Byta packningar till bakre bromsok - Audi A6 2004

classexa
2 augusti 2018 · 193 Inlägg

Jag håller på med att byta alla packningar och göra rent oket lite

Min fråga är. Hur får jag bort bulten, den som kolven skruvas på? Det finns väl en o-ring där nere?


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-ac7e4cc1069112f6807cb5fb5d1057cd.jpg

Behöver jag bara ta bort muttern där som håller fjädern på baksidan och låsringen inuti?

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-bd8cc0a17219b7c259f422d6b6415450.jpg

Antingen gör jag något fel eller så sitter muttern fast ganska bra. Ska jag ta bort fjädern innan jag tar bort muttern?

Och min låsringstång är inte tillräckligt lång för att nå låsringen. Kan inte hitta en med längre "käftar".

Senast redigerat av classexa (2 augusti 2018)

zzr94092
2 augusti 2018 · 4 391 Inlägg

Är väl enklare att köpa nya ok...

classexa
2 augusti 2018 · 193 Inlägg

Det här är ett extra ok jag har som jag ska fixa till lite. Hade tänkt att kanske använda det när jag har bytt allt. Tycker också det är kul att pilla lite. Sen så lär man sig i processen

ChristofferJensen
4 augusti 2018 · 15 Inlägg

Jag hade ett lika risigt Bromsok jag själv, jag behövde plocka av handbromslinan innan jag tog ut oket så det ska nog ge med sig om du tar i, tror dock inte det är någon vits med att attackera den inre O-ringen om det finns en för att när jag väl fått bort muttern så var det ett jäkla helvete att pilla bort den sista metallbiten, så till slut så gav jag mig istället för att råka ta sönder något på den. 
Se till att rengöra ytan och spreja på lite glidmedel bara så ska det nog gå av om du vill. Sitter en packning innanför muttern och en damask under denna varav båda sitter som berg.
Ytterligare tips när du ska återmontera packningsringen och damasken, använd en fyjävla massa av glidmedel (det röda som kommer med paketet vanligtvis) och fäst damasken till kolven först och använd plattmejsel eller dylikt för att lirka in den i sin skåra.

Och om jag får så skulle jag även vilja hoppa på med mitt egna problem. Efter att jag renoverat oket så slutat handbromsen fungera? Kan det vara så att vajern är felmonterad eller att den möjligtvis behöver bli luftad seperat från resten av bromsoket?
Bromsen är fortfarande sunkig som fan också även fast jag luftat hela systemet, anar att det är huvudcylindern då jag glömde att öppna locket i början av förarsida fram, ok-inpressningen. Bromsen blir stum om man trycker ner den några gånger snabbt men sedan är den fylld med luft igen om man låter den va i några sekunder.
Vad kan dessa problem bero på om jag får fråga?
(Damaskerna fram är även risiga som fan men orkade inte renovera dessa ännu)

/Christoffer

Senast redigerat av ChristofferJensen (4 augusti 2018)

classexa
4 augusti 2018 · 193 Inlägg

Tack för svaret smile Jag upptäckte att oket var skadat vid V-packningen, den som sitter på undersidan, under muttern. Så jag sket i det och tog loss oket på bilen och bytte alla packningar(utom o-ringen längst ner i oket) och smörjde det ordentligt. Handbromsvajern var lätt att ta loss och sätta dit när jag tog bort det innersta belägget, för då finns det ingenting i vägen när kolven trycks ut när man rör på armen som änden på vajern sitter i. Nu har jag gjort detta på bägge sidor i bak och kolvarna rör sig lätt, till skillnad mot förrut. Bytte även ut luftnipplarna

Lufta handbromsen? Visste inte ens att man kunde göra det. Vad har du för nån bil? Är du säker på att du fått tillbaka allt rätt?

ChristofferJensen
4 augusti 2018 · 15 Inlägg

Audi A6 03-04 ^^
Haha, angående handbromsen så tror jag inte det.
Den är ändå helt lös även om man pumpar den med avkopplad luftnippel, så det känns som att det måste vara att det är felmonterat på något sätt, kändes dock som att det var okej monterat.
Får kontrollera imorgon.

Böt du ut packningen och V-ringen (alt, damasken?) som sitter under muttern vid handbroms järnen? 
Vågade inte ta i för att få bort järnet som sitter monterat i oket.
Kul att höra att det gick bra för dig smile

Senast redigerat av ChristofferJensen (4 augusti 2018)

classexa
4 augusti 2018 · 193 Inlägg

Dessa bytte jag ut. Plus o-ringen inuti kolven och luftnippeln


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-9478af7e43def36cd360d3f87da53596.jpg

Har du nån bild på hur det är monterat?

ChristofferJensen
4 augusti 2018 · 15 Inlägg

Wow, tack för ansträngningen. Bytte ut samma förutom den högra damasken, järnet som var ovanför vågade jag inte böja runt på.
Har tyvär slarvat med att ta bilder själv, kan ta en bild imorgon när jag har satt upp bilen på bockar och plockat av däcken.

Senast redigerat av ChristofferJensen (4 augusti 2018)

classexa
4 augusti 2018 · 193 Inlägg

Menar du "armen" som sitter på splinesen precis under muttern som du inte vågade ta loss? Där tar du bara en avdragare så åker den loss på en gång smile

Ta gärna lite bilder smile

ChristofferJensen
4 augusti 2018 · 15 Inlägg

Osäker, inte den som är fäst i handbromsvajern utan den som är fäst i centrum av oket.

Senast redigerat av ChristofferJensen (4 augusti 2018)

classexa
5 augusti 2018 · 193 Inlägg

Ok, den som sitter under den övre armen? Den behöver du inte lossa för att byta V-packningen. Den sitter runt hålet

ChristofferJensen
5 augusti 2018 · 15 Inlägg

Jaha nej då var det rätt i början, är det en typ av skruv/bult där? Jag såg ett torx liknande mönster men det var en packning eller något i den.

classexa
5 augusti 2018 · 193 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. Handbromsvajern går ju in i den nedersta järnplattan(se bild i första inlägget) och den är fäst med en torx/insex skruv. Sedan sitter änden av handbromsvajern i den översta plattan/armen och den sitter på splines med V-packningen under sig och muttern över sig

ChristofferJensen
5 augusti 2018 · 15 Inlägg

Yes, det är den senare nämnda med splines vilket jag inte vet vad det är.

classexa
5 augusti 2018 · 193 Inlägg

Ok så du menar plattan som sitter på bulten med splines på? Splines är det torxliknande mönstret du nämnde som du bara trycker på plattan på och låser fast den med muttern. Som jag nämnde tidigare, den drar du av med t.ex en avdragare så kommer du åt V-packningen

ChristofferJensen
5 augusti 2018 · 15 Inlägg

Hej igen! Ja okej, det är alltså bara att ta i lite.
Nu lyckades jag ta lite bilder, blev lite sent pga det började regna så fort jag gick utanför dörren tongue

Här är alltså oket som det ser ut bakifrån

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-f366093ce074a7542e5eff1672fa9208.jpg

Vajern framifrån i slappt och spänt läge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-dd582724fe774cceb5f4c3ab5956862c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-c69423510d97160d96dcacd5044712db.jpg

Det som var lite spännande är att det finns effekt på alla oken när jag bromsar men i P-läge så har ok-kolven ej kontakt med bromsbelägget (bak båda sidor. Fram har alltid kontakt). Istället är det ungefär en 2-3 MM mellanrum där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-1d2fe5d17f817a2545471dd0bf422fee.jpg

Oket får som sagt kontakt när jag bromsar men effekten är mindre på förar sida bak än vad det är på de andra 3 oken. Handbromsen är aldrig stum även om jag bromsar samtidigt för att få kontakt med bromsskivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-edfbee526145b995ed19373304e462b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-6059e5fb4ddd197bdc0f58c866bace34.jpg

Även interesserad om du kan berätta vad denna del av avgasröret heter då just den delen har gått sönder på båda sidor. Dvs, den delen som har en typ av flätning på den, anar att den måste bytas ut och att det inte går att använda bandage eller liknande för att reparera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229210/229210-69e02892b732e3e5993de8e552a01a9d.jpg

Jag gissar på att anledningen till att bromsen är så sunkig med luft i sig är huvudcylindern men det har nog inte med handbromsen att göra?
Har även hört att handbromsen möjligtvis behövs ställas om då jag har bytt ut skivor och belägg på bilen, osäker om det kan vara så på denna.

Senast redigerat av ChristofferJensen (5 augusti 2018)

it_mutt Avstängd
5 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Flexirör heter delen.

Biltema har ett som passar bra. Men...ska man lyckas svetsa det "ordentligt" så är det bara att riva ner. Ska du köpa "delen" hos VAG eller liknande, så får du snällt pynta för katalysatorerna också

Eller så gör man som så många andra gjort; avgasbandage med rörklämmor.


- - - - Edit - - - -

Byter man belägg, skivor osv, så rekommenderar ju audi/vag själva att man justerar upp handbromsen vid spaken. Men bara då. (alltså inget man ska göra för att man "fått lite dålig handbroms" s.a.s. )

Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ChristofferJensen
5 augusti 2018 · 15 Inlägg

Flexi alltså, tack.

Mja, svetsa är ingen vits för mig att ge mig på, har varken en bra svets eller kunnighet för att göra detta projekt.
Behöver jag ett nytt flexirör eller ska jag försöka med att dra på ett avgasbandage över denna, självaste skarven där är ju lite trattformad så vet inte hur effektiv en sån där klämma kan vara.

Angående handbromsen, förstår inte riktigt hur självaste funktionen är med denna vajer men den komprimeras till fullo när jag drar i spaken så känns snarare som att det där mellanrummet på 2 MM borde vara problemet. Testade att trycka ihop vajern för hand och där så såg jag att det hade effekt på kolven och därför kändes det lite konstigt att den inte blev stum när jag bromsade samtidigt, kanske är så att bromsen är paj i oket?

it_mutt Avstängd
5 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

ChristofferJensen skrev:
Flexi alltså, tack.

Mja, svetsa är ingen vits för mig att ge mig på, har varken en bra svets eller kunnighet för att göra detta projekt.
Behöver jag ett nytt flexirör eller ska jag försöka med att dra på ett avgasbandage över denna, självaste skarven där är ju lite trattformad så vet inte hur effektiv en sån där klämma kan vara.

Angående handbromsen, förstår inte riktigt hur självaste funktionen är med denna vajer men den komprimeras till fullo när jag drar i spaken så känns snarare som att det där mellanrummet på 2 MM borde vara problemet. Testade att trycka ihop vajern för hand och där så såg jag att det hade effekt på kolven och därför kändes det lite konstigt att den inte blev stum när jag bromsade samtidigt, kanske är så att bromsen är paj i oket?

Själva flexirörsbiten är inget som finns som originaldel, utan då köper man röret med flexirörbit och katalysatorer. Så det "man brukar göra" är att köpa en i rätt storlek (på ex.vis Biltema), skära av den gamla och svetsa dit den.

Vet en bekant som lagade sina med biltemas avgasbandage (som är, i sammanhanget, relativt dyrt) för säkert 3 år sen, och det fungerar lika bra fortfarande. Rörklämman satte han i sin tur då för att se till att det inte "Lindar upp sig".

Tror "självjusteringen" fungerar som så att man ska stå på plan mark, bromsa 3-5 gånger och sen dra i handbromsen 3-4-5 gånger, så ska det "justera in sig".
Det jag stött på är då att armen i sig inte haft någon effekt på "pinnen", att det kärvat ihop så att armen inte går tillbaka (vilket ger anliggande broms delux när man väl använt handbromsen), eller då att man har fått "fuljustera" det hela, för att det varit slitet. Och med fuljustera menar jag då att justera upp det framme vid handtaget (vilket man då inte ska göra). Effekten blir då att att handbromsarmen på oket ligger "i mitten" mellan ändlägena. Det har fungerat, men det är inte så man ska göra wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
5 augusti 2018 · 193 Inlägg

Du har satt fjädern åt fel håll. Den ska gå runt muttern. Kolla på bilden i första inlägget hur det ska vara. När du har den monterad som du har gjort så motar fjädern rörelsen för att kolven ska åka ut. Handbromsvajern kan inte göra sitt fulla slag

Senast redigerat av classexa (5 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang