Däckdimension på vinterdäck

TS1997
4 oktober 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har en BMW 523i E39 som jag har tänkt skaffa vinterdäck till. Den har m-sport fälgarna (style 66) som kan ses på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-2e490de6072027111308d5f2a66b3113.jpg

Baserat på vad jag kan hitta online så ska dessa vara 8” breda fram och 9” breda bak. Det sitter för tillfället 235 /40R17 fram och 255/40R17 bak om jag minns rätt. Min plan var att skaffa https://www.bythjul.com/dack/michelin/m … xicenorth4 men dessa finns inte i de dimensioner som det är på bilen nu. Min fråga är nu dels om det är ett bra däckval samt vilka dimensioner jag borde välja för att det ska passa på bilen utan att ligga emot något och utan att vara för små så de lossnar från fälgen?

Detta är min första bil så jag har inte lärt mig vad som fungerar och inte baserat på fälgstorlekarna ännu hmm

Tack på förhand!
Timmy

Utmarks-Loke
4 oktober 2019 · 5 836 Inlägg

Gå in på transportstyrelsens hemsida och skriv in ditt regnummer:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Klicka på Tekniska data och sedan Axlar och hjul, så ser du vilken hjuldimension bilen var gjord för. Jag kollade på en annan 523i E39 och på den stod det 205/65-R15. Det du borde göra är att köpa några 15" fälgar med kassa däck på blocket och sedan åka och köpa vinterdäck i den storleken. Bilen rullar mycket mjukare och skönare och skillnaden blir ännu större med dubbdäck.

TS1997
5 oktober 2019 · 81 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Gå in på transportstyrelsens hemsida och skriv in ditt regnummer:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Klicka på Tekniska data och sedan Axlar och hjul, så ser du vilken hjuldimension bilen var gjord för. Jag kollade på en annan 523i E39 och på den stod det 205/65-R15. Det du borde göra är att köpa några 15" fälgar med kassa däck på blocket och sedan åka och köpa vinterdäck i den storleken. Bilen rullar mycket mjukare och skönare och skillnaden blir ännu större med dubbdäck.

Jag gjorde det och fick samma resultat. Problemet är att jag skulle föredra dessa fälgar till vinterdäcken då jag vill spara pengarna till ett par snygga fälgar till våren i samband med att jag skaffar nya sommardäck. Finns det inga bra alternativ så får jag väl kolla vad det är för storlek på plåtfälgarna med 16 år gamla vinterdäck som följde med bilen och skaffa vinterdäck till dem men det vore roligare att ha dessa fälgar smile

Utmarks-Loke
5 oktober 2019 · 5 836 Inlägg

Jag hade 17" lågprofil dubbdäck på min 1-serie och bilen var riktigt jobbig att köra. Man hörde och kände varje dubb. Visserligen var det runflat-däck, men ändå. Sedan fick jag tag på några gamla 16" dubbfria som jag satte fram medan jag hade kvar de andra bak, och vilken skillnad. Det blev som en ny bil, det rullade mjukt och tyst. Men om du har plåtfälgar vore de perfekta till vinterdäcken. Ingen kollar vad man har för fälgar ändå i snö och slask.

TS1997
5 oktober 2019 · 81 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag hade 17" lågprofil dubbdäck på min 1-serie och bilen var riktigt jobbig att köra. Man hörde och kände varje dubb. Visserligen var det runflat-däck, men ändå. Sedan fick jag tag på några gamla 16" dubbfria som jag satte fram medan jag hade kvar de andra bak, och vilken skillnad. Det blev som en ny bil, det rullade mjukt och tyst. Men om du har plåtfälgar vore de perfekta till vinterdäcken. Ingen kollar vad man har för fälgar ändå i snö och slask.

