Hej!
Som rubriken lyder: Jag har nyligen bytt bromsskivor och belägg på samtliga fyra (nya) hjul. En liten verkstad/rekondfirma utförde arbetet, och sen dess har jag märkt att bromspedalen blivit "hög", eller snarare lagt sig i ett högt läge.
Tidigare var broms och gaspedalen "i våg", så jag kunde dra foten direkt från gas till broms och/eller vice versa, men nu är bromspedalen ca 2-3 cm högre än gaspedalen, således måste jag vinkla bak foten / eller lyfta foten för att trycka ner bromspedalen.
Bromsarna fungerar bra, jag har följt anvisningarna över hur man "kör in bromsar" via getechs hemsida (köpt Brembo sportbromssats), men som sagt - bromspedalen är betydligt högre än tidigare.
Rekondfirman menade att detta är normalt, dem har luftat bromsarna korrekt, bromsvätskenivån är bra o.s.v., jag fick även se in i 2-3 andra bilar som stod där (äldre porsche, nyare golf) där bromspedalen verkade vara lite högre än gaspedalen. Är detta normalt? Jag har ägt min bil: Audi A4 allroad 2015 i dryga 6-7 månader bara, och sen jag köpte bilen var pedalerna "i våg", men nu som sagt så är alltså bromspedalen ett par cm högre än gaspedalen.
Bromsarna fungerar, men det är dock ett irritationsmoment. Jag fick höra av rekondfirman, samt mekonomen på orten att "så länge bromsarna tar bra är det en fråga om tid. Jag måste köra och bromsa mer, beläggen måste nötas, för att pedalen sen ska sjunka ner". Sen dess har jag kört ca 25-30 mil, ingen skillnad. (Dock inte tok bromsat, utan följt
https://www.getech.se/sv/monteringsanvisningar.html rekommendationer).
Gick även in på Audi i Borlänge, där menade "kundtjänst/servicedesk" att det är, och jag citerar: "Omöjligt!" att bromspedalen ändrat läge. Ingen ville ta en titt på pedalen, utan vill att jag återvänder om 1-2 veckor för genomkoll (flera tusen kr, som vanligt).
Min fråga till alla kunniga här är helt enkelt: Är det normalt att bromspedalen "höjer sig" ett par cm efter nya skivor och belägg? Eller låter det som något är fel? Småsak? Risk för något katastrofalt?
Då firman+mekonomen och Audi säger så pass skilda saker blir jag orolig. Första bilen jag ägt, så är inte kunnig inom detta - kan endast tvätta bilar seriöst xD
Tack för hjälp!
Lars