Min katalysator stals, hur monterar man en ny?

jackback
5 november · 3 Inlägg

tjuvarna har kapat av på bägge sidor kring katalysatorn.

det är ungefär 70 cm mellan rör till rör nu.

vilka delar behöver jag från biltema?

899:- KATALYSATOR UNIVERSAL ???
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036935

dem där 2 sakerna som ingår, var sätter man dem?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000018900
behöver man två sådana eller? ett på var sin sida?

vad mer behöver man? antar att jag behöver två rör också för att nå ut till andra rören?

har en gammal bil från 1999. mitsubishi carisma.

tack. stressad förare sad

https://www.youtube.com/watch?v=BVvZaot … amp;t=1153
här visar dem lite

edit: jag ska ta bilen till verkstad imorn, behöver bara rätta delar.

edit 2: kan man annars koppla ett rör utan katalysator och köra tills jag får körförbud och sedan skrota bilen?

Senast redigerat av jackback (5 november )

granadadr
5 november · 5 945 Inlägg

ett tips är att skriva vad det är för bil,, köpa en kat på skroten?

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 november · 3 749 Inlägg

granadadr skrev:

Han skrev faktiskt Mitsubishi -99, så du får nog ta på dig glasögonen..smile

jackback
5 november · 3 Inlägg

granadadr skrev:

kat på biltema är ju billigare.

caromania Forummoderator
5 november · 8 320 Inlägg

Det som är hyfsat viktigt är att det är relativt lika/samma diameter på rörstumparna under bilen och kattens inlopps- och utloppsrör.

Jag hade föredragit slitsade anslutningar och avgasklammer istället för de där skarvrören men de kanske funkar lika bra.

Jag tycker verkstaden borde kunna lösa det hela om du bara tar med katalysatorn. De får väl skaffa några egna skarvrör eller muffar, alternativt om de svetsar men det borde de lösa.

Avslutningsvis, jävla sätt att sno katalysatorn. Sånt elände funkar bara för att ohederliga återvinningscentraler tar emot avkapade kattar hur som helst. Samma med koppartråd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hedis62
5 november · 25 Inlägg

Undrar varför man snor en katalysator från en 99:a?  Är väl knappast värt besväret att åla sig under och börja krångla med tigersåg eller vinkelslip,,,eller har jag missat nåt

Janneutanb
5 november · 7 039 Inlägg

Hedis62 skrev:
Undrar varför man snor en katalysator från en 99:a?  Är väl knappast värt besväret att åla sig under och börja krångla med tigersåg eller vinkelslip,,,eller har jag missat nåt

Rätt snabba och enkla pengar tyvärr.

jackback
5 november · 3 Inlägg

caromania skrev:
Det som är hyfsat viktigt är att det är relativt lika/samma diameter på rörstumparna under bilen och kattens inlopps- och utloppsrör.

Jag hade föredragit slitsade anslutningar och avgasklammer istället för de där skarvrören men de kanske funkar lika bra.

Jag tycker verkstaden borde kunna lösa det hela om du bara tar med katalysatorn. De får väl skaffa några egna skarvrör eller muffar, alternativt om de svetsar men det borde de lösa.

Avslutningsvis, jävla sätt att sno katalysatorn. Sånt elände funkar bara för att ohederliga återvinningscentraler tar emot avkapade kattar hur som helst. Samma med koppartråd.

kan du visa bild på "slitsade anslutningar" och "avgasklammer"? jag har noll kunskaper om bildelar sad

caromania Forummoderator
5 november · 8 320 Inlägg

jackback skrev:

caromania skrev:

kan du visa bild på "slitsade anslutningar" och "avgasklammer"? jag har noll kunskaper om bildelar sad

Det ska verkstan kunna fixa. Det som du ev kan försöka åstadkomma är att mäta röret på bilen. Diametern. Sedan jämföra med katalysatorn.

http://www.streetpower.se/3488-thickbox … -889mm.jpg

https://www.swedol.se/media/catalog/pro … 007059.png

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
6 november · 5 945 Inlägg

malus skrev:

granadadr skrev:

Han skrev faktiskt Mitsubishi -99, så du får nog ta på dig glasögonen..smile

hahaha,, oops

köp en på skroten,, dem brukar vara bättre än biltemas, tyvärr

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll