3022
Sök

Bromspedal ovanligt "hög" (2-3 cm högre än gaspedalen) efter byte av bromsar

33 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder: Jag har nyligen bytt bromsskivor och belägg på samtliga fyra (nya) hjul. En liten verkstad/rekondfirma utförde arbetet, och sen dess har jag märkt att bromspedalen blivit "hög", eller snarare lagt sig i ett högt läge.
Tidigare var broms och gaspedalen "i våg", så jag kunde dra foten direkt från gas till broms och/eller vice versa, men nu är bromspedalen ca 2-3 cm högre än gaspedalen, således måste jag vinkla bak foten / eller lyfta foten för att trycka ner bromspedalen.
Bromsarna fungerar bra, jag har följt anvisningarna över hur man "kör in bromsar" via getechs hemsida (köpt Brembo sportbromssats), men som sagt - bromspedalen är betydligt högre än tidigare.

Rekondfirman menade att detta är normalt, dem har luftat bromsarna korrekt, bromsvätskenivån är bra o.s.v., jag fick även se in i 2-3 andra bilar som stod där (äldre porsche, nyare golf) där bromspedalen verkade vara lite högre än gaspedalen. Är detta normalt? Jag har ägt min bil: Audi A4 allroad 2015 i dryga 6-7 månader bara, och sen jag köpte bilen var pedalerna "i våg", men nu som sagt så är alltså bromspedalen ett par cm högre än gaspedalen.

Bromsarna fungerar, men det är dock ett irritationsmoment. Jag fick höra av rekondfirman, samt mekonomen på orten att "så länge bromsarna tar bra är det en fråga om tid. Jag måste köra och bromsa mer, beläggen måste nötas, för att pedalen sen ska sjunka ner". Sen dess har jag kört ca 25-30 mil, ingen skillnad. (Dock inte tok bromsat, utan följt https://www.getech.se/sv/monteringsanvisningar.html rekommendationer).

Gick även in på Audi i Borlänge, där menade "kundtjänst/servicedesk" att det är, och jag citerar: "Omöjligt!" att bromspedalen ändrat läge. Ingen ville ta en titt på pedalen, utan vill att jag återvänder om 1-2 veckor för genomkoll (flera tusen kr, som vanligt).

Min fråga till alla kunniga här är helt enkelt: Är det normalt att bromspedalen "höjer sig" ett par cm efter nya skivor och belägg? Eller låter det som något är fel? Småsak? Risk för något katastrofalt? 

Då firman+mekonomen och Audi säger så pass skilda saker blir jag orolig. Första bilen jag ägt, så är inte kunnig inom detta - kan endast tvätta bilar seriöst xD

Tack för hjälp!

Lars

Forummoderator
18 283 Inlägg
14 april 2020
Bromspedalen ska alltid vara samma läge för då bryter kontakten bromsljuset. När pedalen trycks ner några millimeter så tänds bromsljusen. Så detta låter väldigt märkligt.

Är bilen av nyare modell så borde den knappt/inte vara körbar om pedalen slackar och bromsljusen är tända hela tiden.

Följer med intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 april 2020
Jag har bytt flera ggr på de olika kärror jag haft under de senaste 50 åren , ja ni läste rätt, och inte varit med om något liknande..smile
Det verka som att man tvunget måste göra allt själv för att det ska bli bra..
Det är kanske därför uttrycket " själv är bästa dräng", har myntats ?
Senast redigerat av axxet (14 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 149 Inlägg
14 april 2020
Har nog bytt bromsbelägg på några hundra talet bilar och aldrig någonsin vart med om att pedalen hamnar högre i sitt läge.
Detta är omöjligt då det är ett mekaniskt stopp och en stor fjäder som pressar upp pedalen mot stoppet.
Så antingen har dom lagat ett fel eller annars har du bara noterat att bromspedalen är i detta läge eftersom du vet att dom skruvat på bromsarna.

Att pedalen tar längre ner och känns mjukare har jag däremot råkat utför många gånger. Detta på bromsar som detta fast och helt enkelt börjat röra sig som dom ska.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

33 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Bromspedalen ska alltid vara samma läge för då bryter kontakten bromsljuset. När pedalen trycks ner några millimeter så tänds bromsljusen. Så detta låter väldigt märkligt.

Är bilen av nyare modell så borde den knappt/inte vara körbar om pedalen slackar och bromsljusen är tända hela tiden.

Följer med intresse.

Jag vet inte om den slackar, då Mekonomen menade att det ska finnas "utrymme" att trycka lätt på bromsen innan den börjar verka? Självklart lite olika grader mellan pedaler/biler men ändå. Bromsen fungerar bra, bromsarna nyper bättre än tidigare - men som sagt, pedalen är flera cm högre än tidigare, och det är irriterande. Dubbla bud om detta = använd bromsarna så beläggen nöts och då åker kolvarna ut, pedalen kommer då sjunka? Vs. Audi = omöjligt, måste in på service/koll.

Bilen är "ny" (2015), den är körbar, bromsljusen är INTE konstant på, utan som sagt - pedalen sitter HÖGT (närmre mig som förare, än innan bytet av bromsskivor och belägg).

33 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Har nog bytt bromsbelägg på några hundra talet bilar och aldrig någonsin vart med om att pedalen hamnar högre i sitt läge.
Detta är omöjligt då det är ett mekaniskt stopp och en stor fjäder som pressar upp pedalen mot stoppet.
Så antingen har dom lagat ett fel eller annars har du bara noterat att bromspedalen är i detta läge eftersom du vet att dom skruvat på bromsarna.

Att pedalen tar längre ner och känns mjukare har jag däremot råkat utför många gånger. Detta på bromsar som detta fast och helt enkelt börjat röra sig som dom ska.

Okej - då jag såg liknande fenomen i ett par andra bilar, kan det vara så att bromspedalen är vanligtvis "högre" än gaspedalen. Är den det i din(a) bilar?
När jag köpte bilen var pedalerna i våg - även om verkstan sa redan då att beläggen/skivorna måste bytas inom 1000 mil (det var i höstas) - kan det påverka detta, beläggens tjocklek helt enkelt?

Om det är som du säger, ett mekaniskt stopp och fjäder som pressar upp pedalen mot stoppet, så betyder detta att stoppet/fjäder sjunker/blir mjukare då beläggen/bromsarna har använts 500-1000 mil, alternativt om det har något med bromsvätskan att göra? (Vågar man tappa ut lite och se?)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 april 2020
Du skriver man luftat bromsarna, eller hur? Men hur är det gjort, med tryck kopplat på huvudcylinder eller har man "pumpat" med fotbromsen?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

33 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
valle22 skrev:
Du skriver man luftat bromsarna, eller hur? Men hur är det gjort, med tryck kopplat på huvudcylinder eller har man "pumpat" med fotbromsen?

Ingen aning, och ägaren av firman var minst sagt luddig om förfarandet generellt. Är detta av betydelse för höjden av bromspedalen? Om det finns luft i systemet "lyfter sig" bromspedalen?

716 Inlägg
14 april 2020
Spelar ingen roll om det är luftat eller inte, eller om beläggen slits "in"!!! Pedalen kan omöjligt hamna högre upp,,,du,TS,måste ha fått detta om bakfoten!

33 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Spelar ingen roll om det är luftat eller inte, eller om beläggen slits "in"!!! Pedalen kan omöjligt hamna högre upp,,,du,TS,måste ha fått detta om bakfoten!

Då är det enda jag kan tänka på att det var något "fel" med bromspedalen tidigare, då jag köpte bilen (med slitna skivor å belägg), som nu har "fixats" i och med nya skivor å belägg.

Jag tror jag får lägga upp en bild på pedalerna imorgon, då jag har inte drömt detta, frun menar också att pedalerna var "exakt i våg/linje", så man kunde dra foten vänster och höger mellan de två pedalerna utan att lyfta/kröka foten, innan detta byte.

716 Inlägg
15 april 2020
Pedalen återgår alltid till ändläget oavsett i vilket skick bromsarna är i...titta under vid pedalerna så förstår du..

33 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
Bild på pedalerna: https://imgur.com/a/cmONGj0

Jag inser nu dock att det är svårt att se på fotot dessvärre, men med skuggan kanske man kan se det lite lättare...hur som helst - bromspedalen är, som sagt, 2-3 cm högre än gaspedalen.
Är detta normalt?
Hur ser det ut i era bilar? Är bromsen högre än gasen? Vågrätta?
(Bromsen var i samma höjd med gaspedalen innan nya skivor + belägg + luftning av bromsarna).

Tack!
Senast redigerat av Basilm (15 april 2020)

5 149 Inlägg
15 april 2020
Kollade faktiskt runt lite på jobbet idag och kom fram till att alla Mercedes inkl min egna har bromspedalen högre upp än gaspedalen.
Nissan har även dessa pedalen högre upp än gaspedalen men ej lika mycket men märkbart högre.
Tänkte ta en tur i morgon i bilhallen och kolla lite andra märken.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 658 Inlägg
15 april 2020
Det kan inte vara så att det ska finnas ett gummi eller något annat som ska dämpa ljudet när man (vårdslöst) släpper upp bromspedalen, och detta "dämpgummi" på bromspedalens ovansida numera saknas?

716 Inlägg
15 april 2020
Bromsljuskontakten då,?skulle pedalen gå högre upp så skulle ju den vara mosad..+att du skulle få ett väldigt långt spel innan bromsen tar..
Senast redigerat av zzr9409209 (15 april 2020)

33 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
torsen skrev:
Det kan inte vara så att det ska finnas ett gummi eller något annat som ska dämpa ljudet när man (vårdslöst) släpper upp bromspedalen, och detta "dämpgummi" på bromspedalens ovansida numera saknas?

Jag vet inte, försökt att kolla på "starten" av pedalerna / pedalstället, men svårt att se ordentligt - och hur vet jag om det ens ska sitta något gummi där? Dem på Audi, i alla fall i Borlänge, är helt vilsna i frågan.
Har testat att kört in bromsarna nu, kanske inte allt för livat men har inte hört något gnisel eller dylikt från bromspedalen, och den är ju endast 5 år gammal.

33 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Bromsljuskontakten då,?skulle pedalen gå högre upp så skulle ju den vara mosad..+att du skulle få ett väldigt långt spel innan bromsen tar..

Ingen aning om denna kontakt, men dubbelkollade idag, bromsljuset slår igång som "vanligt" vid nedtrampande av pedalen.
Det finns ett "spel" på ett par cm innan den börjar ta, men detta tyckte Mekonomen var normalt - då de menade att inga bromspedaler är utan en "grace zone", med andra ord att man ska kunna trycka ner litegrann, av misstag/orolighet, utan att den verkligen bromsar.
Ingen aning om detta spel har blivit längre eller kortare efter byte dock, att bromsa fungerar bra som sagt, det är endast pedalens position som förbryllar mig.

Det verkar vara vanligt, efter jag googlat på engelska, att bromsen är högre än gasen (läst på diverse amerikanska ford, toyota, bmw och brittiska porsche och jaguar forum), dock så var inte detta fallet för mig när jag köpte min audi.
Och dem på Audi i Borlänge är så otroligt "hjälpsamma"..........som vanligt.

Lätt att köpa Audi, svårt att få någon kunnig från verkstan att fråga/prata med......suck

33 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Kollade faktiskt runt lite på jobbet idag och kom fram till att alla Mercedes inkl min egna har bromspedalen högre upp än gaspedalen.
Nissan har även dessa pedalen högre upp än gaspedalen men ej lika mycket men märkbart högre.
Tänkte ta en tur i morgon i bilhallen och kolla lite andra märken.

Det jag misstänkte! Tack för bekräftelsen.
Har kollat runt på engelska sidor, där verkar det sägas att bromspedaler är högre än gaspedalen pga säkerhet, då de menar att man inte ska kunna (av olyckshändelse) trampa ner broms och gas samtidigt.

Med det sagt, bromspedalen min var i höjd med gaspedalen när jag köpte bilen, och pedalerna var även i höjd fram till bytet av skivor, belägg, och luftning förra veckan xD Så hur är detta möjligt?

Kan bromspedalen varit i "fel" läge tidigare? Jag fattar inte detta, och flera verkstäder bryr sig inte / är inte hjälpsamma alls....tycker någon borde veta eller ha kunskap om detta. Tror inte jag är den första som uppmärksammat detta.

Tack för svar btw!

7 281 Inlägg
16 april 2020
Jag är helt övertygad om att pedalen var på samma ställe hela tiden. Bara att du tänkt på det nu när någon faktiskt skruvat med bromsarna.

Hade pedalen varit lägre ner så hade du åkt med bromsljuset tänt hela tiden och din farthållare hade inte heller fungerat.

7 658 Inlägg
16 april 2020
zzr9409209 skrev:

Nu vet jag ju inte hur det är på den aktuella bilen.
Men en del bilar har hydraulisk bromsljuskontakt.
Andra har den inte placerad så att bromsljuskontakten "mosas" om pedalen går för högt upp.

Är du säker på att bromsljuskontakten på den aktuella bilen "mosas"?

Sök