Bromsar som ligger på

Krisse87
4 juni · 2 Inlägg
#1

Hej.
Ber om ursäkt i förväg väg om det är otydligt skrivet men vet inte hur jag ska beskriva mitt problem på bästa sätt.

Har stött på problem med min bil, en Volvo C30.  - 08.

Fick för ett litet tag sedan ett skrapande ljud i bilen under färd och tyckte det kom ifrån höger fram, hjulhus.
Det jag fann vid en noggrannare kontroll var att båda skivorna fram gått riktigt varma och att beläggen tagit stryk så har nu bytt skivor och belägg fram.
Med helt nya skivor och belägg har jag problemet att bromsarna ligger åt lite grann på båda framhjulen så skivorna går varma och samma ljud hörs inne i bilen när man kör (samma fenomen som med de gamla skivorna och beläggen).
Jag har rengjort glidytor för beläggen och smort in glidpinnarna, köpt och bytt bromsslangarna och även bytt oket höger fram då jag tyckte det kärvade lite.
Vad mer kan orsaka att bromsarna fortfarande ligger på så pass mycket att det blir missljud och att de nya skivorna blir varma?
Har själv slut på idéer nu efter att idag gjort kontrollen med nya bromsslangar för att se att de släpper tillbaka trycker ifrån oket vilket de verkar göra då det bara droppar lite ifrån luftningsnippeln när man släppt på bromsen och öppnar luftningen.

Tacksam för hjälp, Mvh Christoffer

kvisten91
5 juni · 2 Inlägg
#2

Bromsok som är dåligt, Glidpinna som oket glider på kanske har fastnat

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 juni · 3 388 Inlägg
#3

Även beläggens kant/ utsidor bör man fetta in..

Krisse87
5 juni · 2 Inlägg
#4

Ja glidpinnarna är väl insmorda och oket glider smidigt på dem. Kan absolut testa och lägga lite fett på glidytan på beläggen så de inte är de som kärvar när de ska glida i sadeln eller vad hållaren heter.

jaka54
5 juni · 3 020 Inlägg
#5

Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Bromskolvarna löper antagligen inte lätt vilket beror på att det har rostat i bromsokscylindern, vilket fått till följd att kolven/kolvarna inte släpper greppet om bromsklossen.
-Så kolla att kolvarna släpper taget om bromsbeläggen! Du gör det genom att hissa upp bilen och snurra på framhjulen, ett hjul i taget. Hjulen ska snurra lätt utan minsta motstånd eller ljud.
Gör de inte det byt bromsok! Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

Senast redigerat av jaka54 (5 juni )

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 juni · 3 388 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

DET blir bannemig inte billigt!
En mekis jag känner påstår att det är överdrivet att byta ofta..
Man blir ju inte riktigt klok på vem man ska tro..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni · 11 846 Inlägg
#7

Bromsvätskan håller 2-3 år men de flesta kör längre än så. Det är kokpunkten i den som sänks med tiden då den drar åt sig fukt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
M123
5 juni · 586 Inlägg
#8

insidan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

DET blir bannemig inte billigt!
En mekis jag känner påstår att det är överdrivet att byta ofta..
Man blir ju inte riktigt klok på vem man ska tro..

Blev osökt att tänka på Thomas Di Leva och låten Vem ska jag tro på?

Allt faller på hur bilen användas och förvaras. Tex varmgarage och kall bil lär ge mer möjlighet att få kondens, hårt körande med glödheta bromsar gör kaos av den osv.
Ja det hela säger sig självt utan att jag behöver gnägga på men iaf...

Omöjligt egentligen att bara säga att såhär länge håller en bromsvätska.
För att se om den är förbrukad så är bästa sätt att testa den, helt plötsligt har man svart på vitt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
jaka54
5 juni · 3 020 Inlägg
#9

Hej!
Det är klart att bromsvätska håller i åratal... men den drar åt sig fukt så att byta då och då (vad det nu betyder) är att rekommendera. Dyrt!? I liter bromsvätska är inte speciellt dyrt. Dyrt är det emellertid att byta bromok på grund av att kolvar rostat.
För attvara på den säkra sidan brukar jag byta var eller vartannat år. Man ser en klar skillnad på gammal (något eller några år) bromsvätska och ny.

caromania Forummoderator
6 juni · 7 838 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Det är klart att bromsvätska håller i åratal... men den drar åt sig fukt så att byta då och då (vad det nu betyder) är att rekommendera. Dyrt!? I liter bromsvätska är inte speciellt dyrt. Dyrt är det emellertid att byta bromok på grund av att kolvar rostat.
För attvara på den säkra sidan brukar jag byta var eller vartannat år. Man ser en klar skillnad på gammal (något eller några år) bromsvätska och ny.

Nja. Nej. Hmm.

Jag vet att du förespråkar att man ska byta bromsvätska oftare än det står i serviceschemat men det är ärligt talat helt bortkastat och onödigt. Som att bara lasta en hiss med 50kg fast det står ”max 500kg” på skylten.

Bromskolvar fastnar framförallt för att bilen står still. Om kolvarna börjar ge anliggande broms så går det att massera upp kolvarna ganska enkelt. Om oket behöver bytas beror det inte på att man slarvat lite med byte av bromsvätska. Om oket behöver bytas kan man då renovera det men det skulle jag påstå ALDRIG beror på att bromsvätskan inte är bytt, utan att bilen just stått still.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
6 juni · 3 195 Inlägg
#11

Bromsvätskebyte kan orsaka stor skada, om man gör det på fel sätt.
Bytet bör ske genom sugmetoden - inte medelst pumpmetoden.
I alla fall inte på bilar som är några år gamla.
Eftersom kolven i huvudbromscylindern rört sig inom samma sträcka i loppet kan där ha uppstått en vändkant.
Om man med pumpmetoden upprepade gånger trampat kolven i cylindern i botten = över vändkanten - kan man med stor sannolikhet skada kolvpackningens tätande läpp.
Efter relativt kort tid kan bromspedalen "gå i botten" om man har otur.

Ivel
6 juni · 178 Inlägg
#12

Köpte du billiga eftermarknadsbelägg?
Inte sällan är det lite si och så med passformen vilket kan innebära att dom kärvar i bromsoket. Men å andra sidan fanns problemet innan byte av belägg och skivor så det är förmodligen något annat problem.
Hissa upp bilen fram, använd pallbockar, känn på hjulet om det går tungt att rotera. Rullar det lätt, med visst motstånd såklart eftersom bilen är framhjulsdriven, pressa ned bromsen och rotera igen, efter ett-två varv ska hjulet rotera lika lätt som innan. Är det mer tungroterat så ligger bromsen på är det lika lätt att rotera sätter jag en slant på att det är, som så ofta på den plattformen, defekta hjullager.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 juni · 1 455 Inlägg
#13

Om det byggs tryck på bromsarna utan att Du använder pedalen och dessutom med (minst) 1 nytt ok, skulle jag kika på huvudbromscylindern. Ett internt läckage nånstans där kan göra att den börjar bygga tryck, utan att Du använder bromspedalen.

Senast redigerat av Cuefa (6 juni )

Autopilot: På.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang