Bakaxelstuds vid inbromsning, volvo 740

hanomag
30 mars 2019 · 410 Inlägg

Hejsan!

Har ett otrevligt fenomen på min 740 när jag bromsar in kraftigt (typ efter långa rakan på mantorp eller liknande)

Bakaxeln börjar studsa okontrolerat upp och ner, enda jag kan göra för att motverka detta är att släppa efter på bromsen

Bilen har orginal bärarmar och infästningar, bussningar, gasdämpare. Momentstaget är bytt till ett ställbart med ledlager och panhard staget är justerbart och ligger i det närmaste parralelt med bakaxeln, bilen är sänkt ca 80mm och körs på Federal 595-Rsr semi slicks.

Någon som har tips/ideér på hur jag ska komma förbi detta problem, har suttit och läst timvis på diverse forum men får ingen klarhet, hjulstudset blir såpass kraftigt så det känns som att bakaxeln ska lämna bilen...

Delar som ligger hemma och väntar på att monteras är bc racing coilovers med hjälpfjäder samt superpro bussningar till bärarmar och polyamid lagerskålar till överfallen på bakaxel.

Mvh

Copyright @ Rybbs Production
Marlboroman
30 mars 2019 · 8 233 Inlägg

Du har justerat momentstaget så du har en vettig kardanvinkel? Original stötdämpare kan mycket väl vara en av bovarna i dramat också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hanomag
31 mars 2019 · 410 Inlägg

Hejsan !

Ja men dock tror ja vinkeln ändras mycket under belastning pga de dåliga bussningarna som satt i.

Copyright @ Rybbs Production
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang