Däckdimension på vinterdäck

panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

TS1997 skrev:
Tack för all information! Självklart är framkomlighet och säkerhet prio ett, snygga fälgar kan jag ha på sommaren men tänkte att jag kunde använda de lite snyggare fälgarna eftersom jag har dem. Men jag kör nog på plåtfälgarna och 195/65R15 däck eller något i den stilen. Skulle ni rekommendera dubbade eller dubbfria om det kan vara både blött och slask eller is och snö. Jag har förstått att dubbfritt är bäst i storstäder och södra Sverige medans dubbdäck är bäst i norr. Är fortfarande osäker på mitt varierande klimat dock. Å ena sidan så slits dubbarna snabbt och fungerar sämre i det blöta slasket medans de är bättre när det faktiskt är is. Planen är att jag ska lära mig hantera bilen ordentligt om jag får sladd etc och lära mig bilens gränser om det spelar någon roll i valet. Vill tacka igen för all hjälp med första bilen! smile

inga problem^^ du klarar dig fint med vad du än väljer, har du lång istid hos dig alltså is ofta då kanske dubb men är det blandat och kanske inte is dygnet runt kör dubbfritt, oavsett kör du lugn och efter vädret så klarar du dig på vilket som. hade dubbfria 18¨ på en av mina e39 en hel vinter som hade desutom fel på en givare och antisladden funkade inte då hela vintern, körde lugnt som fan och höll mig på min fil och hade absolut inge bråttom och gjorde inga omkörningar o allt funkade prima. är det inte is dygnet runt skulle ja köra dubbfritt och ta det lugnt på vinter det är det som spelar högst roll. Även om hastighetsskylten säger 110 men väglaget är snö/is/blåsigt osv så håll dig i din fil på höger sida och kör 90 eller under så fixar det sig^^

jaka54
5 oktober 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Enligt Teknikensvärld/Dagensnyheter test  (idag) så är Continental bästa dubbade och odubbade vinterdäcket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2019 · 13 742 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
om man bor i stockholm och har dubbdäck på vintern och det snöar/har minimalt me is va gör man då? jo man kör slut på dubbarna när man kör på torr asfalt utan is och snö. det är ofta inte så mke snö fram till januari/februari då snön håller sig ett par veckor sen försvinner det. Det är ofta man kör dubbarna på motorvägen utan snö och is och bara förstör dubbarna. Nä personligen tror ja 100% på körstil än att ha bästa däcken på. bor man kanske uppe i kiruna där det är riktig vinter hela vinter me massor av snö och is kanske man borde ha dubbdäck+awd.

På snö är faktiskt friktionsdäcken bättre än dubbdäcken då dubbar inte greppar i snön medans sajpningarna på dubbfria gör det. På is greppar bra dubbdäck marginellt bättre i de flesta fall, men ett bra dubbfritt är bättre än ett mediokert dubbat.
Jag kör dubbfritt vintertid i cirka 65000mil på alla tänkbara och otänkbara underlag med i regel tidspress i kombination med inkomstpress och det här aldrig hänt att jag fastnat eller kört av, inte ens i klass 2 varning med inställd lokaltrafik, post, tidningsbud och tåg. Jag kom fram med en gammal slutkörd 2wd automatväxlad V70N ändå på mina dubbfria lågbudget Fulda Montero 2 utan problem.
Som du skrev, däcken är en del men föraren är den större delen av hur bilen kommer fram.

förutsatt att dubbfria däcket är helt nytt.  annars är det dynga.. och problemet är knappast när det är snö.. det är svartisen som man inte ser som avgör mitt val av däck utan att ens blinka..   det är då risken är som störst.. att köra på snö är ju det enklaste man kan göra eftersom det syns att det är just snö smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
5 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:
om man bor i stockholm och har dubbdäck på vintern och det snöar/har minimalt me is va gör man då? jo man kör slut på dubbarna när man kör på torr asfalt utan is och snö. det är ofta inte så mke snö fram till januari/februari då snön håller sig ett par veckor sen försvinner det. Det är ofta man kör dubbarna på motorvägen utan snö och is och bara förstör dubbarna. Nä personligen tror ja 100% på körstil än att ha bästa däcken på. bor man kanske uppe i kiruna där det är riktig vinter hela vinter me massor av snö och is kanske man borde ha dubbdäck+awd.

På snö är faktiskt friktionsdäcken bättre än dubbdäcken då dubbar inte greppar i snön medans sajpningarna på dubbfria gör det. På is greppar bra dubbdäck marginellt bättre i de flesta fall, men ett bra dubbfritt är bättre än ett mediokert dubbat.
Jag kör dubbfritt vintertid i cirka 65000mil på alla tänkbara och otänkbara underlag med i regel tidspress i kombination med inkomstpress och det här aldrig hänt att jag fastnat eller kört av, inte ens i klass 2 varning med inställd lokaltrafik, post, tidningsbud och tåg. Jag kom fram med en gammal slutkörd 2wd automatväxlad V70N ändå på mina dubbfria lågbudget Fulda Montero 2 utan problem.
Som du skrev, däcken är en del men föraren är den större delen av hur bilen kommer fram.

förutsatt att dubbfria däcket är helt nytt.  annars är det dynga.. och problemet är knappast när det är snö.. det är svartisen som man inte ser som avgör mitt val av däck utan att ens blinka..   det är då risken är som störst.. att köra på snö är ju det enklaste man kan göra eftersom det syns att det är just snö smile

fräscha däck och köra lugnt sen är det bra. man ska inte tro att bara för att man har de bästa däcken och awd att man ska köra som en idiot på vägen^^ utan kör lugnt o planerat så kommer man långt o säkert.

Utmarks-Loke
5 oktober 2019 · 5 837 Inlägg

Ivel skrev:
Nej, dom fungerade utmärkt ner till ca 5mm, sedan byter man dom osvsett friktionsdäck eller dubbdäck då avledningen blir för dålig.

Och då kan man fortfarande pilla ur dubben och använda dom som sommardäck i flera år till.

caromania Forummoderator
5 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Jag har kört en hel del (!) på både dubbat och dubbfritt av olika slag och det är definitivt så att dubbfria däck tappar spänsten betydligt snabbare än dubbade däck. Allt annat är lögn. Nya dubbfria däck av lite bättre kvalitet är svinbra. Efter 3-4år dör de däremot totalt i sina egenskaper gentemot is. Men å andra sidan så kan man ha det i bakfickan när man kör. När det är halt tar man det lugnt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
5 oktober 2019 · 5 837 Inlägg

caromania skrev:
Nya dubbfria däck av lite bättre kvalitet är svinbra. Efter 3-4år dör de däremot totalt i sina egenskaper gentemot is.

Mina hakkapelitta är från tydligen från 2010. Problemet med kvalitetsgrejer är att de håller en evighet.

torsen
6 oktober 2019 · 7 238 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Jag har kört en hel del (!) på både dubbat och dubbfritt av olika slag och det är definitivt så att dubbfria däck tappar spänsten betydligt snabbare än dubbade däck. Allt annat är lögn. Nya dubbfria däck av lite bättre kvalitet är svinbra. Efter 3-4år dör de däremot totalt i sina egenskaper gentemot is. Men å andra sidan så kan man ha det i bakfickan när man kör. När det är halt tar man det lugnt.

Tänk hur olika erfarenheter man kan ha utav däcktyper. Jag påstår tvärtom att eftersom ett friktionsdäck har en mjukare gummiblandning, av konstruktionsmässiga skäl, än motsvarande dubbdäck håller friktionsdäcken spänsten bättre över tiden.
Som skribenter tidigare nämnt blir utöver detta ett dubbdäck snabbare odugligt om det körs på barmark eftersom dubben plattas till och det enda friktionsgivande som då är kvar är det sämre mönstret.
Friktionsdäcken som enbart förlitar sig på sin spänstigare, mjukare, gummiblandning blir inte odugliga lika fort även om dom körs på barmark då mönstret är det enda friktionsgivande.
Däremot vill jag inte gå så långt att kalla det du anser vara en ren lögn utan en divergerande erfarenhet gentemot mina.

Tror/tycker(är övertygad) som Ivel.
Tänk om man fick göra som rally- och rallycrossförare - blanda däck med olika egenskaper/mönster?
Dubbade på vänstersidan och odubbade på högersidan - eller blanda diagonalt?
Idén bygger på att bilen i fråga har ABS-bromsar - och gärna elektronisk "antislir".
Vad tror ni?

M123
6 oktober 2019 · 962 Inlägg

Här kan man läsa Folksams rekommendationer i val av däck. Dock tycker jag detta är baserat på hur vägar är i allmänhet på större vägar och inte är inräknat vägnätet i helhet med dom mindre med sämre underhåll.

https://www.folksam.se/tester-och-goda- … vinterdack

I mitt fall så stämmer förutsättningarna "Norra Sverige" in precis hur det är här. Här kan man då göra sig införstådd i hur dåligt ett däck utan dubbar är på is.

"Norra Sverige
Här rekommenderar vi dubbdäck. Enligt vår olycksundersökning har de dubbfria nordiska vinterdäcken i genomsnitt 17 procents längre bromssträcka jämfört med dubbdäck och de centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken har i genomsnitt 35 procents längre bromssträcka än dubbdäcken. Andelen barmark enligt undersökningen var bara nio procent i Norra Sverige."

Här kan man även urskilja och särskilja odubbade däck för olika marknader och således slå hål på att viket däck som helst är bra, även det från Kina. Däck ska vara designade för den marknad dom ska användas i.

Sen kan man även slå hål på det här att alla åker inte bil i Mälardalen och alla har inte liknande behov av däck som en själv, lika ens erfarenhet är inte lika med fakta utan mer en selektiv behandling av data och absolut inte utgör den enskildes behov.

Köp bästa däck efter eget behov helt enkelt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang