Vinterdäck

Icebear
29 september 2018 · 235 Inlägg

Jag tänkte eventuellt köpa nya vinterdäck i år och funderar antingen på Continental IceContact 2 eller Nokia hakkapeliitta 9, nån som har tips och förslag om dom däcken? Har kollat en del däcktester, men det verkar vara två ganska likvärdiga däck?

panda666
29 september 2018 · 4 250 Inlägg

va sägs om haka r2 då? dom ska va riktigt bra. odubbade, i stockholm känns det iaf meningslöst att åka runt hela vintern me dubbar när det inte är snö eller is 24/7. tror kanske odubbade har nästan samma effekt endå.

Icebear
29 september 2018 · 235 Inlägg

panda666 skrev:
va sägs om haka r2 då? dom ska va riktigt bra. odubbade, i stockholm känns det iaf meningslöst att åka runt hela vintern me dubbar när det inte är snö eller is 24/7. tror kanske odubbade har nästan samma effekt endå.

Eftersom jag bor i Norrland så är nog inte odubbade något val för mig då vi har snö typ halv året, visst att det kan finnas odubbade däck som är bra, men dom ger nog inte samma effekt, iallafall inte på rent is underlag, så jag vill nog ha dubbade däck.

Men tack för svaret och tipset iallafall!

panda666
29 september 2018 · 4 250 Inlägg

Icebear skrev:

panda666 skrev:
va sägs om haka r2 då? dom ska va riktigt bra. odubbade, i stockholm känns det iaf meningslöst att åka runt hela vintern me dubbar när det inte är snö eller is 24/7. tror kanske odubbade har nästan samma effekt endå.

Eftersom jag bor i Norrland så är nog inte odubbade något val för mig då vi har snö typ halv året, visst att det kan finnas odubbade däck som är bra, men dom ger nog inte samma effekt, iallafall inte på rent is underlag, så jag vill nog ha dubbade däck.

Men tack för svaret och tipset iallafall!

ok förstår det då, hakas kommer säkert göra ett bra jobb me dubbar då, dom gör riktigt bra däck. inga problem me dom däcken som du länkade från haka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2018 · 17 476 Inlägg

Hakka 9 ska du ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Icebear
29 september 2018 · 235 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hakka 9 ska du ha.

Kan du förklara varför du anser att jag ska ha Hakka 9, är dom verkligen så mycket bättre än Continental IceContact2..? Enligt testerna jag har läst så ska det tydligen inte vara så stor skillnad?! Verkar bara skilja 100:- i pris mellan dom också, så prismässigt är det ju ingen större skillnad.

Så varför är Hakka 9 bättre anser du?

panda666
29 september 2018 · 4 250 Inlägg

Icebear skrev:

Hybrid_ skrev:
Hakka 9 ska du ha.

Kan du förklara varför du anser att jag ska ha Hakka 9, är dom verkligen så mycket bättre än Continental IceContact2..? Enligt testerna jag har läst så ska det tydligen inte vara så stor skillnad?! Verkar bara skilja 100:- i pris mellan dom också, så prismässigt är det ju ingen större skillnad.

Så varför är Hakka 9 bättre anser du?

om du googlar lite så ser du att flera hemsidor anser att hakas är bättre än contis, dom 2 brukar komma i topp när det gäller dubb, sett flera nu som skrivit att hakas är bättre. Finnarna vet vad dom håller på med med däck.

Nybergrobin
29 september 2018 · 2 378 Inlägg

Nu har jag inte provat båda men hakka gör grymma däck yikes     Jag kör alltid med dessa smile

Icebear
29 september 2018 · 235 Inlägg

Jag har aldrig haft Hakka, och har aldrig sagt att dom är dålig på nåt sätt. Däremot har jag haft flertalet olika Continental däck, och har sett att båda kommit i topp när det gäller tester, men jag har inte sett att det är nåt direkt övertag för Hakkas, utan att det är två rätt så likvärdiga däck. Därför tänkte jag höra här vad andra tycker.

Just nu verkar Hakkas leda, men vill gärna att fler lämnar synpunkter! 🙂

skanepiraten
29 september 2018 · 466 Inlägg

Har själv kört hakka 9 förra vinter och ja dom funkar perfekt (bor i skåne med mycket is på vägen)   

Dessutom har du ju hakka skyddet så går nåt av däcken sönder första året av vad som helst igentligen så kommer du få ett helt nytt. (Men du måste självklart ha fyllt i på hemsidan och reggat och HA LAPPEN I bilen om det händer)

Men köper man premium däck så ligger dom flesta däcken i same same, det mesta hänger ändån på din körstil.

Men kan lugnt rekommendera Hakka däcken smile

//Skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Icebear
29 september 2018 · 235 Inlägg

Ni som har haft och kört med Hakka, hur upplever ni komforten och vägljudet, är dom bullriga så det hörs mycket inne i kupén?

panda666
29 september 2018 · 4 250 Inlägg

tror att dubbdäck kommer alltid att låta mer än dubbfria, speciellt om vägen inte har snö och is, är det alltid snö och is där du bor på vintern? alltså hela vintern e täckt me snö? har inte dubb/dubbfritt exakt samma egenskaper i vinterväder elelr är det verkligen skillnad? det här har ja alltid vilja veta.

Kafferepet
30 september 2018 · 36 Inlägg

panda666 skrev:
tror att dubbdäck kommer alltid att låta mer än dubbfria, speciellt om vägen inte har snö och is, är det alltid snö och is där du bor på vintern? alltså hela vintern e täckt me snö? har inte dubb/dubbfritt exakt samma egenskaper i vinterväder elelr är det verkligen skillnad? det här har ja alltid vilja veta.

https://m.youtube.com/watch?v=rzsHSXiHVwQ
Ett test ang dubbade vs odubbade däck,så ser du lite skillnad smile

OnT: Kör själv med hakka 8 och är riktigt nöjd. Låter inte allt för mycket vid barmark, bränsleförbrukningen ökade inte jättemycket mot sommardäcken.

panda666
30 september 2018 · 4 250 Inlägg

Kafferepet skrev:

panda666 skrev:
tror att dubbdäck kommer alltid att låta mer än dubbfria, speciellt om vägen inte har snö och is, är det alltid snö och is där du bor på vintern? alltså hela vintern e täckt me snö? har inte dubb/dubbfritt exakt samma egenskaper i vinterväder elelr är det verkligen skillnad? det här har ja alltid vilja veta.

https://m.youtube.com/watch?v=rzsHSXiHVwQ
Ett test ang dubbade vs odubbade däck,så ser du lite skillnad smile

OnT: Kör själv med hakka 8 och är riktigt nöjd. Låter inte allt för mycket vid barmark, bränsleförbrukningen ökade inte jättemycket mot sommardäcken.

måste vara så att dubb är bättre, makes bara sense. de liksom vinterdäck med spikar/dubbar på. det måste ha bättre grepp, åtminstone på isiga och snöiga vägar. men kanske onödigt i stockholm där för de mesta det är torrt och saltigt.

Kafferepet
30 september 2018 · 36 Inlägg

panda666 skrev:

Kafferepet skrev:

panda666 skrev:
tror att dubbdäck kommer alltid att låta mer än dubbfria, speciellt om vägen inte har snö och is, är det alltid snö och is där du bor på vintern? alltså hela vintern e täckt me snö? har inte dubb/dubbfritt exakt samma egenskaper i vinterväder elelr är det verkligen skillnad? det här har ja alltid vilja veta.

https://m.youtube.com/watch?v=rzsHSXiHVwQ
Ett test ang dubbade vs odubbade däck,så ser du lite skillnad smile

OnT: Kör själv med hakka 8 och är riktigt nöjd. Låter inte allt för mycket vid barmark, bränsleförbrukningen ökade inte jättemycket mot sommardäcken.

måste vara så att dubb är bättre, makes bara sense. de liksom vinterdäck med spikar/dubbar på. det måste ha bättre grepp, åtminstone på isiga och snöiga vägar. men kanske onödigt i stockholm där för de mesta det är torrt och saltigt.

I Stockholm eller andra större städer håller jag med dig om att dubbade däck är onödigt. Finns väl till och med minst en gata som har dubbdäcks förbud i Stockholm?

panda666
30 september 2018 · 4 250 Inlägg

Kafferepet skrev:

panda666 skrev:

Kafferepet skrev:

https://m.youtube.com/watch?v=rzsHSXiHVwQ
Ett test ang dubbade vs odubbade däck,så ser du lite skillnad smile

OnT: Kör själv med hakka 8 och är riktigt nöjd. Låter inte allt för mycket vid barmark, bränsleförbrukningen ökade inte jättemycket mot sommardäcken.

måste vara så att dubb är bättre, makes bara sense. de liksom vinterdäck med spikar/dubbar på. det måste ha bättre grepp, åtminstone på isiga och snöiga vägar. men kanske onödigt i stockholm där för de mesta det är torrt och saltigt.

I Stockholm eller andra större städer håller jag med dig om att dubbade däck är onödigt. Finns väl till och med minst en gata som har dubbdäcks förbud i Stockholm?

fan hette gatan typ hornsgatan eller nått, åker nästan aldrig förbi stan så kommer inte ihåg gatornas namn^^ men det finns gator där man inte får köra me dubb. jag personligen kommer att köra me dubbfritt iaf, ser ingen anledning att ha dubbar i stockholm.

caromania Forummoderator
30 september 2018 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Kafferepet skrev:

panda666 skrev:

måste vara så att dubb är bättre, makes bara sense. de liksom vinterdäck med spikar/dubbar på. det måste ha bättre grepp, åtminstone på isiga och snöiga vägar. men kanske onödigt i stockholm där för de mesta det är torrt och saltigt.

I Stockholm eller andra större städer håller jag med dig om att dubbade däck är onödigt. Finns väl till och med minst en gata som har dubbdäcks förbud i Stockholm?

fan hette gatan typ hornsgatan eller nått, åker nästan aldrig förbi stan så kommer inte ihåg gatornas namn^^ men det finns gator där man inte får köra me dubb. jag personligen kommer att köra me dubbfritt iaf, ser ingen anledning att ha dubbar i stockholm.

I mina krokar strax norr om Stockholm är det snabba väderomslag och ofta blankis på lokala vägar/landsvägar.
Jag är ingen vän av dubbdäck men sedan jag slutade pendla längs E4an (där dubbdäck är bortkastade och bara sliter på vägen) så har jag kört dubb.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
skanepiraten
30 september 2018 · 466 Inlägg

Icebear skrev:
Ni som har haft och kört med Hakka, hur upplever ni komforten och vägljudet, är dom bullriga så det hörs mycket inne i kupén?

Ja dom har dubbar och då kommer det låta mer, men jag tycker att det inte är någon hemsk ljudnivå.

Tror det är Michelin som har ett dubbdäck där dubben sitter i en special fattning att när det blir kallare (minusgrader) så går dubben ut och när det är varmare så går dom tillbaka och då borde ge en lägre ljudnivå/slitage etc, men ja det beror ju på med som vanligt tongue

Men komfort och ljud etc så är jag riktigt nöjd med hakka 9 smile

//skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Icebear
30 september 2018 · 235 Inlägg

panda666 skrev:
tror att dubbdäck kommer alltid att låta mer än dubbfria, speciellt om vägen inte har snö och is, är det alltid snö och is där du bor på vintern? alltså hela vintern e täckt me snö? har inte dubb/dubbfritt exakt samma egenskaper i vinterväder elelr är det verkligen skillnad? det här har ja alltid vilja veta.

Jo, självklart låter dubbdäck mer än dubbfria. Men det jag menar är att det finns dubbdäck som låter lite mindre än andra dubbdäck.

Här är det snö från oktober/november till mars/april, och under den perioden är det både snö och is på vägarna.

Har svårt att tro att dubbfritt har samma egenskaper och effekt som dubbade när det gäller snö och is före på vägarna, nere i södra Sverige ser jag väl kanske ingen nackdel i att ha dubbfritt, men här uppe vill nog dom flesta köra med dubb.

Icebear
30 september 2018 · 235 Inlägg

skanepiraten skrev:

Icebear skrev:
Ni som har haft och kört med Hakka, hur upplever ni komforten och vägljudet, är dom bullriga så det hörs mycket inne i kupén?

Ja dom har dubbar och då kommer det låta mer, men jag tycker att det inte är någon hemsk ljudnivå.

Tror det är Michelin som har ett dubbdäck där dubben sitter i en special fattning att när det blir kallare (minusgrader) så går dubben ut och när det är varmare så går dom tillbaka och då borde ge en lägre ljudnivå/slitage etc, men ja det beror ju på med som vanligt tongue

Men komfort och ljud etc så är jag riktigt nöjd med hakka 9 smile

//skane

Jo, det är väl självklart att dubbdäck låter mer. Men det jag menar är att det finns dubbdäck som låter lite mindre än andra dubbdäck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang