Växel hoppar ur bmw e39

sebbe_j
4 juli · 181 Inlägg

Ivel skrev:

sebbe_j skrev:

M123 skrev:

sebbe_j skrev:
Så vad tror ni att de rör sig om??

9 av 10 som skriver här på forumet lägger timmar på att vänta på rätta svaret  som är mer passande deras personligtstyp och sällan nöjer sig med de svar som ges utan försöker hitta någon alternativ verklighet så dom slipper göra något själv åt saken.

I 9 av dessa 10 fallen hade en egen undersökning av problemet varit hjälpligt.

Nu säger jag inte att du faller under dessa 9 men jag skrev ett svar.
Du svarade inte tillbaka som att mitt svar var nonsens och nu fortsätter du leta fel.
Har du ens kollat upp om det finns någon substans i det jag skrev?

Ivel skrev:

E39 vad?
Hoppar den ur vid vanlig körning jämn fart på 3an eller är det vid acceleration, motorbroms?
5vxl?
6vxl?
Är växeln trög att lägga i?
Är spaken sladdrig?

Det är vid vanlig körning och ibland vid acc. Det är enbart 3e växeln. Nej växel går lätt at lägga i och spaken är inte speciellt sladdrig.

Det är väldigt svårt att försöka hjälpa dig när du konsekvent låter bli att svara på vissa av de frågor jag och andra i forumet ställt. Önskar dig fortsatt lycka till med felsökningen.

Ja en e39 523i om modellen nu skulle ha så stor spela roll?  Vad är det du inte tycker jag svarar på??

Seb
Lockwood
4 juli · 302 Inlägg

Vilken färg har bilen? Är det en import? Har den kebab-fläckar på sätena? Ja det är väldigt relevanta frågor. Eller inte. Jag håller med, det är rätt ointressant vilken exakt model det är, en manuell E39 lär ha väldigt liknande växellådor oavsett om det är en 520i eller 530i. Som jag sagt, lägg varken pengar eller tid på detta. Lev med det. Det kommer hålla länge. Kan man lite om bilar så vet man att växlar som hoppar ur beror ofta att något är slitet inne i lådan, men det kan finnas undantag så klart. I fallet med BMW vågar jag nästa lova att det är något inne i lådan då mekaniken mellan låda och spak är i form av "stänger" och inte vajrar. Bilar med vajrar brukar vara mer justeringsbenägna rent allmänt.

Senast redigerat av Lockwood (4 juli )

Ivel
4 juli · 533 Inlägg

sebbe_j skrev:

Ivel skrev:

sebbe_j skrev:

M123 skrev:

sebbe_j skrev:
Så vad tror ni att de rör sig om??

9 av 10 som skriver här på forumet lägger timmar på att vänta på rätta svaret  som är mer passande deras personligtstyp och sällan nöjer sig med de svar som ges utan försöker hitta någon alternativ verklighet så dom slipper göra något själv åt saken.

I 9 av dessa 10 fallen hade en egen undersökning av problemet varit hjälpligt.

Nu säger jag inte att du faller under dessa 9 men jag skrev ett svar.
Du svarade inte tillbaka som att mitt svar var nonsens och nu fortsätter du leta fel.
Har du ens kollat upp om det finns någon substans i det jag skrev?

Det är vid vanlig körning och ibland vid acc. Det är enbart 3e växeln. Nej växel går lätt at lägga i och spaken är inte speciellt sladdrig.

Det är väldigt svårt att försöka hjälpa dig när du konsekvent låter bli att svara på vissa av de frågor jag och andra i forumet ställt. Önskar dig fortsatt lycka till med felsökningen.

Ja en e39 523i om modellen nu skulle ha så stor spela roll?  Vad är det du inte tycker jag svarar på??

Självklart spelar det stor roll vilken växellåda du har då olika lådor kan ha olika konstruktioner gällande spakställ och innehåll samt erkänt kända svaga punkter.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
4 juli · 533 Inlägg

Lockwood skrev:
Vilken färg har bilen? Är det en import? Har den kebab-fläckar på sätena? Ja det är väldigt relevanta frågor. Eller inte. Jag håller med, det är rätt ointressant vilken exakt model det är, en manuell E39 lär ha väldigt liknande växellådor oavsett om det är en 520i eller 530i. Som jag sagt, lägg varken pengar eller tid på detta. Lev med det. Det kommer hålla länge. Kan man lite om bilar så vet man att växlar som hoppar ur beror ofta att något är slitet inne i lådan, men det kan finnas undantag så klart. I fallet med BMW vågar jag nästa lova att det är något inne i lådan då mekaniken mellan låda och spak är i form av "stänger" och inte vajrar. Bilar med vajrar brukar vara mer justeringsbenägna rent allmänt.

Du ska inte "våga lova" sådant du uppenbart inte riktigt har koll på tycker jag. Att förlöjliga gör din okunskap än tydligare.

Det finns olika tillverkare av växellådor till BMW e39 med olika konstruktioner och svagheter.
Utan att veta vilken modell det är blir det endast generella usla killgissningar om var problemet är istället för att kunna sikta in sig på kända bekymmer beroende på växellåda.
Lycka till.

Lockwood
4 juli · 302 Inlägg

Nej. Samtliga manuella E39 har samma konstruktion vad gäller spakställ. Det som skiljer är enkelt förklarat längden på delarna då olika växellådor har ofta olika längd. Man bör läsa på specifikt om E39 innan man man far med gissningar, gissar man skall det framgå med tydlighet. Jag gissar inte om spakstället. Felet i detta fall är högst sannolikt ett internt fel i lådan, vilket däremot är en "gissning". De manuella lådorna till E39 är antingen Getrag (6 växlade främst) eller ZF (5 växlade).

Ivel
4 juli · 533 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej. Samtliga manuella E39 har samma konstruktion vad gäller spakställ. Det som skiljer är enkelt förklarat längden på delarna då olika växellådor har ofta olika längd. Man bör läsa på specifikt om E39 innan man man far med gissningar, gissar man skall det framgå med tydlighet. Jag gissar inte om spakstället. Felet i detta fall är högst sannolikt ett internt fel i lådan, vilket däremot är en "gissning". De manuella lådorna till E39 är antingen Getrag (6 växlade främst) eller ZF (5 växlade).

Om du läser igen så specificerar jag inte ditt gissande till spakställ utan att det blir ett generellt gissande då vi får gissa oss till vilken växellåda TS har i sin bil.
Olika tillverkare av växellådor som jag skrev och de har olika konstruktion och svagheter.

Med kunskap om vilken växellåda är det givetvis enklare för oss att ge mer kvalificerade tips till TS, det måste du väl ändå hålla med om?

Lockwood
4 juli · 302 Inlägg

Man kan använda google o finner då att 6 växlade är Getrag medans 5 växlade är ZF. Det är inte svårt.
Jag är fast övertygad om att det är ett internt växellådsfel i form av något (en gaffel) som är böjt(d) eller slitet(n), sånt som kan komma med mil och år, tex pga dåliga växlingar och annat.

M123
4 juli · 733 Inlägg

Lockwood skrev:
Man kan använda google o finner då att 6 växlade är Getrag medans 5 växlade är ZF. Det är inte svårt.
Jag är fast övertygad om att det är ett internt växellådsfel i form av något (en gaffel) som är böjt(d) eller slitet(n), sånt som kan komma med mil och år, tex pga dåliga växlingar och annat.

Är mycket möjligt att lådan kan vara "en gaffel kort" men av egen erfarenhet har vid flera tillfällen på olika bilar yttre omständigheter varit orsaken.
Oavsett, skulle lådan vara "en gaffel kort" så kan man bara dra paralleller till videon och vilken katastrof det kan innebära. Det roliga kan ta slut väldigt fort m.a.o

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ivel
4 juli · 533 Inlägg

Lockwood skrev:

Jag har inte påstått att det är svårt, däremot är inte ens det någon information som vi fick initialt.
Jag efterlyser ett formulär som måste fyllas i gällande felsökningshjälp där
Märke
Modell
Man/aut
Årsmodell och ev modellkod
ska fyllas i, annars uteblir postningen.
Det är så inutahelvete tröttsamt att behöva tjata sig till adekvat information av den som söker hjälp, äh förresten jag struntar hädanefter hjälpa till om inte TS efter frågan klarar av att ange dessa ting.

Till frågan om lådan, jag har också några tankar och idéer om vad det kan vara, nu när jag vet vilken bil och växellåda som det gäller.
Däremot så lämnar jag tråden istället av den jävla tjurskallighet.

uhlin
4 juli · 1 235 Inlägg

Lockwood skrev:

Jag håller med på ett fel inuti lådan som nån gaffel, nåt lager så axeln till treans drev rör sig.

Svarte_Orm
4 juli · 2 109 Inlägg

Lockwood skrev:

Håller med dig helt och fullt men vill tillägga att man inte ens behöver läsa på om E39 specifikt, det räcker att man grejat med vilken manuell BMW som helst. Spakstället har samma konstruktion sedan åtminstone 70-talet och fram till idag, det skiljer sig bara i detaljer. Och även om lederna eller kulan brukar bli slitna så får det inte växlarna att hoppa ur, det gör bara spaken lite sladdrig och växellägena diffusa.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt