Det vart mycket text men försöker beskriva så noggrant som möjligt för att ni inte ska behöva ställa alla frågor!
Haft strul med att höger bakbroms legat på. Tog ner allt och bytte backar, skiva, belägg och ok. Rengjorde sådant som ska rengöras noggrant med stålborste. Satte dit de nya bromsbackarna och skivan och när man snurrade på skivan så gick den fritt 3/4 varv men sista 1/4 varvet så går skivan trögt. Så jag tog bort skivan och såg att backarna har slitit lite på skivan i handbromstrumman. Tog ner allt igen och tillbaka. Reagerade på att fjädrarna som håller varje back verkade sitta lite slappt men backarna ser ut att sitta där de ska ändå och går inte att ta bort utan att ta bort fjädrarna som håller dem på plats. Vajrarna släppte jag på inne i kupén så klart. Kan det vara så att även de nya backarna behöver slipas in mot den nya skivan och slipa bort lacken på insidan av handbromstrumman?
Svärfar trodde att det förmodligen inte är någon fara. Är det kanske en bra idé att investera i en sån där justeringsskruv som man sätter mellan backarna? Som fanns på gamla 850(?) Vad tror ni här?
Om fjädrarna är lite slappa så kan man byta med andra sidan för att verifiera..
Talade med min mek idag som sa att det inte är så ovanligt, backarna kan hamna lite ur sitt rätta läge när man sätter dit dom men det rättar till sig när man spänt upp handbromsen och använt den lite! Tack iallafall!