Något att skrapa av färg och rosten med så du kommer åt att måla med rostomvandlare några gånger. Pris ca 120 kr för omvandlaren som målas på.
Något att fylla ut och jämna till med när rost skrapats bort, typ sprayspackel, för 100 kr. Man får lägga på flera lager och vänta emellan.
Lite olika finslippapper för att jämna till innan spraymålning. Pris några 10or.
Jag använder bara en plan träbit och trär pappret runt och slipar på det sättet.
Lite papperstejp av den bredare sorten så man inte sprejar utanför lagningsområdet.
Man kan faktiskt använda vanligt papper för att täcka delar som ska skyddas.
Färgspray för din kulör ca 120 kr. Jag räknade inte med klarlack eftersom jag själv inte använder det och då får du hosta upp med åtminstonde en hundring mera.
Allt detta under förutsättning att det handlas på det nedsablade Biltema..
Allt ovanstående gjort på gatan utan ström givetvis eftersom sådan lyxig tillgång som el saknas när man bor i hyreshus en bit upp..

Skulle t o m kunna tro att du kommer undan ÄNNU billigare än ovan nämnda, men handla inte detta på bensinmackar bara..
Jag har nog glömt nåt, men det får vi väl snart veta..

Såhär har jag iallafall gjort på min egen japsare och det håller ännu, men det kanske beror på att jag hårdbevakar varje uppkomst till rostangrepp och agerar tidigt.
Och slutligen.. som någon sade.. när man rotat färdigt med rosten så har ytan vuxit betydligt mer än det man ser innan..