Okej. Tror du 225/50R17 eller 225/55R17 fram och 235/50R17 eller 235/55R17 bak skulle fungera eller tror du att det inte är ett bra alternativ då det är för låg profil, för hög profil för bilens hjulhus, för breda för att vara effektiva i snö etc? Kollar bara möjligheterna med dessa fälgar innan jag åker ut och kollar på plåtfälgarna smile

Senast redigerat av TS1997 (5 oktober 2019)

Utmarks-Loke
5 oktober 2019 · 5 836 Inlägg

Jag tror däckmontören skrattar i smyg åt dig när du köper såna dimensioner på vinterdäck. Men visst skulle det funka, man ser ju folk ute på vägarna som kör på såna. Inte mycket i norrland där man måste köra mycket och långt dock.

TS1997
5 oktober 2019 · 81 Inlägg

Okej, tack för hjälpen! Kollade plåtfälgarna och det är idag 195/65R15 på dem. Är det bra dimension eller borde jag t.ex gå upp till 205/60R15 (205/65R15 finns inte) eftersom det var vad som stod på transportstyrelsens hemsida? De ska bytas oavsett då de är från 2003 smile Undrar även om ni skulle säga att Michelin X-ICE North 4 är bra däck? De verkar bra baserat på mina googlingar men jag har ingen egen erfarenhet

Senast redigerat av TS1997 (5 oktober 2019)

caromania Forummoderator
5 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:
Okej, tack för hjälpen! Kollade plåtfälgarna och det är idag 195/65R15 på dem. Är det bra dimension eller borde jag t.ex gå upp till 205/60R15 (205/65R15 finns inte) eftersom det var vad som stod på transportstyrelsens hemsida? De ska bytas oavsett då de är från 2003 smile Undrar även om ni skulle säga att Michelin X-ICE North 4 är bra däck? De verkar bra baserat på mina googlingar men jag har ingen egen erfarenhet

195 låter bra och allt blir bättre med smalare däck faktiskt. Det är omkrets/diameter som du ska jämföra. 205/65 är för stort. 205/60 är nog mer rätt då. Men som sagt, kör på 195.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

lol fattar inte varför folk vill att du ska gå ner till 15^^^^^ hade 18 tum på vinter och sommar på min e39 och var inga som helst alls problem med det, körde dubbfria 18 tum på vinter och 18 sommar. Hur bra grepp som helst och gick skitbra, kinadäck både sommar och vinterhjul. Tog det bara lugnt på vinter och allt funkade bra. fälgarna på din bil är skitfina personligen skulle ja smacka på dubbfria vinterdäck me samma dimmensioner som dom som sitter på nu och allt är klart. kör exakt samma dimension bara typ 255-40-17 eller 235-40-17 runtom så ska det inte vara några problem^^ skit i 15 eller 16 bmwn kommer se fett konstig ut det är däck för småbilar för fan;)) massiva tyskar ska ha 17-18 minst)wink)


(((går o gömmer mig nu)))

caromania Forummoderator
5 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
lol fattar inte varför folk vill att du ska gå ner till 15^^^^^ hade 18 tum på vinter och sommar på min e39 och var inga som helst alls problem med det, körde dubbfria 18 tum på vinter och 18 sommar. Hur bra grepp som helst och gick skitbra, kinadäck både sommar och vinterhjul. Tog det bara lugnt på vinter och allt funkade bra. fälgarna på din bil är skitfina personligen skulle ja smacka på dubbfria vinterdäck me samma dimmensioner som dom som sitter på nu och allt är klart. kör exakt samma dimension bara typ 255-40-17 eller 235-40-17 runtom så ska det inte vara några problem^^ skit i 15 eller 16 bmwn kommer se fett konstig ut det är däck för småbilar för fan;)) massiva tyskar ska ha 17-18 minst)wink)


(((går o gömmer mig nu)))

Det är ju en kostnadsfråga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
5 oktober 2019 · 962 Inlägg

Finns bra svar i tråden och dåliga.

Kör på original tumstorlek eller mindre om det passar, håll dig till rätt rullomkrets, så en hög profil på ett vinterdäck är att föredra alla dagar före en lägre.
Du får en mjukare gång med en högre och däcken blir mer följsamt och i vissa fall även bättre grepp.
Ett brett däck är döden på vinterföre, du blir att ligga uppepå och flyta istället för att pressa dig ner i vägen, livsfarligt i mitt tycke prioritera ett utseende före säkerhet.

Köp det absolut bästa däcket för ändamålet och här är det Nokian med dubbar som gäller.
Michelin gör kopiöst bra sommardäck men ligger tyvärr ett steg bakom Nokian Hakkapeliitta på vinterdäck.

Däck är en färskvara och rätt noga hur dom förvaras så begagnade kan vara både gamla och legat illa.
Nytt är givetvis bäst men slående dyrt för en bilnybörjare så köper du begagnade var noga att titta datum, skick och om dom är skitiga. Är dom det så har tidigare person inte varit noga med dom innan förvaring.

Nya däck bör köras in lugnt på torr vägbanan innan snön och is kommer, jag åker lugnt i 100 mil  och inte en km/h över 80. Är nog i överkant av skalan jag håller mig, men mina däck släpper aldrig dubb och håller länge.

Senast redigerat av M123 (5 oktober 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TS1997
5 oktober 2019 · 81 Inlägg

M123 skrev:
Finns bra svar i tråden och dåliga.

Kör på original tumstorlek eller mindre om det passar, håll dig till rätt rullomkrets, så en hög profil på ett vinterdäck är att föredra alla dagar före en lägre.
Du får en mjukare gång med en högre och däcken blir mer följsamt och i vissa fall även bättre grepp.
Ett brett däck är döden på vinterföre, du blir att ligga uppepå och flyta istället för att pressa dig ner i vägen, livsfarligt i mitt tycke prioritera ett utseende före säkerhet.

Köp det absolut bästa däcket för ändamålet och här är det Nokian med dubbar som gäller.
Michelin gör kopiöst bra sommardäck men ligger tyvärr ett steg bakom Nokian Hakkapeliitta på vinterdäck.

Däck är en färskvara och rätt noga hur dom förvaras så begagnade kan vara både gamla och legat illa.
Nytt är givetvis bäst men slående dyrt för en bilnybörjare så köper du begagnade var noga att titta datum, skick och om dom är skitiga. Är dom det så har tidigare person inte varit noga med dom innan förvaring.

Nya däck bör köras in lugnt på torr vägbanan innan snön och is kommer, jag åker lugnt i 100 mil  och inte en km/h över 80. Är nog i överkant av skalan jag håller mig, men mina däck släpper aldrig dubb och håller länge.

Planen är att skaffa nytt. Ja det är dyrt men däck är inget jag tänker snåla med och då har jag koll på hur de förvaras i framtiden. Baserat på mitt googlande så ska Michelin X-ICE North 4 vara bättre än Nokian Hakkapeliitta 9. Stämmer detta alltså inte? Där jag bor är det oftast blött och slask men ibland blir det även is. Min tanke är att fördelarna med dubbade när det är som halast överväger nackdelarna när det är blött och slask men jag kanske tänker fel? Bor i västra Götaland en mindre stad ca 20-30 min från Skövde som referens geografiskt. Är som sagt första bilen så jag har inte lärt mig allt detta än smile

Vad är din rekommendation baserat på mina förutsättningar?

panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:
lol fattar inte varför folk vill att du ska gå ner till 15^^^^^ hade 18 tum på vinter och sommar på min e39 och var inga som helst alls problem med det, körde dubbfria 18 tum på vinter och 18 sommar. Hur bra grepp som helst och gick skitbra, kinadäck både sommar och vinterhjul. Tog det bara lugnt på vinter och allt funkade bra. fälgarna på din bil är skitfina personligen skulle ja smacka på dubbfria vinterdäck me samma dimmensioner som dom som sitter på nu och allt är klart. kör exakt samma dimension bara typ 255-40-17 eller 235-40-17 runtom så ska det inte vara några problem^^ skit i 15 eller 16 bmwn kommer se fett konstig ut det är däck för småbilar för fan;)) massiva tyskar ska ha 17-18 minst)wink)


(((går o gömmer mig nu)))

Det är ju en kostnadsfråga.

sorry ja såg inte ifall ts nämnde att det handlade om pengar? jag personligen skulle iaf aldrig gå ner till 15 tum ifall ja redan körde me 17-18 det känns bara konstigt.


m123: kan inte mer än att hålla helt emot, tycker det är riktigt övertjatat och overrated de där snacket om riktiga däck och bra däckmärke. Har sj kört me de sämsta kinadäcken utan nå problem både sommar o vinter utan nån som helst problem. nu rekommenderar inte ja att man ska köpa de billigaste kinadäcket men kolla gärna recensioner på just de däcket du tänker köpa först innan, har prövat nexen, sailun, triangle mm mm och ingen av dom är särskilt dyrt eller superdäck/kvalitedäck och alla har funkat prima. de där me att 17-18 tum är sämre på vinter/sommar än 15 går ja inte heller på. kört varje vinter me 17-18 och inga som helst problem. Allt ligger på föraren så tänk i tid och planera och kör lugnt ska du se allt funkar prima. Dubbdäck är onödigt speciellt om det inte är is/snö på vägarna dygnet runt då den tiden på vintern där det inte är is och snö förstör du bara vägarna och klimatet;) du tappar dubbar/har mycket vägbuller och förstör vägarna. Det är bättre me dubbfritt då du kan tom inte ha bråttom att ta av dom eller på heller pga du vet inte när vintern är slut eller när vinter börjar, du behöver inte vänta till december för att smacka på vinterhjulen pga du tänker när du har dubb att aj fan det snöjar ju inte än så ja har på sommardäcken ett tag till medans du har dubbfritt du kan smacka på me gott samvete redan i oktober^^ och behålla dom på till maj kanske? medans me dubbdäck måste dom av redan i april ananrs blir det böter ifall det är ingen snö ute? vet att man kan ha dubbdäcken på redan i oktober men dom flesta tänker på att det inte är snö än så ja vill inte förstöra dubben så lika gärna riskera o köra ett bra tag till me sommarhjulen tills det börjar snöa plötsligt en november morgon och dom flesta hamnar i diket^^^^^^kör dubbfritt säger ja:smile

panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

TS1997 skrev:

M123 skrev:
Finns bra svar i tråden och dåliga.

Kör på original tumstorlek eller mindre om det passar, håll dig till rätt rullomkrets, så en hög profil på ett vinterdäck är att föredra alla dagar före en lägre.
Du får en mjukare gång med en högre och däcken blir mer följsamt och i vissa fall även bättre grepp.
Ett brett däck är döden på vinterföre, du blir att ligga uppepå och flyta istället för att pressa dig ner i vägen, livsfarligt i mitt tycke prioritera ett utseende före säkerhet.

Köp det absolut bästa däcket för ändamålet och här är det Nokian med dubbar som gäller.
Michelin gör kopiöst bra sommardäck men ligger tyvärr ett steg bakom Nokian Hakkapeliitta på vinterdäck.

Däck är en färskvara och rätt noga hur dom förvaras så begagnade kan vara både gamla och legat illa.
Nytt är givetvis bäst men slående dyrt för en bilnybörjare så köper du begagnade var noga att titta datum, skick och om dom är skitiga. Är dom det så har tidigare person inte varit noga med dom innan förvaring.

Nya däck bör köras in lugnt på torr vägbanan innan snön och is kommer, jag åker lugnt i 100 mil  och inte en km/h över 80. Är nog i överkant av skalan jag håller mig, men mina däck släpper aldrig dubb och håller länge.

Planen är att skaffa nytt. Ja det är dyrt men däck är inget jag tänker snåla med och då har jag koll på hur de förvaras i framtiden. Baserat på mitt googlande så ska Michelin X-ICE North 4 vara bättre än Nokian Hakkapeliitta 9. Stämmer detta alltså inte? Där jag bor är det oftast blött och slask men ibland blir det även is. Min tanke är att fördelarna med dubbade när det är som halast överväger nackdelarna när det är blött och slask men jag kanske tänker fel? Bor i västra Götaland en mindre stad ca 20-30 min från Skövde som referens geografiskt. Är som sagt första bilen så jag har inte lärt mig allt detta än smile

Vad är din rekommendation baserat på mina förutsättningar?

är det is och snö hela tiden och du har alltid uppförsbacke osv och ställen där man kan fastna pga vädret så är dubb bättre kanske men är det som stockholm där ja bor där snön försvinner fort och is också och ja kör mycket motorväg så behöver ja inte dubbar, aldrig vart ett problem. det saltas och sandas mycket här. köp bästa däcken inom din budget, kolla recensioner innan köp

caromania Forummoderator
5 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

I det mesta håller jag med M123. Däremot dubbar eller dubbfritt, det är en fråga om var man bor och hur man kör. Kör man till jobbet varje dag så kanske dubb är att föredra om vägarna är snöfria men då kanske isiga när man åker på morgonen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
5 oktober 2019 · 5 836 Inlägg

Gör en kompromiss - dubbar bak och dubbfritt fram. Då får man bra grepp i drivdäcken och mindre risk för sladd, samtidigt som bilen går mjukt eftersom de mesta vibrationerna kommer från framdäcken. Bromssträckan blir dock lite längre på is eftersom den mesta bromskraften sker på framdäcken.

torsen
5 oktober 2019 · 7 236 Inlägg

I ditt inledande inlägg frågar du endast på vinterdäck och berättar inte om du ska köpa dubbade eller odubbade däck.
I senaste utgåvan av Vi Bilägare, #13/2019, har man testat dubbfria däck.
Continental Viking Contact 7 är den överlägsna testvinnaren(av de däck man testat).
Rallybilister kör, sedan "urminnes" tider, på höga och smala däck = så hög profilhöjd som möjligt.
Varför?
Naturligtvis för bästa framkomlighet.
Prioriterar du samma sak så ska du ha så små fälgar som "går på" naven fram och bak i kombination med så höga däck som möjligt, som får plats i hjulhusen och du kan svänga fulla hjulutslag med.
Personligen bytte jag, på en nästan ny Land Rover, originalutrustningen 16" LM-fälgar mot 15" stålplåtfälgar.
15" LM-fälgar tog i bromsoken.
Till 15"-fälgarna valde jag TOYO-däck med 85% profilhöjd.

Om man bortser från säkerheten och framkomligheten så förmår däck "med mera gummi" svälja ojämnheterna som bildas på vintervägar efter plogning/skrapning ofantligt mycket bättre än stumma lågprofildäck som studsar på "knölarna".
Vad det betyder för styr- och bromsförmåga behöver jag nog inte berätta.

Nu skriver jag om säkerhet och framkomlighet i kombination med komfort.

Är du ute efter att impa på småbrudar vid korvmojjen, då ska du inte bry dig om vad jag skrivit.

Inte en slump att alla miltärmakter över hela jorden alltid har kört på höga smala allvädersdäck - dom prioriterar ju endast en sak = att komma fram.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2019 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
I ditt inledande inlägg frågar du endast på vinterdäck och berättar inte om du ska köpa dubbade eller odubbade däck.
I senaste utgåvan av Vi Bilägare, #13/2019, har man testat dubbfria däck.
Continental Viking Contact 7 är den överlägsna testvinnaren(av de däck man testat).
Rallybilister kör, sedan "urminnes" tider, på höga och smala däck = så hög profilhöjd som möjligt.
Varför?
Naturligtvis för bästa framkomlighet.
Prioriterar du samma sak så ska du ha så små fälgar som "går på" naven fram och bak i kombination med så höga däck som möjligt, som får plats i hjulhusen och du kan svänga fulla hjulutslag med.
Personligen bytte jag, på en nästan ny Land Rover, originalutrustningen 16" LM-fälgar mot 15" stålplåtfälgar.
15" LM-fälgar tog i bromsoken.
Till 15"-fälgarna valde jag TOYO-däck med 85% profilhöjd.

Om man bortser från säkerheten och framkomligheten så förmår däck "med mera gummi" svälja ojämnheterna som bildas på vintervägar efter plogning/skrapning ofantligt mycket bättre än stumma lågprofildäck som studsar på "knölarna".
Vad det betyder för styr- och bromsförmåga behöver jag nog inte berätta.

Nu skriver jag om säkerhet och framkomlighet i kombination med komfort.

Är du ute efter att impa på småbrudar vid korvmojjen, då ska du inte bry dig om vad jag skrivit.

Inte en slump att alla miltärmakter över hela jorden alltid har kört på höga smala allvädersdäck - dom prioriterar ju endast en sak = att komma fram.

håller med till 100% det viktiga är greppet.. resten är oviktigt..  nu fick jag med märkliga däck till min polo som jag inte ens fattar att någon sålde till tjejen som ägde bilen innan..  dessa var spritt nya när jag köpte bilen.. gick att se lappen fortfarande.   dessa är 205/55-16  enligt mig helt fel däck på en liten polo.   eftersom märket är rätt och dom faktist gör ett rätt bra jobb (självklart Hakka8or)
så kommer jag inte köpa nya bara för det.    men däcken gör så enorm skillnad har provat många modeller märken och storlekar..   Hakkapelitta har alltid varit dom som sätt bäst ut efter sin livslängd passerat. och även haft bäst grepp..  på min Seat arosa har jag 155/65-14  helt sjukt bra fäste och har kört med snö över tröskeln på bilen utan minsta problem.  även den har hakka8or   
på våran Audi a2 sitter det väldigt fina michelin däck med dubbar   rena dyngan på tantens Arosa sitter det Bridgestone 155/70-13 dubdäck TOTALT livsfarliga..  inget grepp någon gång.  håll på åka av när jag körde som jag brukar göra med min Arosa..  stannade 3mm från en stor snödriva     alla däck jag testat har varit Riktigt bra.. alltså inte som medelsvensons sopp däck där 70%av dubbarna är borta..  utan det är 8-9mm kvar och dubbspetsarna är kvar.. när dubb spetsarna är nerslita så åker däcken av

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

om man bor i stockholm och har dubbdäck på vintern och det snöar/har minimalt me is va gör man då? jo man kör slut på dubbarna när man kör på torr asfalt utan is och snö. det är ofta inte så mke snö fram till januari/februari då snön håller sig ett par veckor sen försvinner det. Det är ofta man kör dubbarna på motorvägen utan snö och is och bara förstör dubbarna. Nä personligen tror ja 100% på körstil än att ha bästa däcken på. bor man kanske uppe i kiruna där det är riktig vinter hela vinter me massor av snö och is kanske man borde ha dubbdäck+awd.

TS1997
5 oktober 2019 · 81 Inlägg

Tack för all information! Självklart är framkomlighet och säkerhet prio ett, snygga fälgar kan jag ha på sommaren men tänkte att jag kunde använda de lite snyggare fälgarna eftersom jag har dem. Men jag kör nog på plåtfälgarna och 195/65R15 däck eller något i den stilen. Skulle ni rekommendera dubbade eller dubbfria om det kan vara både blött och slask eller is och snö. Jag har förstått att dubbfritt är bäst i storstäder och södra Sverige medans dubbdäck är bäst i norr. Är fortfarande osäker på mitt varierande klimat dock. Å ena sidan så slits dubbarna snabbt och fungerar sämre i det blöta slasket medans de är bättre när det faktiskt är is. Planen är att jag ska lära mig hantera bilen ordentligt om jag får sladd etc och lära mig bilens gränser om det spelar någon roll i valet. Vill tacka igen för all hjälp med första bilen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang