Köpråd: Audi A6 2.0 TDI - 14

Sgtpancake
18 mars 2019 · 1 Inlägg

Hej!

Vi var igår och kollade på en Audi 2.0 tdi automatare årsmodell 14. Den har gått 13500mil. Servad regelbundet.

Bilhandlare säger kamremsbyte 21000mil. Men när jag söker så rekommenderas kamremsbyte varje 12000mil och det är ej gjord något kamremsbyte på denna bilen.

Hur ska jag ställa mig till detta? Vad stämmer?

Sen om någon kan beskriva service intervallerna för en sådan här bil vore jag oerhört tacksam. Har letat med lupp och får inte nått säkert svar alls tycker jag. Det jag får fram är 1500 mils inspektion och en större service varje 3000. Men vad menas med en större service egentligen?

Mvh
Alexander

simlar
18 mars 2019 · 5 508 Inlägg

Euro5 Commonrail hos VW/Audi/Seat/Skoda har dom flesta 21000mil kamremsintervall, tidiga årsmodeller har 18000mil.
Detta är uppgifter från biltillverkaren som jag vet är korrekta.

Större service = inspektion med motoroljebyte.
Upp till 3000mil/2år, flexibelt serviceintervall som beror på körning. Vid mycket kallstarter/stadskörning/hård körning blir intervallet betydligt kortare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
panda666
18 mars 2019 · 4 228 Inlägg

hört att byta kamrem på audi är skitdyrt, vi snackar om kostnad på upp till 20.000kr? har ja rätt eller fel`? sen 3000mil service intervall som dom har kanske ts ska skippa, serva bilfan varje år eller högst 1000mil så slipper du problem.

it_mutt
18 mars 2019 · 10 379 Inlägg

panda666 skrev:
hört att byta kamrem på audi är skitdyrt, vi snackar om kostnad på upp till 20.000kr? har ja rätt eller fel`? sen 3000mil service intervall som dom har kanske ts ska skippa, serva bilfan varje år eller högst 1000mil så slipper du problem.

Du har fel.

Att överge långlifeintervallen har du däremot rätt om.

Senast redigerat av it_mutt (19 mars 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2019 · 7 210 Inlägg

panda666 skrev:
hört att byta kamrem på audi är skitdyrt, vi snackar om kostnad på upp till 20.000kr? har ja rätt eller fel`? sen 3000mil service intervall som dom har kanske ts ska skippa, serva bilfan varje år eller högst 1000mil så slipper du problem.

Du skriver i exakt alla köprådstrådar angående tyska bilar, allt är enligt dig skit och rasar hela tiden, det kostar dessutom multum att laga. Ofta så är dessa antaganden baserade på hörsägen eller rena gissningar, rätt tröttsamt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
19 mars 2019 · 4 228 Inlägg

SportPilot skrev:

panda666 skrev:
hört att byta kamrem på audi är skitdyrt, vi snackar om kostnad på upp till 20.000kr? har ja rätt eller fel`? sen 3000mil service intervall som dom har kanske ts ska skippa, serva bilfan varje år eller högst 1000mil så slipper du problem.

Du skriver i exakt alla köprådstrådar angående tyska bilar, allt är enligt dig skit och rasar hela tiden, det kostar dessutom multum att laga. Ofta så är dessa antaganden baserade på hörsägen eller rena gissningar, rätt tröttsamt.

vad kostar det att byta kamrem+vattenpump hos audi? säg en audi a6 2014 tdi?
är väldigt nyfiken, bekanta och vänner har sagt att det ska vara dyrt, därför dom säljer lite innan det ska bytas.

CC72
19 mars 2019 · 1 661 Inlägg

Hos en VAG-verkstad? 8-18000:-?
Ingen aning men rör sig säkert någonstans där i mellan.

Hos Bosse på hörnet som gör samma jobb lika bra, kanske 6-10000:-.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 17 345 Inlägg

Trevlig bil. De brukar faktiskt hålla rätt ok. Ha så kul med lådan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
19 mars 2019 · 4 228 Inlägg

CC72 skrev:
Hos en VAG-verkstad? 8-18000:-?
Ingen aning men rör sig säkert någonstans där i mellan.

Hos Bosse på hörnet som gör samma jobb lika bra, kanske 6-10000:-.

nej frågade specifikt vad audi tar för kamremsbyte på en audi a6 2014 tdi, inte kalle på hörnet eller jocke vid ica. och säger du upp till 18.000 så är det ganska nära min gissning på runt 20 eller hur? är det nån som har en mer exakt siffra? kamrem och vattenpump då . visst har en bekant som fixar för 5000 och en kebabtallrik men vill man lämna in en 2014 där? vill man inte ha stämpeln från audi för ett sånt jobb?

it_mutt
19 mars 2019 · 10 379 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Trevlig bil. De brukar faktiskt hålla rätt ok. Ha så kul med lådan...

Det är ju en multitroniclåda om nu inte bilen ifråga är en quattro, för då är det en stronic, dvs inte en vagdsg.

panda666 skrev:

CC72 skrev:
Hos en VAG-verkstad? 8-18000:-?
Ingen aning men rör sig säkert någonstans där i mellan.

Hos Bosse på hörnet som gör samma jobb lika bra, kanske 6-10000:-.

nej frågade specifikt vad audi tar för kamremsbyte på en audi a6 2014 tdi, inte kalle på hörnet eller jocke vid ica. och säger du upp till 18.000 så är det ganska nära min gissning på runt 20 eller hur? är det nån som har en mer exakt siffra? kamrem och vattenpump då . visst har en bekant som fixar för 5000 och en kebabtallrik men vill man lämna in en 2014 där? vill man inte ha stämpeln från audi för ett sånt jobb?

13800kr inkl. service.

Förstår inte varför du inbillar dig att det ska vara så sjukligt dyrt. En enkel rakställd diesel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
panda666
19 mars 2019 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Trevlig bil. De brukar faktiskt hålla rätt ok. Ha så kul med lådan...

Det är ju en multitroniclåda om nu inte bilen ifråga är en quattro, för då är det en stronic, dvs inte en vagdsg.

panda666 skrev:

CC72 skrev:
Hos en VAG-verkstad? 8-18000:-?
Ingen aning men rör sig säkert någonstans där i mellan.

Hos Bosse på hörnet som gör samma jobb lika bra, kanske 6-10000:-.

nej frågade specifikt vad audi tar för kamremsbyte på en audi a6 2014 tdi, inte kalle på hörnet eller jocke vid ica. och säger du upp till 18.000 så är det ganska nära min gissning på runt 20 eller hur? är det nån som har en mer exakt siffra? kamrem och vattenpump då . visst har en bekant som fixar för 5000 och en kebabtallrik men vill man lämna in en 2014 där? vill man inte ha stämpeln från audi för ett sånt jobb?

13800kr inkl. service.

Förstår inte varför du inbillar dig att det ska vara så sjukligt dyrt. En enkel rakställd diesel.

ställde bara en vanlig fråga, gäller det priset hos audi då? ingen mulle meck osv.

it_mutt
19 mars 2019 · 10 379 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Trevlig bil. De brukar faktiskt hålla rätt ok. Ha så kul med lådan...

Det är ju en multitroniclåda om nu inte bilen ifråga är en quattro, för då är det en stronic, dvs inte en vagdsg.

panda666 skrev:

nej frågade specifikt vad audi tar för kamremsbyte på en audi a6 2014 tdi, inte kalle på hörnet eller jocke vid ica. och säger du upp till 18.000 så är det ganska nära min gissning på runt 20 eller hur? är det nån som har en mer exakt siffra? kamrem och vattenpump då . visst har en bekant som fixar för 5000 och en kebabtallrik men vill man lämna in en 2014 där? vill man inte ha stämpeln från audi för ett sånt jobb?

13800kr inkl. service.

Förstår inte varför du inbillar dig att det ska vara så sjukligt dyrt. En enkel rakställd diesel.

ställde bara en vanlig fråga, gäller det priset hos audi då? ingen mulle meck osv.

Vad var det du efterfrågade i inlägget jag citerade? Där du även påpekade vad du hade frågat om tidigare?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
panda666
19 mars 2019 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Trevlig bil. De brukar faktiskt hålla rätt ok. Ha så kul med lådan...

Det är ju en multitroniclåda om nu inte bilen ifråga är en quattro, för då är det en stronic, dvs inte en vagdsg.


13800kr inkl. service.

Förstår inte varför du inbillar dig att det ska vara så sjukligt dyrt. En enkel rakställd diesel.

ställde bara en vanlig fråga, gäller det priset hos audi då? ingen mulle meck osv.

Vad var det du efterfrågade i inlägget jag citerade? Där du även påpekade vad du hade frågat om tidigare?

märkligt, läser ja runt på andra forums så skriver folk att dom betalat allt från 16-20+++ för rembyte plus service, eller rembyte+vattenpump. inte sett nånstans runt 14 inkl service. försöker inte smutskasta nån utan vart bara intressant att veta vad det skulle kosta. Men folk väljer iaf inte audi så ofta pga remmet är för dyrt att byta där, dom väljer en billigare verkstad

SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2019 · 7 210 Inlägg

Timpengen är knappast mycket högre hos VAG jämfört med Lexus. Vet inte vad för "forums" du läser, men allt som står där är ju att allt rasar hela tiden och kostar JeTtÄ mycket att laga.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2019 · 17 345 Inlägg

Äsch. Ingen DSG? Såg diskussionen framför mig smile

Då är det väl inte mycket att anmärka på? Bra servad och känns bra så ska det väl inte vara några problem med den? På tal om kamrem så ska väl även vattenpumpen bytas? Tänkte mest på att det har varit några trådar genom åren där pumpen inte blivit bytt även om så ska göras då verkstaden varit ovetande eller medvetet blåst kunden. Vet inte hur det är med denna? It-mutt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
20 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Äsch. Ingen DSG? Såg diskussionen framför mig smile

Då är det väl inte mycket att anmärka på? Bra servad och känns bra så ska det väl inte vara några problem med den? På tal om kamrem så ska väl även vattenpumpen bytas? Tänkte mest på att det har varit några trådar genom åren där pumpen inte blivit bytt även om så ska göras då verkstaden varit ovetande eller medvetet blåst kunden. Vet inte hur det är med denna? It-mutt?

känns som ren idioti att skita i att byta v-pumpen när man endå är där o river. Byter man remmen och inte v-pumpen och v-pumpen rasar efter några mil så behöver man alltså göra om jobbet och byta v-pump+rem endå igen_^^ önskar att alla hade som regel att när dom byter rem ska dom byta pumpen också. Rasar pumphelvetet på min bil nu måste ja byta båda skiten för att förra ägaren sket i att byta pumpen.

it_mutt
26 mars 2019 · 10 379 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

ställde bara en vanlig fråga, gäller det priset hos audi då? ingen mulle meck osv.

Vad var det du efterfrågade i inlägget jag citerade? Där du även påpekade vad du hade frågat om tidigare?

märkligt, läser ja runt på andra forums så skriver folk att dom betalat allt från 16-20+++ för rembyte plus service, eller rembyte+vattenpump. inte sett nånstans runt 14 inkl service. försöker inte smutskasta nån utan vart bara intressant att veta vad det skulle kosta. Men folk väljer iaf inte audi så ofta pga remmet är för dyrt att byta där, dom väljer en billigare verkstad

Det är som sagt en vanlig enkel diesel. Senaste kamremsbytet på min V6-diesel kostade, utan service, enligt kvittot 7800kr hos Audi (dock före jag blev ägare).


Hybrid_ skrev:
Äsch. Ingen DSG? Såg diskussionen framför mig smile

Då är det väl inte mycket att anmärka på? Bra servad och känns bra så ska det väl inte vara några problem med den? På tal om kamrem så ska väl även vattenpumpen bytas? Tänkte mest på att det har varit några trådar genom åren där pumpen inte blivit bytt även om så ska göras då verkstaden varit ovetande eller medvetet blåst kunden. Vet inte hur det är med denna? It-mutt?

Den ska ju "kontrolleras", men det är ren dumhet att inte byta den samtidigt. Jobbet är till stor del redan gjort, så visst, några minuters arbetstid till, lite glykol och en vattenpump. Men, att låta bli är antingen bara korkat eller förbannat snålt. Eller både och.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang