Byta ATF i automatlåda. Clio 2001.

mb_pucken
19 december 2019 · 5 087 Inlägg

Bil Renault Clio tillverkad 2001-04. Motor 1.4 16V K4J.
Växellådans nummer okänt. Någon som vet?

Börjar bli dax för att byta ATF i den automatiska växellådan på sambons Clio. Men det jag funderar på är om denna växellåda har stigarrör/nivårör i avtappningspluggen samt vid vilken temperatur nivån skall kontrolleras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr9409209
19 december 2019 · 716 Inlägg

Reg n:r,så kan jag kolla om du vill.

mb_pucken
19 december 2019 · 5 087 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Reg n:r,så kan jag kolla om du vill.

Slt249 är reggnummer :-)
Vore perfekt om du ville göra det :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr9409209
19 december 2019 · 716 Inlägg

Fixar det nu..

zzr9409209
19 december 2019 · 716 Inlägg

Det är ett stigarrör/nivå ,lika som Volvo och många andra...tempen vet jag inte men Volvo ska vara 50 grader..

Senast redigerat av zzr9409209 (19 december 2019)

mb_pucken
19 december 2019 · 5 087 Inlägg

Perfekt :-) då testar jag med 30-40 grader till att börja med. Då är det värsta som kan hända att nivån blir lite för hög :-)

Kommer även mäta upp urtappad olja så jag vet ungefär hur mycket jag ska fylla på igen :-) men lite spill blir det ju alltid :-)

Tackar!

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
19 december 2019 · 5 087 Inlägg

Kan uppdatera här och meddela att byte av ATF nu mera är utfört. Bilen kördes 2.2mil hem efter bytet så antar att det blev lyckat.
Bytet utfördes på följande sätt.
*Hissade upp bilen och lokaliserade avtappningspluggen. 19mm plugg.
*Lossade pluggen och lät ATFen rinna ut.
*Lossade stigarröret som satt med 24mm fattning utvändigt som i sin tur hade pluggen skruvad i sig.
*När all ATF runnit ur så återmontersdes stigarröret. Mängden mättes upp i graderat kärl.
*En lämplig adapter letades fram. Blev en tryckluftskoppling som hade samma gänga som pluggen.
* 3.5liter ATF pumpades sedan i med en stor spruta genom en slang in i växellådan. Mellan fyllningarna så täptes slangen med en svetstång.
* Sedan startades motorn och alla växlar kördes igenom.
*Sedan tappades växellådan på ATF igen och proceduren utfördes en gång till.
* När 3.5 liter ATF var ifyllt så startades motorn, växlarna kördes igenom.
*När ATF nådde en temperatur av 25grader så lossades adaptern så att överbliven vätska rann ut tills det bara droppade.
*Vid 30grader så monterades pluggen och jobbet var klart. 

Obs! Vet ej vid vilken temperatur som nivån på ATFen skall justeras. 30grader var en ren chansning och uppskattning av den överblivna vätskan som rann ut vid nivåkontrollen.

Inget filter byttes denna gång men kommer att bytas vid nästa service.
Är ej nödvändigt att skölja växellådan som jag gjorde men valde att göra det då filtret ej byttes och turbinen ej kunde tömmas.

Senast redigerat av mb_pucken (19 december 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
20 december 2019 · 7 233 Inlägg

Mitt tips, som jag praktiserat på andra bilar än Clio, är att lossa ett rör från oljekylaren och sedan låta motorn puttra på tomgång tills det inte kommer mer olja.
Fylla på olja.
Göra om proceduren 2 eller 3 gånger.
På så sätt "späder" man ut den befintliga ATF-oljan.
Hos en traditionell automatväxellåda med konverter/momentförstärkare är det inte möjligt att tappa ur mer än mellan en fjärdedel och hälften - beroende på om man demonterar tråget och byter även filtret.
På många amerikanare, bl a MOPAR, finns inget avtappningshål på automatlådorna.

Ett tips är att byta/fylla på med MOPAR:s helsyntetiska ATF-olja.
Blir behagligare vintertid innan traditionell ATF-olja hunnit värmas upp.
Automatlådan "slår" inte i växeln vid kallstart och låg temperatur.

mb_pucken
20 december 2019 · 5 087 Inlägg

torsen skrev:
Mitt tips, som jag praktiserat på andra bilar än Clio, är att lossa ett rör från oljekylaren och sedan låta motorn puttra på tomgång tills det inte kommer mer olja.
Fylla på olja.
Göra om proceduren 2 eller 3 gånger.
På så sätt "späder" man ut den befintliga ATF-oljan.
Hos en traditionell automatväxellåda med konverter/momentförstärkare är det inte möjligt att tappa ur mer än mellan en fjärdedel och hälften - beroende på om man demonterar tråget och byter även filtret.
På många amerikanare, bl a MOPAR, finns inget avtappningshål på automatlådorna.

Ett tips är att byta/fylla på med MOPAR:s helsyntetiska ATF-olja.
Blir behagligare vintertid innan traditionell ATF-olja hunnit värmas upp.
Automatlådan "slår" inte i växeln vid kallstart och låg temperatur.

Tänkte faktiskt pumpa ut oljan som du beskriver men allt är så fruktansvärt trångt på clion så jag gör flera oljebyte i stället.

På mercedes 7g och 9g lådor så sitter det nästan alltid tapplugg i turbinen.
Tyvärr inte på min väldigt tidiga 7g låda i min s203. Så där byts oljan oftare.
Ger inte så himla många kronor för oljan genom jobbet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang