3594
Sök

Volvo 945, pinjonglager helt slut.

56 Inlägg
8 september 2018
Trådstartare
Hej! Har en Volvo 945’a från -96 där vi först trodde att bakaxeln/diffen hade pajjat (svetsdiff) men allt ser riktigt fint och bra ut. Förutom att pinjong glappar väldigt mycket åt alla håll som går.

Min fråga är helt enkelt, byta pinjong/lager eller hela bakaxeln? Känns onödigt att byta hela bakaxeln om det bara är ett lager som är slut, men det kanske är mindre jobb att bara byta hela bakaxeln?

Om man byter bakaxeln till en 1031 med samma utväxling och standard diff, kan man slänga över min svetsade diff? Är det mycket jobb?

Tacksam för snabba svar, har ombesiktning senast den 17e (sen körförbud).

/Dennis.

4 570 Inlägg
8 september 2018
1031 axeln är väl en axel med diffbroms? Den  sätter man väl inte i en svetsdiff i!! Sen så är det inte bara att "slänga" över . Du måste mäta in pinjong och krondrevet...

56 Inlägg
8 september 2018
Trådstartare
zzr94092 skrev:
1031 axeln är väl en axel med diffbroms? Den  sätter man väl inte i en svetsdiff i!! Sen så är det inte bara att "slänga" över . Du måste mäta in pinjong och krondrevet...

jaha, jag är inte så insatt. det är alltså en vanlig utan diffbroms som förra ägaren svetsat. Ser inte hur det är relevant till mina frågor dock direkt, men tack för svaret iaf.

6 248 Inlägg
9 september 2018
Om du byter pinjonglager måste du antagligen shimsa om och det är inte helt enkelt. Byt axel istället, en begagnad kostar inte mycket mer än ett nytt pinjonglager.

1031 har vanligtvis inte diffbroms. Skillnaden mot 1030, om jag minns rätt, är grövre drivaxlar.

56 Inlägg
9 september 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Om du byter pinjonglager måste du antagligen shimsa om och det är inte helt enkelt. Byt axel istället, en begagnad kostar inte mycket mer än ett nytt pinjonglager.

1031 har vanligtvis inte diffbroms. Skillnaden mot 1030, om jag minns rätt, är grövre drivaxlar.

Tack så mycket! Då blir det nog så, lite tråkigt dock var rätt kul att åka svetsdiffat hehe.
Senast redigerat av Magnedal (9 september 2018)

6 248 Inlägg
9 september 2018
Är du säker på att det inte är 1031 du har redan? Jag vet inte ens om det fanns 1030 till 940

Fri fart för ett fritt folk!
14 853 Inlägg
9 september 2018
Svarte_Orm skrev:
Är du säker på att det inte är 1031 du har redan? Jag vet inte ens om det fanns 1030 till 940

stämmer .. antingen är det 1031 eller 1041   den senare är en slungdiffad axel som diffar upp till 30km/h om man inte är duktig på att växla ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

56 Inlägg
10 september 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:

Allt jag vet är att förra ägaren svetsade diffen, innan var den öppen. Inge slung eller något.

Sök