Köpa diesel fast man nästan enbart kör korta sträckor i stadstrafik? Hur resonerar ni?

RiskyPickle
29 november 2018 · 55 Inlägg

Tråd från 2018 /Mod

Sitter och funderar lite över det här med diesel kontra bensin. Är det fortfarande så att man ska köra på bensin om man kör, som vi, nästan enbart i stadstrafik och den typiska restiden är ca 10-15min? Vi kör även ett par långsträckor per år (Malmö-Falun).

Framöver kanske vår restid ökar i snitt då vi letar hus utanför stan men det vet man inte när det slår in.

Borde inte moderna dieselmotorer fixa det?

Hur tänker ni? ska man hålla sig borta i denna situation eller går det bra att köra diesel?

Vi har varmgarage och skulle kunna för värma motorn innan varje körning - om det skulle göra skillnad.

---

Edit: Anledningen till att jag frågar är att vi nyligen fått barn och med en diesel kan vi åka betydligt billigare (tänker längre bilresor, bilsemester)

Senast redigerat av RiskyPickle (29 november 2018)

Presidento Of World
29 november 2018 · 3 306 Inlägg

Blir nog dyrare om partikelfilter säts igen samt egr osv jag skulle kört bensin. Och tagit det deciliter mer den drar per mil vid långresorna. Även om moderna bensinare drar lika som en diesel nästan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2018 · 13 674 Inlägg

Har du 5mil eller mer om dagen så är en modern diesel vättig annars är det en tickande bomb som kommer kosta rejält med pengar att laga.   För dom måste bli riktigt varma.  Annars kommer filtret sätta igen sig och kostar multum att byta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
29 november 2018 · 5 516 Inlägg

Kör man enbart kortkörningar (under ca3mil per resa) så är diesel inget att fundera på då det bara kommer resultera i igensotad avgasåterföring och igensatt partikelfilter vilket blir väldigt dyrt att laga.

En dieselmotor har så pass hög verkningsgrad så dom avger inte tillräckligt med spillvärme för att komma upp i arbetstemp vid korta körningar, speciellt en modern diesel som har ännu högre verkningsgrad än en äldre.

Köp en modern bensinbil istället, bränsleförbrukningen nuförtiden är bara ca 1dl mer per mil jämfört med likvärdig dieselbil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zemet
29 november 2018 · 4 030 Inlägg

Håller med tidigare talare. Man kan ju dock göra en DPF och EGR delete om man vill.

Men lika bra att köra bensin, jag blir lika ilsk varje gång jag skall använda min diesel på vintern. Det tar ju år innan det kommer någon värme i kupen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2018 · 17 386 Inlägg

Dessutom måste ju dieselvärmaren arbeta konstant för att få bilen varm: Den drar en del.

En liten OT från jobbet:
Vi fick ett antal Jeep Wrangler årsmodell 2019 som ställdes på olika parkeringar. de fick sedan flyttas en kort bit. Och återigen stod de i vägen... osv. Sen kom notan när dessa skulle ställas upp för att fraktas iväg till återförsäljare...

Ett flertal hade tänt varningslampan för fullt partikelfilter. På bilar som körts kanske 8-14 km totalt. Så det vara bara för mig att dra på jackan, hämta JEEP-datorn och ge sig ut på JEEP-jakt. Givetvis behövde de varmköras ordentligt innan jag kunde tvinga igång processen så inget val.

Slutsats: DPF tar stryk fort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
29 november 2018 · 1 391 Inlägg

Som resten säger, kör du skitmycket, så Diesel, annars bensin...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
RiskyPickle
29 november 2018 · 55 Inlägg

Tack!
Jag hör er, då vet man smile

torsen
30 november 2018 · 7 202 Inlägg

Har ägt och kört Opel 2100 D, Land Rover Defender Td5 -04, Jeep Cherokee 2.8 CRD -06 och Land Rover Defender Td4 -09.
Aldrig  aldrig mer en dieselbil.
Har frusit nog i bilar med dieselmotor.
Måste köras 5 mil för att motorn ska bli varm och värme komma till kupén.
Så fort motorn går ner på tomgång, i t ex köer med mycket stillastående, kallanar motorn och värmen uteblir.
Såvida man inte kostar på en effektiv bränsledriven kupévärmare, typ Eberspächer eller Webasto, á bortåt 40.000:- som kommer att krångla mycket och vara ohemult dyr att serva/reparera.
Finns även stor risk att den vintertid drar ur batteriet så att motorn inte går att starta.

Tänk om - tänk bensinmotor.

Acobra
1 december 2018 · 62 Inlägg

Mina erfarenheter av att kört diesel (enda dieselbil jag ägt)
Körde -15 Jeep Renegade diesel i ca 2,5 år där 9 av 10 resor var kortare turer till/från jobbet en resa på 5 -10 min beroende på trafiken på en större väg jag skulle passera. annars var det enstaka längre resor på ca 4 mil tur/retur.
Inga problem med att partikelfilter satte igen eller några extra servicar, hade några fler "DPF rengöringar" under vintertid bara, värmen i bilen kom när jag nästan var framme vid jobbet så var kalla resor emellanåt.
Batteriet gav aldrig antydan till att vara trött eller liknande.
I snitt så hade jag kört ca 90 mil per månad när jag tröttnade på att frysa och behövde ha större bil.

Skulle inte rekommendera någon att köpa diesel som har en sådan körsträcka som jag hade. Satsa istället då på en modernare bensinare, de drar ungefär lika mycket som någon skrev tidigare.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
n_andersson
1 december 2018 · 689 Inlägg

Hade ni haft en modernare volvo disel hade ni sluppit frysa även vid korturer då dom har inbyggda diselvärmare som hjälper motorn att komma upp i arbetstemp. Då blir den varm snabbare än en bensinare om du skulle åka så korta turer att man inte vågar använda värmaren innan pga att batteriet inte skulle hinna ladda upp.

Aldrig mer frysa i en bensinare

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2018 · 17 386 Inlägg

n_andersson skrev:
Hade ni haft en modernare volvo disel hade ni sluppit frysa även vid korturer då dom har inbyggda diselvärmare som hjälper motorn att komma upp i arbetstemp. Då blir den varm snabbare än en bensinare om du skulle åka så korta turer att man inte vågar använda värmaren innan pga att batteriet inte skulle hinna ladda upp.

Aldrig mer frysa i en bensinare

Fast det blir ändå rätt många kallstarter som ställer till det för partikelfiltret den den aldrig hinner degenerera ordentligt. Dessutom drar en dieselvärmare rätt mycket ström, trots att den går på diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
n_andersson
1 december 2018 · 689 Inlägg

Ja till så korta turer som ts har är de vansinne att köra disel

torsen
1 december 2018 · 7 202 Inlägg

n_andersson skrev:
Ja till så korta turer som ts har är de vansinne att köra disel

Inte vansinne - men VÄLDIGT SPÄNNANDE!!!!!!!!!!

Acobra
1 december 2018 · 62 Inlägg

n_andersson skrev:
Ja till så korta turer som ts har är de vansinne att köra disel

Funkade finfint för mig utan några problem. så vansinne är de kanske inte men med största sannolikhet inte optimalt.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
EA84
6 april 2021 · 1 Inlägg

simlar skrev:
Kör man enbart kortkörningar (under ca3mil per resa) så är diesel inget att fundera på då det bara kommer resultera i igensotad avgasåterföring och igensatt partikelfilter vilket blir väldigt dyrt att laga.

.

Håller med! Jag har lärt mig den svåra vägen med min 2011 Golf VI 1.6 TDI . Har mest haft 5-10 minuters resa till jobbet och sen tillbaka. Vad som hände är att insprutningsventilerna (kallas även "spridare") korkar igen, en efter en. Har väl lagt ner över 40'000 kr på att byta dem. På verkstan' nämndes korta körsträckor som skälet till detta. Liknande händer INTE på en bensinbil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2021 · 13 674 Inlägg

torsen skrev:
Har ägt och kört Opel 2100 D, Land Rover Defender Td5 -04, Jeep Cherokee 2.8 CRD -06 och Land Rover Defender Td4 -09.
Aldrig  aldrig mer en dieselbil.
Har frusit nog i bilar med dieselmotor.
Måste köras 5 mil för att motorn ska bli varm och värme komma till kupén.
Så fort motorn går ner på tomgång, i t ex köer med mycket stillastående, kallanar motorn och värmen uteblir.
Såvida man inte kostar på en effektiv bränsledriven kupévärmare, typ Eberspächer eller Webasto, á bortåt 40.000:- som kommer att krångla mycket och vara ohemult dyr att serva/reparera.
Finns även stor risk att den vintertid drar ur batteriet så att motorn inte går att starta.

Tänk om - tänk bensinmotor.

åker diesel utan dieselvärmare  det är någon minut jag fryser..  skulle jag gissa så känner jag kanske värmen på mina bensinbilar 1-2min tidigare..   men på ungefär samma ställe brukar jag dra av värmen en del när jag är påväg till jobbet..    när jag åker från mitt hus så kanske jag har 600-700meter till motorvägen då börjar man känna tempraturändringen när jag kommer kanske 2km så börjar värmen komma när jag har kommit 1.5mil får jag dra av värmen för då brukar det börja bli jobbigt att sitta i bilen pga det börjar bli lite väl varmt..       skulle jag gissa så är det nog kvaliten som avgör hur varma eller kalla bilarna är..   

har man dessutom dieselvärmare så är ju aldrig bilen kall när man går ut till den.   

dom få gångerna jag kommer ihåg att koppla in motorvärmaren så har jag t-shirt värme i bilen på morgonen  aldrig några problem.     trodde jag skulle få problem första vintern med min polo utan värmare men icke sa nicke den blir varm fort nog.     jag kör 3mil enkel resa varje dag  till jobbet sen 3mil hem.  denna vintern har jag inte ens haft jacka med mig i bilen.   brukar hänga kvar på jobbet.   nemas problemas.  det är endå en liten snål diesel spis.  men vw är ju ganska smarta när man inte har dieselvärmare i bilen sitter det ett par tre glödstift som värmer upp vattnet in till kupen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2021 · 13 674 Inlägg

EA84 skrev:

simlar skrev:
Kör man enbart kortkörningar (under ca3mil per resa) så är diesel inget att fundera på då det bara kommer resultera i igensotad avgasåterföring och igensatt partikelfilter vilket blir väldigt dyrt att laga.

.

Håller med! Jag har lärt mig den svåra vägen med min 2011 Golf VI 1.6 TDI . Har mest haft 5-10 minuters resa till jobbet och sen tillbaka. Vad som hände är att insprutningsventilerna (kallas även "spridare") korkar igen, en efter en. Har väl lagt ner över 40'000 kr på att byta dem. På verkstan' nämndes korta körsträckor som skälet till detta. Liknande händer INTE på en bensinbil.

40k?   nu har du nog trillat av stegen utan hjälm..   

https://www.ebay.de/itm/4-x-Einspritzdu … %3A2334524

antar att du hade en Cayb eller cayc   samma motor men olika effekt..

spridarna sätter inte igen sig för att man kör korta sträckor.. men partikelfiltret sätter igen sig.  eftersom det inte kan göra rent sig om inte filtret når rätt tempratur.  och sen tar det en stund för att det ska hinna göras rent.       spridarproblemen på 1.6tdi beror inte på att dom sätter igen sig utan att  en fjäder i spridaren går av.   men som sagt det kostar 4000kr inte 40000kr för 4spridare..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2021 · 17 386 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Har ägt och kört Opel 2100 D, Land Rover Defender Td5 -04, Jeep Cherokee 2.8 CRD -06 och Land Rover Defender Td4 -09.
Aldrig  aldrig mer en dieselbil.
Har frusit nog i bilar med dieselmotor.
Måste köras 5 mil för att motorn ska bli varm och värme komma till kupén.
Så fort motorn går ner på tomgång, i t ex köer med mycket stillastående, kallanar motorn och värmen uteblir.
Såvida man inte kostar på en effektiv bränsledriven kupévärmare, typ Eberspächer eller Webasto, á bortåt 40.000:- som kommer att krångla mycket och vara ohemult dyr att serva/reparera.
Finns även stor risk att den vintertid drar ur batteriet så att motorn inte går att starta.

Tänk om - tänk bensinmotor.

åker diesel utan dieselvärmare  det är någon minut jag fryser.. skulle jag gissa så känner jag kanske värmen på mina bensinbilar 1-2min tidigare..   men på ungefär samma ställe brukar jag dra av värmen en del när jag är påväg till jobbet..    när jag åker från mitt hus så kanske jag har 600-700meter till motorvägen då börjar man känna tempraturändringen när jag kommer kanske 2km så börjar värmen komma när jag har kommit 1.5mil får jag dra av värmen för då brukar det börja bli jobbigt att sitta i bilen pga det börjar bli lite väl varmt..       skulle jag gissa så är det nog kvaliten som avgör hur varma eller kalla bilarna är..   

har man dessutom dieselvärmare så är ju aldrig bilen kall när man går ut till den.   

dom få gångerna jag kommer ihåg att koppla in motorvärmaren så har jag t-shirt värme i bilen på morgonen  aldrig några problem.     trodde jag skulle få problem första vintern med min polo utan värmare men icke sa nicke den blir varm fort nog.     jag kör 3mil enkel resa varje dag  till jobbet sen 3mil hem.  denna vintern har jag inte ens haft jacka med mig i bilen.   brukar hänga kvar på jobbet.   nemas problemas.  det är endå en liten snål diesel spis.  men vw är ju ganska smarta när man inte har dieselvärmare i bilen sitter det ett par tre glödstift som värmer upp vattnet in till kupen ;-)

Bilen blir alltså varm 1 minut innan du åker iväg?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2021 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:
Har ägt och kört Opel 2100 D, Land Rover Defender Td5 -04, Jeep Cherokee 2.8 CRD -06 och Land Rover Defender Td4 -09.
Aldrig  aldrig mer en dieselbil.
Har frusit nog i bilar med dieselmotor.
Måste köras 5 mil för att motorn ska bli varm och värme komma till kupén.
Så fort motorn går ner på tomgång, i t ex köer med mycket stillastående, kallanar motorn och värmen uteblir.
Såvida man inte kostar på en effektiv bränsledriven kupévärmare, typ Eberspächer eller Webasto, á bortåt 40.000:- som kommer att krångla mycket och vara ohemult dyr att serva/reparera.
Finns även stor risk att den vintertid drar ur batteriet så att motorn inte går att starta.

Tänk om - tänk bensinmotor.

åker diesel utan dieselvärmare  det är någon minut jag fryser.. skulle jag gissa så känner jag kanske värmen på mina bensinbilar 1-2min tidigare..   men på ungefär samma ställe brukar jag dra av värmen en del när jag är påväg till jobbet..    när jag åker från mitt hus så kanske jag har 600-700meter till motorvägen då börjar man känna tempraturändringen när jag kommer kanske 2km så börjar värmen komma när jag har kommit 1.5mil får jag dra av värmen för då brukar det börja bli jobbigt att sitta i bilen pga det börjar bli lite väl varmt..       skulle jag gissa så är det nog kvaliten som avgör hur varma eller kalla bilarna är..   

har man dessutom dieselvärmare så är ju aldrig bilen kall när man går ut till den.   

dom få gångerna jag kommer ihåg att koppla in motorvärmaren så har jag t-shirt värme i bilen på morgonen  aldrig några problem.     trodde jag skulle få problem första vintern med min polo utan värmare men icke sa nicke den blir varm fort nog.     jag kör 3mil enkel resa varje dag  till jobbet sen 3mil hem.  denna vintern har jag inte ens haft jacka med mig i bilen.   brukar hänga kvar på jobbet.   nemas problemas.  det är endå en liten snål diesel spis.  men vw är ju ganska smarta när man inte har dieselvärmare i bilen sitter det ett par tre glödstift som värmer upp vattnet in till kupen ;-)

Bilen blir alltså varm 1 minut innan du åker iväg?

ett par minuter betyder inte per automatik 2..   ett talesätt som inte behöver ses bokstavligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang