Skoda Octavia 7-växlade DSG-automatlåda

Saliciouscrumbs
17 juli 2019 · 7 Inlägg

Letar efter en ny bil och har snöat in mig på Skoda Octavia årsmodell 2016 eller 2017. När jag har googlat lite om bilen har jag läst om att den 7-växlade DSG-automatlådan är eller har varit dålig.

När jag pratade med en säljare på Skoda Malmö sa han att det var gamla modeller, cirka 2011-2013 och mest taxibilar som hade detta problem och att det ska vara fixat med de senare årsmodellerna.  Stämmer detta eller var det skitsnack från hans sida? Har man från biltillverkarens sida försökt lösa problemet?

Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Ooooooooh.....

Den här tråden kommer få SÅÅÅÅÅÅ mycket flak, detta är folks favorit-ämne...

Först o främst; Vilken motor är Du intresserad av?

De mindre motorerna har den vidareutvecklade versionen av de gamla problematiska DSG-lådorna.
De större motorerna har fram till 2018 den 6-stegade våtlamellkopplingen som tål betydligt mer stryk.

Från årsmodell 2018 och framåt (finns en gräns, något oklar på vilken månad) har de större motorerna i Octavian den nyare DQ381 7-stegade våtlamellkopplingen. Jag har själv en sådan låda i min bil. Den är uttagen 1a Mars 2018 och har i dagsläget snurrat strax över 8800 mil, inkl. en del tunga släp och inspirerad körning.
Jag kan inte påstå att jag tycker lådan beter sig annorlunda nu än den gjorde när bilen var ny.

För o göra en lång historia kort, de nya lådorna är tåligare, men alla de små motorerna (under 2.0TDI/1.8TSI) har torrlamellkoppling och dessa tål helt enkelt inte lika mycket stryk.

Var ligger din budget och vad är du ute efter?
Min rekommendation är att satsa på de större motorerna. Dels för att du får den tåligaste versionen av de växellådor som finns tillgängliga, dels för att de går bättre och är roligare att köra smile

Edit: Typo's

Senast redigerat av Cuefa (17 juli 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Saliciouscrumbs
18 juli 2019 · 7 Inlägg

Min budget är 150-180 000 kronor.

Motorerna som jag är intresserad av är 1.0 TSI (sitter i årsmodell 2017) och 1.2 (årsmodell 2016). Dessa är såklart inte de stora motorerna.

Om jag förstår dig rätt finns det lägre risk för problem med växellådorna på de större motorerna oavsett om bilen är tillverkad innan eller efter 2018? Det är våtlamellkoppling oavsett årsmodell?

Annat gäller bilarna som har mindre motor och att de som sitter i årsmodell 2017 har växellådor med torrlamellkoppling? Även om dessa är en vidareutveckling av problemlådorna så har dessa fortfarande  en högre felfrekvens än vad som är brukligt om man ska jämföra dem med andra växellådor från andra biltillverkare?

Är det motorer från och med storlek 1.8 som har våtlamellkoppling?

Jag riktade in mig på Octavias mindre motorer eftersom jag ville ha låg skatt och låg bränsleförbrukning. Jag kör en Volvo med T5 och turbo just nu och känner att jag inte längre vill/behöver en stark motor på samma sätt som tidigare.

Senast redigerat av Saliciouscrumbs (18 juli 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Saliciouscrumbs skrev:
Min budget är 150-180 000 kronor.

Motorerna som jag är intresserad av är 1.0 TSI (sitter i årsmodell 2017) och 1.2 (årsmodell 2016). Dessa är såklart inte de stora motorerna.

Om jag förstår dig rätt finns det lägre risk för problem med växellådorna på de större motorerna oavsett om bilen är tillverkad innan eller efter 2018? Det är våtlamellkoppling oavsett årsmodell?

Annat gäller bilarna som har mindre motor och att de som sitter i årsmodell 2017 har växellådor med torrlamellkoppling? Även om dessa är en vidareutveckling av problemlådorna så har dessa fortfarande  en högre felfrekvens än vad som är brukligt om man ska jämföra dem med andra växellådor från andra biltillverkare?

Är det motorer från och med storlek 1.8 som har våtlamellkoppling?

Jag riktade in mig på Octavias mindre motorer eftersom jag ville ha låg skatt och låg bränsleförbrukning. Jag kör en Volvo med T5 och turbo just nu och känner att jag inte längre vill/behöver en stark motor på samma sätt som tidigare.

Allt under 1.8l har torrlamell, det är korrekt.
Även de äldre större motorerna har rätt pålitliga våtlamell-lådor, de 6-stegade håller bra om man kör som folk och inte misshandlar dem.
Men kort sagt, ju nyare bil desto bättre växellådor.

Hittills har vi haft väldigt lite problem med torrlamell-lådorna på bilar av 2018 års modell och nyare.
Det kan o andra sidan ha o göra med att dessa bilar som regel inte hunnit gå lika många mil som en 2016 t.ex.

Om du vill kapa kostnader skulle jag utan att tveka kolla på t.ex en 2.0TDI 150hk.
Det är ingen racebil på något sätt men du törs göra en omkörning utan att se ditt liv passera revy och den har en mer än acceptabel förbrukning.
Dessutom har de en väldigt snäll skatt. En vanlig Octavia Combi med 2.0TDI och DSG har en skatt på ca 1311kr/år.

Min har ju den 7-stegade lådan, med haldex 4wd.
Mitt snitt hittills ligger på 0,54l/mil så nog går de snålt allt.
Står du ut med framhjulsdrift hamnar du ännu bättre till.

Du kan ju kika på den här länken så ser du hur min förbrukning brukar se ut.

Jag kan å det varmaste rekommendera Octavian då du får mycket utrustning och utrymme för förhållandevis lite pengar.

denna t.ex ligger ju rätt bra gällande pris, drivlina och utrustning.

Senast redigerat av Cuefa (18 juli 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Saliciouscrumbs
18 juli 2019 · 7 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag kan å det varmaste rekommendera Octavian då du får mycket utrustning och utrymme för förhållandevis lite pengar.

denna t.ex ligger ju rätt bra gällande pris, drivlina och utrustning.

Jo, den bilen ser väldigt bra ut. Alla specifikationer stämmer överens och den bilen hade jag definitivt tagit en närmre titt på och provkört om det inte vore så att den finns i Täby och är en diesel. Sambon köpte nyss en V40 (diesel) som pendlarbil och den passar henne eftersom hon kör mycket längre sträckor. 

Jag kör oftare och korta sträckor på vardagarna. Enda gångerna där sträckorna blir lite längre är kanske på helgerna om familjen ska på utflykt. En diesel-bil passar inte mig, samtidigt behöver vi en familjebil. Nu när jag behöver köpa en "ny" bil och tittar på årsmodeller 2014-2017 stör jag mig lite på att hela Sverige måste ha fått diesel-fnatt runt de årtalen. Utbudet på dieselbilar är väldigt mycket större än bensinbilar  - speciellt är det så om man tittar på Mazda 6, Skoda Superb eller Volvo V70. Jag fastnade för Octavian för att man får mycket för pengarna, baggageutrymmet är riktigt stort och att kostnaderna hålls nere. Samtidigt vill jag inte åka på en dyr reparation.

Jag får ha is i magen och vänta på rätt bil. Mycket måste stämma så jag tror inte jag ser den i första taget.

Den måste finnas i Skåne.
Under 8-9 000 mil.
Minst 1.8 TSI.
Årsmodell 2016-2017.
Automatare.
Kombi.

Senast redigerat av Saliciouscrumbs (18 juli 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Ja då blir det värre.
Just avstånd tror jag du får pruta lite på för att hitta en bil som motsvarar ens förväntningar OCH som står i rätt kommun, län eller ens landsända är tamejtusan inte lätt!

Men som Du säger, ha is i magen. Det kommer en bil som passar bra in så småningom smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
spillolja
18 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Blir inte en 1.0 eller 1.2 liters motor i det minsta laget för en Octavia ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Saliciouscrumbs skrev:
Letar efter en ny bil och har snöat in mig på Skoda Octavia årsmodell 2016 eller 2017. När jag har googlat lite om bilen har jag läst om att den 7-växlade DSG-automatlådan är eller har varit dålig.

När jag pratade med en säljare på Skoda Malmö sa han att det var gamla modeller, cirka 2011-2013 och mest taxibilar som hade detta problem och att det ska vara fixat med de senare årsmodellerna.  Stämmer detta eller var det skitsnack från hans sida? Har man från biltillverkarens sida försökt lösa problemet?

Det var enligt min åsikt rent skitsnack.
Problemen kvarstår även hos nyare dsg-växellådor och inte enbart hos den klenare sjuväxlade.
Tillverkaren har försökt lösa problemen, hur det gått vet ägarna om några år när bilarna rullat 5-6000 mil, eller mindre för vissa.
En forumsmedlem hade en Skoda Rapid där dsg lämnade in efter 600mil eller så, jag vill minnas det var en 2016?
Som det initialt skrevs finns det många åsikter gällande vag och deras produkter, det finns fyra "läger"
1. De som älskar sina vag då dom inte krånglar eller dom menar att krångel får man räkna med.
2. De finns de som ägt flertalet av koncernens produkter och efter detta vill råda andra att köpa något annat.
3. De som ägt en produkt och blivit missnöjda.
4. De som inte ägt någon produkt alls men är läskunniga och kan tillgodogöra sig vad fackpressen, dagspressen skriver.

Min moraliska kompass gör att jag inte köper en produkt som en koncern som gärna förgiftar makaker (ihop med två andra tyska biltillverkare) eller använder sig av manipulerad laboratoriemjukvara för att fuska igenom sina produkter, flertalet gånger dessutom. Min känsla för ekonomi gör att jag köper andra bilar som statistiskt sett kan påvisas fungera bättre, läs mer ekonomiskt och driftsäkert.
Vilket läger tillhör då jag kanske TS undrar, läger två då jag ägt en stor mängd bilar från fem av koncernens märken och få har fungerat tillfredsställande, den Toledo -97 1.8 90hk fungerade bra förutom att av luktade död fisk men det var nog snarare tidigare ägarens negligerande av service som var orsaken. Någon 112 limousin från sextiotalet har också fungerat som väntat när den var trettio år gammal.
Nyare bilar då? Jag har ägt och kört produkter som varit allt från spritt nya till något år gamla och återigen mycket problem,  med kamkedjor, dsg, rost, elfel, kompressorhaveri, turbohaveri, knirrande stolar, hängande dörrar osv osv.

Det är mina erfarenheter och tankar om VAG och jag vet att det går stick i stäv med många andras, du gör i slutänden precis sim du vill och jag hoppas att jag inte kan komma med ett "Vad var det jag skrev" utan om du köper en skolåda att den givetvis fungerar och du blir nöjd.

*TEXT RADERAD*

Jag håller mig från att starta en argumentation i denna tråd då vi haft så många andra sådana trådar.
Jag får basera mina åsikter på mina erfarenheter istället och som sagts går ju min Octavia problemfritt trots 8800 mil med DSG.

@Spillolja: Ett tips är faktiskt att provköra en Octavia med 1.0TSI motor.
Du kommer bli förvånad! Kanske inte förtjusad, men garanterat förvånad smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
spillolja
18 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Är det någon som kört en VW Golf eller Octavia med 1.0 Tsi ?  hur är de med varvtal ?  Förbrukning vid motorvägskörning i ca 120Km/t ?    jag har fått för mig att mindre motorer passar bra i stadstrafik där man inte kommer upp i mer än ca 70-80Km/t, medans en större på ca 14.-1.8 liter är bäst vid körning på motorväg/utomsockens resor, alltig är relativt,  men en 1.0Tsi/90hk är mer en väl lagom maskin i tex. VW Up

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
18 juli 2019 · 4 228 Inlägg

Har provkört på jobbet vw modeller fram till 2016 med dsg rassel, passat, caddy och transporter av 2015-2016 modeller med rasslande dsg. Vad är det som låter mekatroniken eller nått? har inte hunnit se en riktigt rasad dsg än men dom flesta felen är att dom rasslar som tusan. Om ja gillar nån modell från vw är just nu Arteon eller vad den nu heter^^ tycker den är apsnygg men vågar inte chansa pga hur dåligt dsg är osv. Vill jag ha tyskt igen kommer jag välja antingen bmw eller benz;)

Cuefa Ain't no place like home...
19 juli 2019 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
Har provkört på jobbet vw modeller fram till 2016 med dsg rassel, passat, caddy och transporter av 2015-2016 modeller med rasslande dsg. Vad är det som låter mekatroniken eller nått? har inte hunnit se en riktigt rasad dsg än men dom flesta felen är att dom rasslar som tusan. Om ja gillar nån modell från vw är just nu Arteon eller vad den nu heter^^ tycker den är apsnygg men vågar inte chansa pga hur dåligt dsg är osv. Vill jag ha tyskt igen kommer jag välja antingen bmw eller benz;)

Om det rasslar är det förhållandevis vanligt att detta beror på svänghjulet. Dessa är av dubbelmasse-typ för att minimera vibrationer, men det leder till det omvända om de slits ut, vilket de gör.

Och ja, Arteon e både snygg och (iaf med 272hk bensinmotorn som jag fick prova) riktigt rolig o pigg att köra! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lockwood
19 juli 2019 · 394 Inlägg

Att VAG bilar går sönder är lika säkert som att Trump är president i USA, hur otrevligt det än kan vara. Men däremot är frekvensen inte den som man vill ge sken av på detta forum, vi kan kalla det för "Fake news".

spillolja
19 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Jag har lite planer på att byta bil, den nuvarande kvalitetsbilen VW Golf jag har haft i ca 6-7 år,  är snart uppe 17.000mil  (15.000 körda av mig)  men inte just nu men kanske om ca 2-3 år, anledningen till att jag inte vill ha en nyare VW Golf är: ingen riktig tändningsnyckel samt elektrisk parkeringsbroms, jag har sneglat lite på Renault Megane i enklaste utförandet med TCe 100 eller 115 spis som har direktinsprutning, den är i storleksklass som Golfen samt har mekanisk parkeringsbroms samt vanligt bilnyckel (dom mer välrustade modellerna som Zen och Bose har bara en plastbit till nyckel och går bort)  Men jag är dock orolig att Reanult inte kvalitetsmässigt når upp till VW, drivlinorna i Renault ska vad jag förstått har en låg felfrekvens

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
19 juli 2019 · 4 628 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har lite planer på att byta bil, den nuvarande kvalitetsbilen VW Golf jag har haft i ca 6-7 år,  är snart uppe 17.000mil  (15.000 körda av mig)  men inte just nu men kanske om ca 2-3 år, anledningen till att jag inte vill ha en nyare VW Golf är: ingen riktig tändningsnyckel samt elektrisk parkeringsbroms, jag har sneglat lite på Renault Megane i enklaste utförandet med TCe 100 eller 115 spis som har direktinsprutning, den är i storleksklass som Golfen samt har mekanisk parkeringsbroms samt vanligt bilnyckel (dom mer välrustade modellerna som Zen och Bose har bara en plastbit till nyckel och går bort)  Men jag är dock orolig att Reanult inte kvalitetsmässigt når upp till VW, drivlinorna i Renault ska vad jag förstått har en låg felfrekvens

Om du funderar på en Golf, har du kollat på Octavian då?
Den har ju både vanlig nyckel samt mekanisk handbroms (det senare var väldigt uppskattat i vintras big_smile)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
spillolja
19 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Nej  inte någon Skoda, inte heller någon motor under ca1300-1400cc, möjligen en lågmilad Golf Tsi  2011-2012 om man nu snubblar över en sådan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2019 · 17 345 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har lite planer på att byta bil, den nuvarande kvalitetsbilen VW Golf jag har haft i ca 6-7 år,  är snart uppe 17.000mil  (15.000 körda av mig)  men inte just nu men kanske om ca 2-3 år, anledningen till att jag inte vill ha en nyare VW Golf är: ingen riktig tändningsnyckel samt elektrisk parkeringsbroms, jag har sneglat lite på Renault Megane i enklaste utförandet med TCe 100 eller 115 spis som har direktinsprutning, den är i storleksklass som Golfen samt har mekanisk parkeringsbroms samt vanligt bilnyckel (dom mer välrustade modellerna som Zen och Bose har bara en plastbit till nyckel och går bort)  Men jag är dock orolig att Reanult inte kvalitetsmässigt når upp till VW, drivlinorna i Renault ska vad jag förstått har en låg felfrekvens

Beträffande nyckeln har den samma funktion som plastbiten. den ger signal till bilen om att sätta på tändningen och sedan ger den signal om att motorn ska startas. Hade inte hakat upp mig på den biten.

Utgår från att motorerna är samma som i Nissan och de har rätt dåligt bottendrag och behöver rejält med varv för att få fart på bilen. Prova ordentligt först!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Beträffande nyckeln har den samma funktion som plastbiten. den ger signal till bilen om att sätta på tändningen och sedan ger den signal om att motorn ska startas. Hade inte hakat upp mig på den biten.

Utgår från att motorerna är samma som i Nissan och de har rätt dåligt bottendrag och behöver rejält med varv för att få fart på bilen. Prova ordentligt först!

Visevärden ringde mig sent i går-kväll, han skulle köra in sin SAAB 9-3 i garaget men plastbiten till nyckel  gick inte att vrida om, så han ringde mig igen idag på morgonen, för evt. felkodsutläsning som inte kunde göras pga. av ingen tändning på, visevärden som inte särskilt mekbenägen anlitade bärgare till verkstad  mer info om det jag tror är felet: http://selfmade.nu/fixa-sjalv-saab-9-3-med-rattlasfel/
nyckeln passar av natuliga skäl inte i dörrens låskolv, jag vill ha en riktig bilnyckel att vrida om smile

jag förväntar mig inte något fartvidunder, särkilt med 100 gnäggaren på 1,2 liter  då den åsså väger mer än en Golf VI, men prvkörning sker natruligtvis i ondinare ordning  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Saliciouscrumbs
22 juli 2019 · 7 Inlägg

Vet någon vad det på ett ungefär skulle kosta om problemet med dsg-lådan skulle uppstå?

panda666
22 juli 2019 · 4 228 Inlägg

Saliciouscrumbs skrev:
Vet någon vad det på ett ungefär skulle kosta om problemet med dsg-lådan skulle uppstå?

väldigt olika vad folk säger, men ja skulle gissa på minst 15-25 tusen. Sen såklart vilken verkstad du väljer, Väljer du vw blir det säkert sktidyrt.

spillolja
22 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Man kan dela up en DSG på flera delar:
dubbelmassesvänghjul
koppling
själva växellådan samt dess mekatronik

ofta går det att reparera delarna vart för sig  och ett sök på ebay är att föredra om man behöver delar
det finns firmor som renoverar mekatronikenheter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang