Slirande automat?

Peppe84
5 augusti 2018 · 1 Inlägg

Hej
Jag införskaffade mig en Santa Fe -08, en 2.2 Diesel med automatlåda.
Men jag tycker att den slirar lite. Den växlar fint och slirar inte så mycket vid växling på de lägre växlarna, men specielt på 5:ans växel så tycker jag att den slirar. Åker jag i 90km/h så ligger den på 1600-1700rpm, och gasar jag endast lite så hoppar den ur "lock-up"-läget och går upp till 2500rpm där varven sedan ligger stabilt medans farten ökar. I min värld så borde den istället för att slira antingen segdra eller växla ner. Man kan laborera lite och släppa efter gasen ibland för att lyckas att få den att segdra utan at hoppa ur "lock-up". Det käns att bilen drar iväg bättre när den får segdra också.
Jag har bytt olja i lådan (ej sköljd), och den gamla oljan både luktade, såg och kändes fin.

Till saken hör att jag tidigare hade en helt ny passat med dubbelkopplingslåda och de beter sig ju lite annorlunda, så jag är osäker på hur Santa fen ska bete sig, så det kanske inte ens är ett fel.

Vad tror experterna här?

frasse4
5 augusti 2018 · 736 Inlägg

Den slirar inte på samma sätt som när man slirar på kopplingen. En momentomvandlare i en traditionell automatlåda kan ge högre moment på utgående axel än ingående. Det märks genom att varvtalet in är högre än det ut. Det är en hydraulisk nedväxling kan man säga. Dock så förlorar man lite effekt i värmeförlust i konvertern så de flesta nyare bilar brukar ligga på lock-up så mycket det går. Momentmultipliceringen är som högst när ingående varvtal skiljer sig från utgående och ligger då på faktor 2. Därför brukade ofta gamla automater bara ha 3-4 växlar och väldigt hög 1:a till exempel.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang