 km) blandat med vatten till en mättad lösning, och penslat på rostfläckarna där lacken släppt, gång på gång tills att efter 3 - 4 dygn det blev plåtrent. Trevligt sista dagen då rosten liksom rann av.
Tyckte att citronsyra bör passa på en citron (Citroen)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang