Byta handbromsbackar Volvo 945

ELTOROahl
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Som det står i titeln så tänkte jag byta handbromsbackar inför besiktning men ägaren innan mig har rundat en av bultarna som sitter på bromsoket så kan inte få av den och har försökt i timmar nu. Så min fråga är räcker det med att jag byter handbromsbackar på en sida av bilen för besiktningen?

Cuefa Ain't no place like home...
20 maj 2020 · 4 628 Inlägg

Det är en väldigt stor risk att du får ojämna bromsvärden, som kommer resultera i ombesiktning.
Det är nog bättre att Du försöker lösa problemet ordentligt, om Du inte lyckas själv borde en verkstad kunna lossa den bulten åt Dig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
uhlin
20 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Hur rundat är huvudet? Du kanske kan använda en 6-kant hylsa?

Eller en 12-kant hylsa som är aningen mindre som du knackar på.

Som föregående skriver, byter du bara på ena sidan kan det bli ojämn bromsverkan, handbromsen är väl inte så kinkig om det är jämn bromsverkan men kan ändå göra så att du får en ombes. på ojämn handbroms.

Så byt på båda sidor.

husseman
20 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hupp- samma här, p-bromsen e´kass på 945 så fixa bort bulten med värme o en bra hylsa. Handbromsen får vara ojämn, men då den e´så klen från början så krävs bra saker o urslipade skivor för att de ska bli bra. Lycka till/husse

ELTOROahl
27 maj 2020 · 6 Inlägg

Tack för alla svar. Gick inte igenom med min plan så jag får försöka få av bulten bara.

husseman
27 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hupp, jupp bulten måste bort. Sen slipa ur skivorna, byt backar o monteringssats. Sitter det inga justeringar vid backarna utan bara ett plattjärn- så finns justeringar att köpa numer som ersätter plattjärnet. Kommer inte ihåg hur det ser ut på din 945,a. Sen släpp av vajern o justera vid hjulen först.
Lägg an hjuljusteringarna tills det börjar ligga på, slå till på skivorna mellan varven. När det ligger på- släpp några varv. Sen kan du lägga på vanliga spakjusteringen. Åk lite o dra lite lätt i handbromsen så backarna får slita in sig. Sen e´de bara att åka o flina åt bilprovningen, när bilen skuttar ur bromsprovaren. Lycka till /husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang